startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
How Ruck!
How Ruck!

Auteur: Richard Borg
Uitgever: Kosmos (2002)
Aantal spelers: 2
Speelduur: 20 tot 30 minuten
Prijs: circa 15 euro
Soort: 2-persoons


Het spel ...

How-Ruck! is een spel uit de spellenserie “Spiele für Zwei” van de Duitse uitgever Kosmos. Ook in Nederland werden al de nodige spellen uit deze serie door 999 Games uitgebracht. Van dezelfde auteur is ook Blitz und Donner (Hera & Zeus); het Stratego-achtige kaartspel voor twee spelers.

In How-Ruck! vindt een traditionele touwtrekwedstrijd plaats tussen twee Schotse clans. Het langgerekte smalle speelbord laat twee teams aan het touw zien die ieder uit drie personen bestaan in de kleuren rood, groen en blauw. Het spel wordt gespeeld met 55 speelkaarten. Van deze kaarten zijn er 40 met touwtrekkers erop van verschillende sterkten en 15 speciale actiekaarten die onverwachte effecten kunnen hebben op de krachtverhoudingen.

Per speelronde valt er een whiskyvat te verdienen. Wie als eerste drie whiskyvaten heeft binnengehaald, wint het spel. Elke ronde begint met het samenstellen van de teams waarna het touwtrekken kan beginnen. Het samenstellen van de teams is een bijzonder spelonderdeel. De kaarten worden geschud en elke speler krijgt 20 kaarten, die zo snel mogelijk verdeeld moeten worden over beide teams. Natuurlijk leg je de beste kaarten (sterke touwtrekkers of goede actiekaarten) bij je eigen team neer. Wie het snelst is, behaalt het startvoordeel en mag ook de nog overgebleven kaarten van de tegenstander op eigen inzicht verdelen. Hierna begint de wedstrijd.

In elke beurt wordt een kaart op het spelbord gelegd (zonodig kleur bij kleur) en een kaart getrokken. Door het spelen van de kaarten verandert de krachtverhouding op het bord voortdurend. Zo zijn er vrouwen met een sterkte van 4, maar ook slappelingen van 0 of 1. Soms doet zelfs het monster Nessie mee. Zij trekt met een kracht van 6. Als een kaart wordt neergelegd met daarop de tekst “How Ruck” dan komt er een krachtmeting. Het sterkste team schuift het whiskyvat zoveel plaatsen naar de eigen kant als het verschil in sterkte met de tegenstander. Heeft een team het whiskyvat uiteindelijk 6 of meer plaatsen naar de eigen kant geschoven, dan wint dat team het whiskyvat en begint een nieuwe ronde.

... en de waardering

How Ruck is vooral een erg grappig spelletje dat er leuk uitziet en snel speelt. Alhoewel, de speelronden kunnen sterk variëren in tijd afhankelijk van de gespeelde (actie)kaarten. Bijzonder is het samenstellen van de teams. Snelheid is hier geboden en daardoor maak je al snel fouten. Jammer genoeg wordt de hiermee beoogde tactiek grotendeels teniet gedaan door het feit dat je de speelkaarten overal op het bord mag neerleggen, dus ook bij het team van de tegenstander. Persoonlijk vind ik het spel leuker als je alleen maar kaarten bij je eigen team mag neerleggen. Is eigenlijk ook wel zo logisch.

3 pionnen
Een gastrecensie van Roger Raat

terug naar boven