startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Konijnen Hokken
Konijnen Hokken

Auteur: Markus Kropf
Uitgever: Zoch (2009)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 7
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Prijs: circa 12 euro
Soort: dobbel


Het spel ...

Het is een open deur, maar dobbelspellen zijn weer helemaal terug. Na het succesvolle Catan-dobbelspel, Regenwormen en Sushibar komt 999 Games weer met een dobbelspelletje, in het inmiddels bekende kleine vierkante doosje.

Konijnen Hokken mengt het bekende Yahtzee-principe met het basisidee van Can’t Stop: dobbelstenen opzij leggen en gokken op meer punten, maar kans maken alles te verliezen. Op de dobbelstenen staan konijnen, hokken in verschillende niveaus en een wortel. Na iedere worp moet je minstens één dobbelsteen met een konijn opzij leggen. Ieder konijn is een punt, maar leg je bij een worp twee enkele konijnen opzij, dan zijn ze samen tien punten.

Naast enkele konijnen zijn er ook dubbele. Die kun je als konijn opzij leggen, maar ook als hok met twee deuren. Na iedere worp mag je ook één dobbelsteen opzij leggen om je hok groter te maken. Je begint met twee deuren en gaat zo stapsgewijs door tot maximaal vijf.

Als je alle dobbelstenen ingezet hebt als konijn of hok, noteer je het aantal konijnen op een speciaal bordje en mag je alle dobbelstenen die je opzij gelegd had als konijn opnieuw gooien. Zo kun je het aantal konijnen tot grote hoogtes brengen en veel punten scoren.

Als je geen konijn opzij kunt leggen, is je beurt voorbij en scoor je geen punten. Als je vrijwillig stopt, vermenigvuldig je het aantal konijnen met het aantal deuren in je hok voor je score. De volgende speler mag opnieuw beginnen met zeven dobbelstenen, maar hij mag ook verder gaan met jouw resultaat en alleen de niet gebruikte dobbelstenen gooien om zo te proberen nog meer te scoren.

Het spel eindigt als iemand 333 punten of meer heeft verdiend en iedereen evenveel beurten heeft gehad. De speler met de meeste punten wint.

... en de waardering

Konijnen Hokken is een verslavend gokspelletje. Vooral als de score van een beurt erg hoog is, is het verleidelijk om te proberen nog meer punten te halen. Dat geldt al helemaal als je rechterbuurman een hoge score heeft gehaald: je hoeft maar één konijn te gooien om die score zelfs te verhogen. Konijnen Hokken beloont dus risicovol spelen, maar pas op: het gebeurt niet zelden dat een mogelijk prachtresultaat teniet wordt gedaan door een ongelukkige worp. Bedenk dus goed wat je te verliezen hebt.

In Konijnen Hokken gaat het vooral om het inschatten van risico’s en het gokken tegen beter weten in. De beslissingen die je moet nemen zijn niet heel ingewikkeld en zo mogelijk nog simpeler dan in bijvoorbeeld Regenwormen of Sushibar. Het is altijd duidelijk wat er te winnen of verliezen valt en wat de kans daar op is. De lol zit hem vooral in het gokaspect en de spanning die dat oplevert. De vreugdekreten van een worp die meer dan 200 punten waard is (of het gekreun als het mislukt) zijn wel genoeg compensatie voor de soms eendimensionale beslissingen. Als je het aantal spelers binnen de perken houdt (3-4 is wel echt het maximum) dan heb je met Konijnen Hokken een onderhoudend dobbelspel.

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven