startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Pick & Pack
Pick & Pack

Auteur: Simon Hunt
Uitgever: Z-man Games (2009)
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: 2-persoons


Het spel ...

Concurreren en samenwerken gaan vaak slecht samen, maar kunnen wel interessante dilemma’s opleveren. Zo ook in Pick & Pack. De spelers zijn twee fabrieksarbeiders die kratten met appels klaar moeten maken voor transport. De arbeiders krijgen vermoedelijk stukloon want ze willen graag zo veel mogelijk appels in hun kratten krijgen. Helaas moeten ze samen met dezelfde krattenstapelmachine (grijper) werken.

In een raster op het bord worden de kratjes met appels neergelegd. In sommige kratten zitten lekker veel appels (wel vijf of zes) terwijl andere kratjes nagenoeg leeg zijn (één appel). Op het enige kratje met zes appels wordt de grijper neergezet en daarna kan de werkdag beginnen. De spelers zitten in dit spel nou eens niet recht tegenover elkaar maar haaks. De ene speler kan de grijper van boven naar beneden door de kolommen heen bewegen, terwijl de andere speler de grijper van links naar rechts door de rijen heen kan bewegen.

In je beurt moet je de grijper naar een ander vakje van het raster verplaatsen en het krat dat daar ligt pakken en op één van jouw vier stapels leggen. Je wilt natuurlijk het krat met de meeste appels pakken maar tegelijkertijd wil je niet dat de grijper aan het eind van jouw beurt in een rij/kolom van de andere speler begint waar hij nog veel interessantere kratten kan pakken.

Aan de onder- en bovenkant van iedere rij/kolom ligt een speciale actietegel. Als een speler in zijn beurt de grijper naar een leeg veld beweegt mag hij één van deze actietegels pakken. Hiermee kan je bijvoorbeeld een krat van een andere speler voor “kwaliteitscontrole”meen nemen en “per ongeluk” bij jezelf terug zetten of een speciale actie van de andere speler ongedaan maken. De twee meest waardevolle actiefiches die er zijn, zijn waarmee je een stapel kratten kunt afsluiten (je plakt het etiket met de bestemming er op). Je kan een krat van de tegenstander naar de groothandel sturen (dan leveren die appels minder op) of een krat van jezelf naar de delicatessenwinkels (dan leveren ze per appel meer op).

Zodra van een speler alle vier de stapels van een etiket zijn voorzien, of een speler in zijn beurt niets meer kan omdat hij in een lege rij staat, is het spel afgelopen. De speler die het meeste geld voor zijn baas heeft verdiend, wint het spel.

... en de waardering

Pick & Pack is een interessant kat- en muisspelletje. Je moet een balans vinden tussen zelf de beste kratten pakken en je tegenstander in een ongunstige startpositie brengen. Dit zorgt voor interessante dilemma’s. De actiekaarten zorgen voor extra mogelijkheden en het is belangrijk deze goed in de gaten te houden en vooral slim in te zetten (pak jij maar het krat met zes appels dan zet ik vervolgens mijn kwaliteitscontrole in). Ik houd wel van dit soort spelletjes. De regels zijn niet ingewikkeld, maar de keuzes toch interessant. Het spel duurt bovendien niet heel lang en je kan dus snel een aantal potjes achter elkaar spelen. Ik zie mezelf hier niet snel op uitgekeken raken.

4 pionnen
Dagmar

terug naar boven