startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Pandemie Virus Alarm
Pandemie Virus Alarm

Auteur: Matt Leacock
Uitgever: QWG (2010)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 45 tot 90 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: bordspel


Het spel ...
In 2008 kwam Pandemie uit en dit spel sloeg in als een bom. De spellen vlogen sneller uit de schappen dan de uitgever het spel geleverd kon krijgen. Dit was hét spel dat je gespeeld moest hebben. Pandemie is uitgegroeid tot het bekendste en geliefdste coöperatieve spel dat op de markt is. Een spel dat zo succesvol is, vraagt natuurlijk om een opvolger en zo verscheen in 2010 de uitbreiding Virus Alarm op het toneel.

In het basisspel moet je de mensheid redden van vier epidemieën die zijn uitgebroken. Je kruipt in de huid van een bijvoorbeeld een arts, opzichter of coördinator en draagt jouw steentje bij om een geneesmiddel uit te vinden en mensen te genezen. Als het op tijd lukt om geneesmiddelen uit te vinden voor alle vier de plagen, dan win je samen.

De uitbreiding geeft de mogelijkheid om aan dit beproefde concept verschillende elementen toe te voegen. Allereerst zitten er in het spel zes nieuwe rollenkaarten en blijkt de opzichter op bijscholing te zijn gestuurd (krijgt een extra eigenschap). Voorbeelden van nieuwe rollen zijn de generalist die vijf acties mag doen in plaats van de gebruikelijk vier en de epidemioloog die kaarten van andere spelers mag krijgen zonder in de juiste stad te staan. In de uitbreiding zitten ook nieuwe gebeurteniskaarten.

Verder zitten er drie spelvarianten in het spel. De eerste variant is de kwaadaardige bacteriestam. Een van de “normale” virussen ontwikkelt zich in dit spel nog wat heftiger dan normaal. Op de epidemie-kaarten staat hoe (bijvoorbeeld bij een uitbraak van de kwaadaardige bacteriestam verschuift het uitbraakfiche twee stappen).

De tweede variant heet de mutatie. In deze variant blijkt er een vijfde epidemie uitgebroken te zijn die ook bestreden moet worden om te winnen.

De variant die het Pandemie het ergst op zijn kop zet is de laatste. In deze variant kruipt één van de spelers in de huid van een bio-terrorist. De bio-terrorist is na elke speler aan de beurt en verspreid een vijfde virus over het bord. De manier waarop de bio-terrorist zich voortbeweegt doet een beetje aan de klassieker Scotland Yard denken. De bio-terrorist kan ook gevangen worden gezet door de spelers, maar helaas niet voor lang. Dat een speler nu verantwoordelijk is geworden voor het verspreiden van een virus, maakt het bestrijden er van extra moeilijk.

Tenslotte zitten er in de uitbreiding nog plastic petrischaaltjes waar je je houten virusblokjes in kan bewaren. Het spel verandert er niet door, maar het ziet er wel gelikt uit.

... en de waardering
Liefhebbers van Pandemie kunnen zich aan deze uitbreiding geen buil vallen. De petrischaaltjes geven het spel extra sfeer en de extra rollen en gebeurteniskaarten geven het basisspel een flinke oppepper (zeker als je het spel al vaak gedaan hebt).

Ik vond van de varianten vooral de bio-terrorist erg de moeite waard. Het spel wordt dan zo goed als onmogelijk om te winnen, maar het is echt leuk om een denkende tegenstander te hebben waardoor je kan beredeneren wat hij gaat doen. De kwaadaardige virusstam en mutatie vond ik leuk om te doen, maar ik vond ook dat ze het spel vooral ingewikkelder maakten, zonder dat het spel er echt leuker van werd. Deze varianten zal ik daarom niet zo snel weer op tafel zetten, terwijl ik erg graag de bio-terrorist nog eens zou willen proberen.

4 pionnen
Dagmar

terug naar boven