startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
De Kolonisten van de Lage Landen
De Kolonisten van de Lage Landen

Auteur: Klaus Teuber
Uitgever: 999 Games (2009)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 60 tot 90 minuten
Prijs: circa 40 euro
Soort: bord


Het spel ...

Misschien is commercieel gezien het hoogste wat je als spel kan behalen dat er thema-varianten uitkomen. Dit laat zien dat de spelers het spel zo waarderen dat ze bereid zijn om meerdere versies van hetzelfde spel te kopen. Het bekendste voorbeeld van een dergelijk spel is Monopoly, maar ook de vele Triviant-varianten mogen er zijn. De Kolonisten zijn op Spiel 2008 ook het thema-pad ingeslagen. Als eerste verscheen de Duitsland editie en dit jaar volgde een editie van de Lage Landen.

In de Lage Landen editie moet nou eens niet het eiland Catan gekoloniseerd worden, maar de Lage Landen (Nederland en België). Een planoloog heeft al uitgestippeld waar wegen en steden komen te liggen, de spelers moeten deze plannen alleen nog even uitvoeren.

Het spel lijkt verder erg op de basisversie van de kolonisten, al zijn er ook verschillen. In je beurt gooi je met een dobbelsteen waardoor iedereen die aan een landschap met het gegooide cijfer grenst grondstoffen krijgt (behalve natuurlijk bij de 7). Vervolgens mag je handelen en daarna bouwen. Het spel is afgelopen zodra een speler een bepaald aantal punten heeft behaald.

Er zijn twee grote verschillen ten opzichte van de basis editie van Catan. Allereerst zijn de steden verdwenen: dorpen kunnen op geen enkele manier opgewaardeerd worden. In plaats van steden, mogen de spelers hun erts en graan nu besteden aan monumenten. In sommige plaatsen kan je geen nederzetting stichten, maar alleen een monument bouwen (denk aan de Euromast in Rotterdam, het vredespaleis in Den Haag of de Manneke Pis in Brusssel). Dit levert een overwinningspunt en een éénmalige bonus (twee grondstoffen, een ontwikkelingskaart of een weg) op. De monumenten zijn vervolgens van niemand en leveren dus ook geen extra grondstoffen op in latere beurten.

Het andere grote verschil is de toevoeging van vissen. De plaatsen die aan water grenzen leveren bij bepaalde worpen visfiches op. Op elk fiche staan 1, 2 of 3 vissen en deze vissen kunnen later in het spel ingezet worden voor leuke extra’s. Je kan er bijvoorbeeld de rover mee verplaatsen (2 vissen), een grondstofkaart van een andere speler jatten (3 vissen), een grondstof uit de bank pakken (4 vissen), een straat bouwen (5 vissen) of een ontwikkelingskaart trekken (7 vissen).

... en de waardering

In vergelijking met de Duitsland-versie van de kolonisten is de Lage Landen editie karig uitgevoerd. In de Duitsland editie zijn de monumenten daadwerkelijke (plastic) miniaturen van de bekende gebouwen, terwijl je het in de Lage Landen editie moet doen met houten pionnen. Persoonlijk vond ik dat best jammer, deze editie koop je toch vooral voor het thema en dan is het leuk als dit ook in details als de speelstukken is doorgevoerd.

Maar een spel moet je natuurlijk vooral spelen en niet bekijken. En dat beviel me een stuk beter. De Lage Landen editie speelt vertrouwd prettig weg. De vissen zijn een leuke toevoeging. Het spel duurt wel wat langer dan de basisversie doordat je minder snel nieuwe nederzettingen kan bouwen en je deze niet kan opwaarderen naar steden waardoor de grondstoffen met bakken naar binnen stromen. De grootste verandering is cosmetisch, maar Catan is niet voor niets zo populair geworden. Aan deze editie kan de echte Catan-liefhebber zich geen buil vallen.

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven