startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Mandala
Mandala

Auteur: Trever Benjamin en Brett J. Gilbert
Uitgever: 999 games (2019)
Aantal spelers: vanaf 2
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 20 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: tweepersoons


Het spel ...
Een mandala is een symbool uit het boeddhisme. Met gekleurd zand maken monniken een geometrisch patroon dat symbool staat voor de kosmos. Als de mandala af is, wordt hij weer vernietigd als symbool van de eindigheid van alle materiële dingen. Dit proces van iets opbouwen en weer vernietigen staat ook centraal in het tweepersoons spel Mandala.

In Mandala werken de spelers tegelijkertijd aan twee mandala’s. Ze maken deze mandala’s met kaarten in verschillende kleuren die het gekleurde zand vertegenwoordigen. Er zijn in totaal zes kleuren kaarten en een mandala is af op het moment dat alle zes de kleuren in de mandala voorkomen. Als dat moment aanbreekt, wordt de mandala gewaardeerd en vernietigd waarna de spelers beginnen aan een nieuwe mandala.

Iedere mandala bestaat uit drie delen. In het centrale deel kunnen beide spelers kaarten spelen, en verder kan iedere speler aan zijn of haar eigen kant van de mandala kaarten spelen. Iedere kleur kaarten mag maar op één plek komen te liggen. De kaarten die in het midden liggen, zijn de kaarten die punten opleveren. De kaarten aan de randen bepalen op hoe de kaarten uit het midden worden verdeeld.

In je beurt mag je uit drie acties kiezen. De eerste actie is dat je één kaart in het gezamenlijke deel van de mandala legt en vervolgens drie nieuwe handkaarten trekt (met een handlimiet van 8 kaarten). De tweede actie is je zo veel kaarten als je wilt van dezelfde kleur in jouw deel van de mandala legt (zonder dus je hand aan te vullen). En de laatste actie is dat je kaarten van één kleur aflegt en er andere voor in de plaats trekt.

Als een mandala af is, mogen de spelers om de beurt alle kaarten van een kleur uit het midden pakken. De speler die de meeste kaarten aan zijn kant had liggen, mag als eerste kiezen. De eerste keer dat je een kleur pakt leg je één kaart hiervan op een veld aan jouw kant van het speelveld (een stoffen kleedje) wat aangeeft hoeveel elke kaart van deze kleur aan het eind van het spel oplevert (de eerste kleur levert 1 punt per kaart op, de tweede levert 2 punten per kaart op, etc.). De rest van de kaarten leg je op een puntenstapel.

Het spel is afgelopen als de trekstapel op is of een speler alle zes de kleuren voor zich heeft liggen. Wie dan de meeste punten heeft, wint het spel.

... en de waardering
Onder het wat zweverige thema, zit een leuk abstract tweepersoons spel. Het liefst zou je alleen kaarten aan jouw kant van het bord leggen zodat je de meerderheid hebt. Maar dan is je hand snel leeg doordat je alleen extra kaarten mag trekken als je kaarten in het midden legt. En je wilt ook dat er kaarten in het midden liggen omdat die punten opleveren. Verder wil je ook nog dat in het midden kleuren liggen die jou meer opleveren dan de ander. En ten slotte moet je er ook nog op letten dat het spel beëindigd wordt op een moment dat jij voor staat en moet je dus proberen te sturen dat één van jullie wel of niet een zesde kleur kaarten krijgt bij het waarderen van een mandala. Dat zijn een hoop dingen om rekening mee te houden en daardoor sta je regelmatig voor interessante keuzes!

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven