startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Lord of the Rings Risk
Lord of the Rings Risk

Uitgever: Parker/Hasbro (2002)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Speelduur: 80 minuten
Prijs: circa 40 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Het zat er natuurlijk al aan te komen, een Risk variant op Lord of the Rings. Pas na het tweede deel van de film was het zover. Misschien wel omdat in het tweede deel de gevechten centraal staan. En daar draait het bij Risk ten slotte ook om.

Als speler moet je kiezen of je met een goede of met een kwade troepenmacht vecht. Troepen van de goede zijde bestaan uit elfen boogschutters, de ruiters van Rohan en de adelaar. De troepen van het kwaad bestaan uit orks, zwarte ruiters (die er erg echt uitzien!) en trollen. Naast de manschappen heeft ieder leger ook een leider, die je + 1 geeft op je hoogste worp. Het speelbord is een deel van midden aarde. Het is duidelijk dat er nog een uitbreiding gaat komen volgend jaar, ik verwacht dat er dan 6 mensen mee kunnen doen.

In deze versie van Risk begin je iedere beurt met bijzetten en vervolgens mag je ook nog aanvallen. Dit maakt het spel dynamischer. Aan het eind van de beurt mag er onbeperkt geschoven worden, wat aanvallen ook weer aantrekkelijker maakt. Een leider mag ook verplaats worden. Op de kaart zijn enkele bekende plaatsen uit het boek aangegeven. Dit kunnen plaatsen van macht zijn of forten. Forten helpen je bij verdedigen (+1), plaatsen van macht kunnen je aan avonturenkaarten helpen. Deze kaarten krijg je als je leider zich naar zo’n plaats van macht verplaatst heeft. Een avonturenkaart kan drie dingen zijn: 1) een opdrachtkaart: deze bevat een opdracht voor je leider en kan je punten en extra legers bezorgen 2) een gebeurteniskaart: deze moet direct open gespeeld worden en de gebeurtenis op de kaart vind plaats 3) een machtkaart: dit zijn een soort actiekaarten die je in een bepaalde situatie kunnen helpen. In deze Risk is er al een vaststaan einde, de reisgenoten reizen met de ring na iedere beurt verder. Als ze het speelbord verlaten is het spel afgelopen. Vandaar dat de spelers geen grote opdracht hebben maar met het bezetten van gebieden en actiekaarten punten kunnen bemachtigen. Ieder land levert een punt op, ieder fort, voor ieder compleet land dat je in bezit hebt krijg je (net als vroeger voor een werelddeel) extra legers en aan het eind extra punten. In Midden-Aarde is het soms niet mogelijk een buurland aan te vallen omdat er een rivier tussen ligt of een bergketen. Dit vereist dus iets meer tactisch inzicht voordat je een grootscheepse aanval begint.

... en de waardering

Er zijn zeker een aantal verschillen aan te wijzen met het originele Risk. Buiten een ander thema is er meer veranderd. Vooral de combinatie van bijzetten en aanvallen vind ik een gunstige verandering. Geen tactieken meer van 20 keer bijzetten en dan pas aanvallen. Ook de actiekaarten dragen bij aan het aanvallende karakter. Vaak heb je als opdracht je leider naar een bepaalde plaats van macht te brengen. Om hier te komen zal er strijd geleverd moeten worden. Maar tegelijkertijd is er dus minder lange termijn strategie nodig. Tenzij je een heel land wilt bezitten. Maar je werkt niet van begin af aan naar een opdracht toe. De geluksfactor is naast de dobbelstenen (die gewoon gebleven zijn) groter geworden. Als je pech hebt krijg je steeds avonturenkaarten waar weinig punten en legers mee te behalen zijn. Of je tegenstander gebruikt een machtkaart tegen je, waardoor je opeens in het nadeel bent. Doordat het spel op een bijna vast moment af loopt is de laatste speler sterk in het voordeel. Een dobbelsteenworp boven de drie maakt dat de ring verder reist en in het laatste land dus van het bord verdwijnt. Als je gokt op zo’n worp hoef je geen verdediging meer achter te laten en kan je maximaal proberen gebieden te veroveren om nog punten mee te scoren. Maar bij een lage worp zijn die door de volgende speler dan ook zo weer ingepikt.

3 pionnen
Wendy

terug naar boven