startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Highlanders
Highlanders

Auteur: Reinhard Herbert
Uitgever: Jumbo (1993)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 5
Speelduur: 60 minuten
Soort: bord


Het spel ...

Dit spel kent twee verschillende uitgaven, die slechts in details van elkaar verschillen. In de Duitse versie (getiteld Rheingold) stelt het bord een gedeelte van de rivier de Rijn voor, met daaromheen enkele kastelen. In de Nederlandse (en Britse) uitgave speelt de actie zich af rondom een Schots loch.

De bedoeling van het spel is het veroveren van de kastelen, die een waarde van een, twee of drie punten hebben. Tussen de kastelen zijn er op het bord ook zes startplaatsen afgebeeld. Iedere beurt gooi je een dobbelsteen om te bepalen waar je een ridder mag plaatsen. Staat daar al een ridder in jouw kleur, dan mag je geen nieuwe bijzetten. Het is dus zaak de ridders zo snel mogelijk van de startplaatsen in het spel te brengen. Daarvoor moet je bewegingspunten inzetten, waarvan je er per beurt drie krijgt. Met een bewegingspunt mag je een willekeurig aantal ridders één vakje verplaatsen.

In het begin ben je vooral bezig met het concentreren van je troepenmachten, later zul je met de aldus ontstane legers kastelen willen veroveren. Je kunt een kasteel pas veroveren als je het aanvalt met een leger dat minstens twee keer zo sterk is als de puntenwaarde van het kasteel. Heb je een kasteel ingenomen, dan moet je ridders en/of een schild achterlaten ter verdediging. Je begint het spel met zes schildjes: drie keer met waarde nul, en een keer met waarde een, twee en drie. Voor de tegenstanders blijft geheim welk schildje je neerlegt. Je mag zowel neutrale als vijandige kastelen aanvallen. Als je een vijandig kasteel aanvalt, telt niet de puntenwaarde, maar de verdediging, inclusief schild. Omdat je niet weet welke waarde een schild heeft, is dit soms een gok. Je kunt ook vijandige legers aanvallen; in dat geval wordt het zwakste leger simpelweg verwijderd.

Het spel eindigt zodra het voorlaatste kasteel wordt ingenomen; de speler die dat doet krijgt het laatste kasteel als bonus. De punten worden geteld, en de speler met de meeste punten wint. Bij een gelijk spel wint de speler met de meeste ridders op het bord.

Highlanders
zal de aanval slagen?

... en de waardering

Het verrassingseffect van het samenvoegen van legers is één van de leuke aspecten aan Highlanders. Voor je het weet staat er een troepenmacht voor je deur. Ik vind het een beetje een Risk-achtig spel. Je speelt het iets minder intensief, en het duurt ook minder lang, maar heeft zeker ook z’n charme.

3 pionnen
Wendy

Highlanders zit goed in elkaar. Je bent er niet zoveel tijd mee kwijt, maar het is zeker geen luchtig spelletje. Je moet goed nadenken waar je je ridders naar toe verplaatst, en de wirwar aan verbindingen op het bord maakt dat dit vaak moeilijk te overzien is. Een snelle start is geen garantie voor de overwinning. Naarmate er minder neutrale kastelen zijn, zul je steeds vaker vijandige kastelen aanvallen. Spelers, die een snelle voorsprong hebben genomen, zullen hier vooral de dupe van zijn. De uitvoering van Highlanders is wat armoedig, maar gezien de prijs die ik destijds voor een nieuw exemplaar heb betaald (fl. 17,50) hoor je mij niet klagen. Zonde dat het niet meer te koop is.

3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven