startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Pocket Escape Room
Pocket Escape Room

Auteur: Martino Chiacchiera en Silvano Sorrentino
Uitgever: 999 games (2018)
Aantal spelers: vanaf 1 tot 6
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 60 tot 90 minuten
Prijs: circa 10 euro
Soort: kaartspel


Het spel ...
In een escaperoom spel moet je een serie raadsels oplossen. Het zijn daardoor spellen die je eigenlijk maar één keer kan spelen. Sommige series van escaperoom spellen zijn bovendien destructief: tijdens het spelen moet je op het materiaal schrijven of het in stukken knippen om de raadsels op te lossen (bijvoorbeeld de Exit-serie of Escaperoom the Game ). Er zijn spellenliefhebbers die hier principiële bezwaren tegen hebben omdat ze het een verspilling van grondstoffen vinden. Gelukkig zijn er ook escaperoom spellen die niet vernietigd worden tijdens het spelen, zoals de Pocket Escape Room spellen van 999 games. Je kan deze zelf nog steeds maar één keer spelen (want daarna weet je de oplossingen), maar het spel zelf kan daarna nog prima door andere groepen gespeeld worden.

Er bestaan op dit moment vier varianten van de Pocket Escape Room serie. In elk doosje tref je een stapel gesealde kaarten. Op de bovenste kaart staat een waarschuwing die je vertelt dat je de kaarten niet mag bekijken en schudden. Het spel begint zodra je deze bovenste kaart omdraait.

Vanaf dat moment bekijk je telkens de bovenste kaart van de stapel en volg je de aanwijzingen die op deze kaart staan op. Op veel kaarten staat een raadsel dat je moet oplossen. Als je er niet uit komt, dan kan je nog op een speciale kaart (die je ergens aan het begin van het spel krijgt) een hint vinden. Zodra je het raadsel hebt opgelost, draai je de betreffende kaart om te controleren of jouw oplossing de juiste was. Op deze manier werk je je kaart voor kaart door de stapel heen in de hoop het avontuur tot een goed einde te brengen.

... en de waardering
Ik heb samen met een vriendin twee van de varianten van de Pocket Escape Room met veel plezier gespeeld. In De tijd vliegt werden onderworpen aan een soort van vaardigheidstest in een laboratorium, in het andere spel waren we inbrekers die een casino moesten gaan beroven. De raadsels in de spellen zijn ook thematisch ingebed in deze verhaallijnen. De meeste raadsels waren met een beetje denkwerk prima op te lossen, maar er zaten er ook een paar bij waar we niet uit kwamen of waarbij we fouten hadden gemaakt. De leukste fouten zijn die waar je na het bekijken van het antwoord meteen denkt “oh, dat had ik moeten snappen, stom van me!”. In het spel kwamen verschillende soorten raadsels voor, bijvoorbeeld raadsels waar je patronen moest herkennen, logisch moest redeneren of (een beetje) moest rekenen. Op de doos staat dat je dit spel ook met 6 spelers kan doen, maar dat lijkt me persoonlijk een beetje veel. De kans is dan groot dat iemand een raadsel al heeft opgelost voordat iedereen een blik op de betreffende kaart heeft geworpen. Ik denk dat je beter met maximaal 4 mensen kan spelen.

4 pionnen
Dagmar

terug naar boven