startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
HAPS
HAPS

Auteur: Ralf Sandfuchs
Uitgever: Krimsu’s Krimskrams Kiste (2000)
Aantal spelers: 2
Speelduur: 30 minuten
Prijs: circa 6 euro
Soort: 2-persoons


Het spel ...

Het thema van HAPS is niet bepaald alledaags: de spelers vormen teams van haaien, wiens doel het is om een uitgekiend menu samen te stellen, dat niet alleen uit vissen, maar ook uit mensen kan bestaan.

In dit kaartspel draait het om twee soorten kaarten: haaikaarten en voerkaarten. Er zijn zes verschillende haaien, ieder met een verschillende eigenschap. De voerkaarten zijn er in twee soorten: onderwater- en bovenwaterkaarten. Voor het spel begint, kiezen de spelers met welke drie haaien ieder gaat spelen. De twaalf onderwaterkaarten worden blind neergelegd in een raster van zes bij drie, zodat er zes open plaatsen blijven. Dit is de oceaan waar de haaien rond gaan zwemmen, op zoek naar prooi. Boven de bovenste rij worden de zes bovenwaterkaarten neergelegd. Spelers van Strand-Cup, een ander spel van Krimsu, zullen een van deze kaarten herkennen: een argeloze volleyballer, die zijn bal uit het water vist... De spelers positioneren hun haaien aan de rand van de oceaan, en het grote vreten kan beginnen.

Afwisselend zijn de spelers haai- en voerspeler. Tijdens een beurt mag eerst de haaispeler een voerkaart, die aan een van zijn haaien grenst, omdraaien. Vervolgens verplaatst de voerspeler een voerkaart naar keuze. Dit mag in principe alleen rechtuit, en maximaal zoveel stappen als de snelheidswaarde van deze kaart. Dan verplaatst de haaispeler een van zijn haaien, waarvoor dezelfde regels gelden. Hij kan dan proberen met zijn haai een openliggende voerkaart op te eten. Dit kan alleen als de haai nog minstens zoveel stappen overheeft als de snelheid van de prooi. Zoniet, dan is de haai te uitgeput en is de prooi hem te snel af. Lukt het, dan wordt de prooi op de menukaart van deze haai gelegd.

Haaien kunnen niet onbeperkt eten: iedere haai heeft een bepaalde hongerwaarde. Als een haai een prooi opheeft, neemt zijn honger af, en ook zijn snelheid. Hoe vetter, des te trager. De haaien zijn wel kieskeurig: het liefst eten ze hun prooien volgens een bepaald menu. Eerst een voorafje met voedingswaarde van 1 of 2, vervolgens het hoofdgerecht met een voedingswaarde van minstens 3, en ten slotte een toetje met voedingswaarde van 2 of 3. Voor iedere haai die een menu in deze volgorde af weet te werken krijg je vier punten. Sommige voerkaarten leveren bonuspunten, andere strafpunten als ze geen onderdeel uitmaken van een menu. Het spel eindigt als alle voerkaarten op zijn; winnaar is de speler met de meeste punten.

... en de waardering

Op het eerste gezicht lijkt HAPS bedrieglijk eenvoudig. Tijdens het spelen blijkt het echter lang niet mee te vallen om een goed menu voor je haaien samen te stellen. Andere haaien zwemmen in de weg, de prooi schiet ervandoor of vuurt een harpoen af. Denk altijd een paar beurten vooruit, en plan zorgvuldig wat je haaien in welke volgorde eten. Naarmate het einde nadert wordt het wat traag, maar toch is HAPS een listig en tactisch kaartspel voor twee personen. De moeite van het proberen waard.

3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven