startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Meuterer
Meuterer

Auteur: Marcel-André Casasola Merkle
Uitgever: Adlung (2000)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 4
Speelduur: 45 tot 60 minuten
Prijs: circa 6 euro
Soort: kaart
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Meuterer is de opvolger van Verräter, een kaartspel dat één van de grootste hits van Spiel 2000 was, en Bruno Faidutti de nodige inspiratie gaf voor Machiavelli. In alle drie kaartspellen staat de verdeling van de karakters, waar de spelers die ronde mee gaan spelen, centraal. Maar in Meuterer is er meer; er moeten ook handelswaren verkocht worden om punten te scoren.

De spelers zijn bemanningsleden aan boord van een schip, dat een rondreis langs twaalf eilanden maakt. Alle spelers krijgen vijf handelskaarten in de hand, en één van de spelers wordt kapitein. Als een speler aan de beurt is, kan hij een handelskaart uitspelen of passen. Er zijn vijf verschillende handelswaren, en sommige handelskaarten zijn conflictkaarten. Past een speler, dan mag hij in het geheim een karakter uitkiezen, dat hij deze beurt wil zijn. De kapitein mag dit niet, omdat hij al een karakter heeft. Als de kapitein past, wordt de bestemmingskaart bij een eiland gelegd, dat net zover van het huidige eiland is verwijderd als het aantal kaarten dat de kapitein nog in zijn handen heeft.

Heeft iedereen gepast, dan laten de spelers hun karakters zien. Is de muiter erbij, dan legt deze zijn bestemmingskaart bij een eiland, waarvan ook de afstand tot de huidige locatie weer wordt bepaald door het aantal kaarten in de hand van deze speler. In de muiterij komen twee partijen tegenover elkaar te staan: de kapitein krijgt hulp van de bootsman, de muiter van de scheepsjongen (mits iemand één van deze karakters gekozen heeft). Beginnend met de kapitein, mogen beide partijen nog extra conflictkaarten uitspelen. De partij met de meeste conflictkaarten wint, waarbij een gelijkspel in het voordeel van de muiter is. Slaagt de muiterij, dan wordt de muiter kapitein. Nu wordt er gevaren, en krijgt de (nieuwe) kapitein het aantal punten dat bij dit eiland hoort. Ook het eventueel ondersteunende karakter (bootsman of scheepsjongen) krijgt een paar punten.

Daarna worden de handelswaren verkocht. Bij ieder eiland (op twee uitzonderingen na) kan maar één soort verkocht worden, en alleen de speler die per eiland de meeste kaarten heeft uitgespeeld krijgt punten. Handelswaren kunnen verkocht worden bij de actieve eilanden, dit zijn de eilanden waar deze ronde gestart werd en het starteiland van de vorige ronde. In deze handelsfase zijn de twee ‘neutrale’ karakters, de handelaar en de ladingmeester, van belang. Tenslotte vult iedereen de hand aan tot vijf kaarten, en begint de volgende ronde.

Het spel eindigt bij vier spelers na acht ronden en bij drie spelers na negen. Winnaar is degene met de meeste punten.

... en de waardering

De eerste keer dat je Meuterer speelt, zal het overkomen als een erg complex en gekunsteld spel. Vooral de regel om te bepalen welke eilanden actief zijn, is verwarrend. Het lijkt logischer dat je handelswaren verkoopt op het eiland waar je naar toe vaart, maar dat is niet zo. Onlogisch, maar het komt het spel ten goede, omdat het je meer zekerheid geeft over wat deze en de volgende ronde belangrijke kaarten zijn. Na een paar keer spelen went het snel, en blijkt dat Meuterer een heel interessant spel is, waarbij je goed moet plannen. Vooral de beslissing welke kaarten uit te spelen is soms erg lastig, en dan moet je nog eens een karakter kiezen ook. Dit heeft de diepgang van een bordspel, maar is aangenaam goedkoop. Een aanrader!

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven