startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Martinique
Martinique

Auteur: Emanuele Ornella
Uitgever: QWG Games (2009)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 10
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 30 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: 2-persoons


Het spel ...

Behalve het vertalen van spellen in licentie krijgt QWG ook steeds meer de smaak te pakken van het uitgeven van eigen spellen. Een van de nieuwste is Martinique, tevens het eerste eigen tweepersoonsspel. Martinique wordt wel omschreven als een deductiespel, maar als je eenmaal aan het spelen blijkt dat al snel mee te vallen.

Beide spelers beschikken over vier piraten, die op het eiland Martinique een legendarische piratenschat zoeken. Dat is met een raster van acht rijen en kolommen opgedeeld in 64 vakjes, met op ieder vak een fiche. Tijdens je beurt verplaats je een piraat, en wel precies zoveel vakjes als het getal op het fiche. Het fiche neem je vervolgens in je voorraad.

Fiches heb je in twee soorten: aanwijzingen over de vindplaats van de schat en andere. De andere soorten komen ook naast het speelveld voor in sets van twee tot vier. Heb je dezelfde fiches verzameld als een bepaalde set, dan mag je de fiches van die set in je schip leggen. Deze fiches zijn punten waard als niemand de schat vindt.

Op de aanwijzingen staat een letter of cijfer. Neem je zo’n fiche, dan weet je dat de schat niet in die rij of kolom ligt. Naast het speelveld liggen twee aanwijzingen met daarop de rij en kolom waar de schat ligt. Deze blijven echter onbekend tot het einde van het spel.

Behalve aanwijzingen verzamelen is er nog een extra manier om aan informatie te komen. Als je met een piraat over een van je medespeler loopt, mag je een van zijn aanwijzingen open draaien.
Komt je piraat op een leeg veld, dan gaat hij op een kruk zitten aan de bar van piratenclub The Hook. Daar kom je ook als je op een van de centrale vakken komt. Als bonus mag je in dat geval nog een extra aanwijzing of joker nemen. De joker kun je gebruiken om een set fiches te scoren.

Als alle piraten aan de bar hangen zetten de spelers ze in volgorde van binnenkomst op de coördinaten waarvan zij denken dat de schat kan liggen. Heeft iemand de schat gevonden, dan wint hij het spel. Zoniet, dan wint de speler die met de fiches de meeste punten heeft gescoord.

... en de waardering

Martinique is in de eerste plaats een spel waarbij het gaat om het slim verplaatsen van je piraten om daarmee op het juiste moment de goede fiches te verzamelen. De schat is een bijgedachte: je krijgt te weinig informatie om van een deductiespel te kunnen spreken. Wel is de mogelijke impact van de schat groot. Je kunt hem daardoor niet volledig negeren, maar doorgaans is het belangrijker om je tegenstander waardevolle informatie te onthouden dan om zelf die informatie te vinden. Door het gebrek aan informatie verwordt het zoeken van de schat meer tot een beredeneerde gok dan een zuiver eliminatieproces.

Volgens de variant levert het vinden van de schat ook punten en niet direct de overwinning. Maar in beide gevallen is Martinique een spel waarbij het vooral om puntjes sprokkelen gaat. Heel aardig, maar in het huidige spellenaanbod niet zo bijzonder. Als je een spannend tweepersoonsspel wilt spelen waar deductie een rol speelt, kun je beter Mr. Jack proberen.


3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven