Korsar

Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: Heidelberger Spieleverlag (2002)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 8
Prijs: circa 8 euro
Soort: kaart

Dat Reiner Knizia zo productief lijkt in het bedenken van kaartspelletjes komt mede doordat sommige regelmatig in een ander jasje gestoken worden. Ook met Korsar is dit het geval, waarvan een eerdere versie als Pirat bij Amigo verscheen.

In Korsar wordt gestreden om kostbare handelsschepen, die de spelers door gevaarlijke wateren proberen te loodsen, of juist te kapen. Een beurt is erg simpel: je speelt een kaart of je trekt een kaart. Als je een kaart speelt, heb je drie opties: een handelsschip uitspelen, een eigen handelsschip verdedigen of andermans handelsschip aanvallen.

Het aanvallen en verdedigen van handelsschepen doe je met piratenschepen. Deze zijn er in vier kleuren. Bovendien is er in elke kleur één piratenkapitein, die ook het strijdgewoel kan betreden. Bij een handelsschip mag je slechts piratenschepen van één kleur aanleggen, en deze kleur mag niet al door iemand anders gebruikt zijn bij dit handelsschip. Een kapitein mag je pas inzetten als je al piratenschepen hebt ingezet, en hij moet ook dezelfde kleur hebben.

Wanneer is de strijd om een handelsschip beslist? Op de piratenschepen staan een tot vier doodshoofden afgebeeld. Heb jij aan het begin van je beurt bij een handelsschip de meeste doodshoofden liggen, dan is het schip voor jou. Als er eenmaal een kapitein bij een handelsschip is gespeeld, dan tellen de doodshoofden niet meer. Het schip is dan voor de speler die als laatste een kapitein heeft gespeeld.

Handelsschepen die je zelf hebt uitgespeeld ‘win’ je ook als ze door niemand zijn aangevallen tegen de tijd dat je weer aan de beurt bent. Eigen handelsschepen kun je ook verdedigen met de (kleurloze) admiraal, die je zelfs kunt spelen als je nog geen piratenschip ter verdediging hebt liggen.

Het spel eindigt als de trekstapel op is en een speler geen kaarten meer in de hand heeft. Alle spelers tellen dan de totale waarde van hun veroverde handelsschepen bij elkaar op, en trekken daar eventueel de totale waarde van handelsschepen af, die ze nog in de hand hebben. De speler met de meeste punten wint.

In Korsar is duidelijk de hand van de maker te zien: je hebt keuze uit meerdere acties waarvan je er telkens maar één mag uitvoeren, je strijdt op vele fronten om de punten en natuurlijk moet je kaarten van dezelfde kleuren zien te spelen. Omdat je altijd moet kiezen tussen het spelen of het trekken van een kaart moet je constant korte- en lange-termijnbelangen tegen elkaar afwegen. Soms is het verstandig om te sparen voor langdurige zeeslagen, andere keren probeer je juist in een hoog tempo kleine handelsschepen binnen te halen. Korsar is een simpel spelletje, maar de dilemma’s waar je voor komt te staan weten het toch interessant te houden om het vaker te spelen.

3 pionnen