startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Die Kutschfahrt zur Teufelsburg
Die Kutschfahrt zur Teufelsburg

Uitgever: Adlung (2006)
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 45 minuten
Prijs: circa 7 euro
Soort: kaart
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Een populair gegeven in sommige kaartspellen is dat van de verborgen rollen. Spelers krijgen een geheime rol toegewezen en moeten achterhalen wie er in hun team zitten. Het doel is vervolgens om de spelers van de andere partij(en) te elimineren, of als eerste team een bepaald doel bereiken.

Een nieuw spel in dit genre heeft de prachtige titel Die Kutschfahrt zur Teufelsburg. De spelers behoren tot twee genootschappen (die van de Ware Leugen en het Publieke Geheim) en bevinden zich in een koets op weg naar een sinistere burcht. Daar zal een van de twee roemruchte genootschappen dan eindelijk het andere onderwerpen. Maar niemand in de koest weet van elkaar tot welk genootschap ze horen. Het is dus je taak om je geestverwanten te identificeren en als team de voorwerpen der macht in bezit te krijgen: drie kelken voor het ene team, drie sleutels voor het andere.

Tijdens je beurt mag je proberen een voorwerp met een ander te ruilen, of je kunt iemand aanvallen. De winnaar van het gevecht mag de identiteit van overwonnene bekijken, of een van diens voorwerpen stelen.

Zo krijg je steeds meer informatie over wie wie is, en bij wie de voorwerpen der macht zich bevinden. Als je zeker bent van je zaak, mag je de overwinning uitroepen door te claimen dat jouw team over minstens drie voorwerpen der macht van de juiste soort beschikt, en je weet wie die in hun bezit hebben. Heb je gelijk, dan wint jouw genootschap. Zo niet, dan roep je eeuwige doem af over jouw genootschap en zul je zeker niet als martelaar de geschiedenis ingaan.

... en de waardering

Bekende voorbeelden van spellen in dit genre zijn Weerwolven van Wakkerdam, Bang! en Saboteur. Helaas kennen al die spellen een soms grote mate van willekeur en gebrek aan evenwichtigheid. Kutschfahrt heeft daarvan geen last. Alle spelers beginnen met een gelijke uitgangspositie en van eliminatie tijdens het spel is geen sprake.

Kutschfahrt is een listig en spannend spel en combineert psychologische spelletjes, zoals in Weerwolven, met deductie-elementen uit spellen als Sleuth en Mysterie van de Abdij. De spanning stijgt tijdens het spel: iedereen krijgt voortdurend meer informatie, maar niet dezelfde. Tegen het einde weet je vaak bijna zeker hoe het zit, maar mis je net dat ene puzzelstukje om de winst te kunnen claimen. Het is dan te hopen dat de tegenpartij je niet voor is!

Ik vind Kutschfahrt zur Teufelsburg een zeer onderhoudend spel, en duidelijk het beste in zijn genre. Helaas is het niet voor alle aantallen geschikt. Met zes werkt het uitstekend, en met eentje meer of minder ook nog wel. Maar ergens is dat ook wel weer een voordeel: zoveel geschikte spellen voor zes zijn er nu ook weer niet.

Kortom, houd je wel van een beetje spanning en intrige in een spel, dan moet je Kutschfahrt zeker eens proberen.


4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven