Auteur: Wolfgang Kramer en Michael Kiesling
Uitgever: Ravensburger (2014)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 5
Speelduur: 20 minuten
Prijs: circa 12 euro
Soort: kaartspel

Simpele kaartspelletjes, ik ben er dol op. Ik vind het ontzettend knap dat je met simpele regels en een pak kaarten een leuk spel kan maken. Er zijn al zo ontzettend veel van dit soort spelletjes bedacht (bijvoorbeeld Take 5, Coloretto en Parade) en toch blijkt er iedere keer nog meer mogelijk te zijn. Linko! is een weer zo’n simpel kaartspelletje. De vraag is, is het ook een leuk kaartspelletje.

Het deck kaarten in Linko! bestaat uit acht sets kaarten in verschillende kleuren met de getallen 1 tot 13 er op en een paar jokers. Alle spelers beginnen met dertien van deze kaarten en het spel is afgelopen zodra iemand geen kaarten meer op handen heeft.

In je beurt mag je zo veel kaarten als je wilt spelen van dezelfde waarde. Vervolgens kijk je of één van de andere spelers exact net zo veel kaarten heeft gespeeld in zijn laatste beurt en zo ja of dit kaarten van een lagere waarde zijn. Als dit het geval is, dan mag je deze speler aanvallen. Dit betekent dat je mag kiezen: of je pakt de set kaarten af en neemt ze op hand (en de aangevallen speler moet nieuwe kaarten van de trekstapel trekken) of je laat de keus aan de andere speler. Hij mag dan kiezen tussen het terug op handen nemen van de kaarten of de kaarten af te leggen en nieuwe kaarten te trekken van de trekstapel.

Er wordt net zo lang gespeeld tot iemand geen handkaarten meer heeft. Iedere speler telt dan hoeveel kaarten er uitgespeeld voor hem liggen en deze kaarten leveren één overwinningspunt per stuk op. Vervolgens tel je hoeveel kaarten je nog hand hebt en deze kaarten leveren één punt aftrek op. Wie de meeste punten heeft, heeft gewonnen.

Linko! is wat mij betreft weer een nieuw voorbeeld van een leuk simpel kaartspelletje. De regels zijn redelijk eenvoudig, maar het zit bomvol interessante keuzes, zoals beslissen of je bij een aanval de kaarten van je tegenstander afpakt (interessant zeker als je ze kan combineren met een set van je eigen kaarten waardoor je een lange reeks kan neerleggen die moeilijk te overtreffen is) of dat je dat niet doet (minder handkaarten die je weg moet spelen). Je kan het spel ook me zijn tweeën spelen, maar persoonlijk vind ik het beter tot zijn recht komen als je met meer spelers bent. Ik kan Linko! dan ook zeker aanraden als je op zoek bent naar een kort maar krachtig kaartspel.