startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Kurier des Zaren
Kurier des Zaren

Uitgever: Winning Moves (2003)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 5
Speelduur: 30 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Kurier des Zaren is een bijgewerkte versie van het kleiner uitgegeven Muskat dat als thema Perzie heeft. Kurier des Zaren speelt zich af in het Rusland van de tsaren. Iedere speler staat aan het hoofd van een koeriersdienst. Het is de bedoeling van het spel om een bericht zo snel mogelijk af te leven bij de tsaar. Rusland is groot, dus daarvoor moet een behoorlijke reis worden afgelegd. De spelers beginnen in het moeras, reizen door naar het bos, de bergen, het grasland en daarna komen de spelers aan bij het paleis van de tsaar. In ieder gebied is een dorpje waar de spelers kunnen overnachten in een hotelletje. Als er minder spelers meedoen, zijn er een aantal hotels gesloten.

Hoe gaat dit nu precies in zijn werk? Iedere speler heeft 12 koeriersfiches (3 officieren, 3 kozakken, 3 dames en 3 diplomaten). Deze fiches worden geschut en gesloten op een stapel gelegd. Iedereen begint met het bovenste fiche in een leeg hotel in het onderste gebied te leggen. Elk hotel heeft vier kamers en elk type koerier past maar in een van deze kamers. Deze koerier krijgt ook het bericht voor de tsaar in handen (houten envelop in de kleur van de speler).

Daarna mag iedereen om de beurt een actie (uit 3 mogelijke acties) uitvoeren. Ten eerste mag een speler een nieuwe koerier in het onderste dorp in een hotel naar keuze neerleggen. Ten tweede mag binnen een dorp het bericht van de tsaar overgegeven worden aan een andere koerier (ongeacht in welk hotel de koeriers zitten).

De derde fase is het hart van het spel: het reizen. Op het moment dat er drie koeriers in een hotel zitten (op dat moment is het hotel vol), mag een speler die tenminste één koerier in het hotel heeft zitten, de koeriers in dit hotel laten reizen. Vanaf de lege plek gezien gaan, met de klok mee, de eerste twee koeriers door naar het volgende dorp. Als een koerier het bericht voor de tsaar bij zich heeft, neemt hij dit natuurlijk mee. De derde koerier heeft pech, die verslaapt zich en zal moeten wachten tot het hotel weer vol is. De speler die deze actie kiest, mag de beide koeriers naar eigen inzicht verplaatsen naar het volgende dorp. Hij mag zelf weten in welke volgorde hij dit doet. De koeriers mogen niet in hetzelfde hotel worden geplaatst. Het kan natuurlijk voorkomen dat er geen geschikte kamer in het volgende dorp is (bijvoorbeeld omdat alle geschikte kamers al bezet zijn of omdat de andere verplaatste koerier al in het enige hotel is geplaatst waar nog wel een plekje was). Dat is dan jammer voor de koerier (maar fijn voor de speler) hij zal door moeten reizen naar het eerst volgende dorp waar nog wel een plekje vrij is, zelfs als dit betekent dat hij de hele reis naar het tsarenpaleis in een keer af moet leggen! Deze regel telt trouwens niet voor het onderste dorp: daar moet plaats zijn anders moet de koerier maar even wachten.

Zodra de spelers bij de poort van het paleis zijn aangekomen, begint de laatste fase van het spel. De poortwachter laat je er natuurlijk niet zo maar door. De beste man zal omgekocht moeten worden. Afhankelijk van bij welke poort je bent aangeklopt zal je 6, 8 of 10 roebel moeten betalen om binnen te komen. Deze roebels liggen voor het oprapen. Elke beurt mag de speler uit de grabbelbak muntjes jatten. Er zijn muntjes met de waardes 1, 2 en 3. Verder zijn er nepmuntjes (waarde 0) en muntjes met njet erop. Een speler mag net zoveel muntjes pakken als hij wil. Zodra de speler een “njet” pakt is zijn beurt meteen afgelopen en is hij alle muntjes die hij in die beurt heeft gepakt kwijt. Als je tussentijds past mag je de verdiende muntjes houden. Zodra je genoeg geld hebt om de poortwachter om te kopen, mag je naar binnen om je bericht af te geven en heb je het spel gewonnen.
... en de waardering

Kurier des Zaren is een leuk en lekker vlot spelletje. Het is niet moeilijk, je hoeft niet te lang na te denken en het duurt niet zo lang. Het spel ziet er bovendien erg mooi uit. Het spel heeft alleen wel een behoorlijke geluksfactor. Als je telkens net de verkeerde koeriers trekt is dat vrij frustrerend. En het omkopen van de paleiswachter is natuurlijk echt een loterij. Het is gewoon een leuk spelletje als warming up of cooling down bij een spellenavond of een leuke “snack” voor tussendoor.

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven