startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Marco Polo Expedition
Marco Polo Expedition

Uitgever: Ravensburger (2004)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 5
Speelduur: 30 tot 45 minuten
Prijs: circa 35 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Historische reizen en handelsroutes zijn al veel vaker onderwerp van een spel geweest. In Marco Polo Expedition volgen we de jonge Polo richting China. Onderweg moeten vele woestijnen, bergen en steppen overwonnen worden. De familie Polo had een goede handelsgeest en stopten dan ook in de vele plaatsen onderweg om handel te bedrijven.

De reis wordt begonnen met een schatkist waar drie goud in zit. Verder krijgt iedere speler 5 kaarten die uit goederen- of karavaankaarten kunnen bestaan, allen aanwezig in vijf verschillende kleuren. Om verder te reizen moet er steeds een aantal goederen of karavaankaarten afgegeven worden. Op de plaats waar je naar toe wilt reizen staan de voorwaarden aangegeven. Soms is het eenvoudig en gaat het om twee of drie dezelfde goederen of juist drie kaarten van dezelfde kleur. Maar als er een vergoeding in de vorm van een schatkist tegenover staat moet er meer weg gelegd worden, bijvoorbeeld van alle 5 goederen één. Alleen de eerste speler die zo’n veld betreed krijgt een extra schatkist. Alle velden waar je overheen reist moeten betaald worden, tenzij er een andere speler staat, dan mag je over dat veld heen springen. Zolang je niet helemaal vooraan staat is het ook toegestaan om één maal per beurt balast af te werpen. Je werpt dan 1 goud af en hoeft dan voor het volgende veld niet de benodigde kaarten te overhandigen. Als je hier en van de ligging van je medespelers handig gebruik maakt kan je in één beurt een heel eind komen. Je mag namelijk zelf bepalen hoeveel velden je wilt bereizen per beurt, zolang je het maar kunt betalen. Aan het eind van een beurt mag je altijd een nieuwe handkaart pakken. Er liggen 5 open naast het speelbord, maar je mag ook een kaart van de gesloten stapen pakken.

Halverwege het spel is er de eerste telling. Als een speler de plaats Kantshou heeft bereikt wordt er gekeken wie er punten (goud in de vorm van schatkisten) krijgt. Hoe dichter je bij Kantshou staat hoe meer je verdient. Daarna krijgt iedereen weer gelijke kansen en wordt er door alle spelers gestart vanaf Kantshou. Dit is ook wel nodig want als je erg ver achter ligt kan je nooit meer je medespelers gebruiken om over velden heen te springen. Door deze tussentelling wordt dit effect veel kleiner gemaakt. De reis vervolgt verder en als de eerste speler bij de eindbestemming Daidu is aangekomen volgt de tweede en laatste telling. Wie de meeste schatkisten verzameld heeft is de winnaar. Bij gelijk spel wint de speler die het verst gereisd heeft.

Door de eenvoudige regels met in verhouding toch een lage geluksfactor heeft Ravensburger weer een geslaagd familiespel op de markt gebracht. Leuk als kort spelletje voor de liefhebbers en ook zeer geschikt om met kinderen en mensen die niet vaak een spel doen te spelen. Knizia’s hand is weer duidelijk te herkennen in het verzamelen van kaarten en het maken van combinaties hiervan. Leuk is dat je ook de reis van je medespelers kunt beïnvloeden door bewust een gat tussen jou en de rest te laten vallen. In dit spel is de wet van de remmende voorsprong goed toegepast door te zoren dat de voorste speler geen balast af kan werpen. Daarmee is er niet al snel een duidelijke winnaar te ontdekken. Verder ziet het er mooi en verzorgt uit en is het ook met twee personen goed te spelen.

... en de waardering

Door de eenvoudige regels met in verhouding toch een lage geluksfactor heeft Ravensburger weer een geslaagd familiespel op de markt gebracht. Leuk als kort spelletje voor de liefhebbers en ook zeer geschikt om met kinderen en mensen die niet vaak een spel doen te spelen. Knizia’s hand is weer duidelijk te herkennen in het verzamelen van kaarten en het maken van combinaties hiervan. Leuk is dat je ook de reis van je medespelers kunt beïnvloeden door bewust een gat tussen jou en de rest te laten vallen. In dit spel is de wet van de remmende voorsprong goed toegepast door te zoren dat de voorste speler geen balast af kan werpen. Daarmee is er niet al snel een duidelijke winnaar te ontdekken. Verder ziet het er mooi en verzorgt uit en is het ook met twee personen goed te spelen.

3 pionnen
Wendy

terug naar boven