startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Red November
Red November

Auteur: Bruno Faidutti en Jef Contier
Uitgever: Fantasy Flight Games (2008)
Aantal spelers: vanaf 3 tot 8
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 30 tot 90 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: bordspel


Het spel ...
Wat krijg je als je gnomen, drank en een gloednieuwe onderzeeër combineert? Chaos, zo blijkt in Red November. Red November is een coöperatief spel waarin de spelers in de huid van een gnoom kruipen. Deze gnoom kruipt vervolgens samen met nog wat andere gnomen in een onderzeeër. Het gaat razendsnel mis en het enige wat je te doen staat is in leven blijven totdat de hulp komt. Hoe moeilijk kan het zijn.

Op het speelbord staat een onderzeeër afgebeeld. In de onderzeeër zijn verschillende ruimtes die verschillende functies hebben, zoals de machinekamer, de voorraadkamer en de kapiteinshut. Tijdens je beurt kan je door de onderzeeër lopen en in de ruimte verschillende acties uitvoeren. Tenzij ruimtes natuurlijk onder water staan of in brand, want dan moet je daar eerst wat aan doen voor je er langs kan. Verder kunnen de deuren nog vast komen te zitten of bepaalde machines op hol slaan. En als het echt tegen zit, komt de reuzeninktvis Kraken even langs voor een bezoekje. Aan ellende en werk dus geen gebrek op de Red November.

Problemen los je op door een bepaalde hoeveelheid tijd, eventueel aangevuld met kennis uit handboeken of handige apparaten (beide staan op kaartjes die je uit de voorraadkamer kunt halen) in te zetten. Vervolgens gooi je met een dobbelsteen die aangeeft hoeveel tijd het oplossen van het probleem je kost. Heb je te weinig tijd ingezet, dan blijft het probleem bestaan. Overwerken behoort niet tot de mogelijkheden.

De tijd die je besteedt houd je bij op een tijdspoor op de rand van het speelbord. Nadat je je actie hebt uitgevoerd, kijk je op dit scorespoor hoeveel gebeurtenissen er terwijl je aan het werk was hebben plaatsgevonden. Vervolgens trek je zoveel gebeurtenis kaartjes en voer je ze uit: brand breekt uit, water stroomt naar binnen, deuren raken geblokkeerd, enz, enz, doorgaans is het vooral kommer en kwel.

Als het de spelers lukt om te overleven tot de hulp arriveert, hebben ze gewonnen. Het alternatief is collectief verliezen. Al is er één duikpak aan boord die ingezet kan worden voor een ontsnapping van het schip. Als de rest dan verzuipt, dan ben je een held. Als ze het toch weten te redden, ben je een loser.

... en de waardering
Red November is redelijk onbekend gebleven bij het grote publiek. De vormgeving (klein doosje met tekening in bruinachtige kleuren) zal hier zeker aan hebben bijgedragen, maar is denk ik niet de belangrijkste reden. Waar Red November vooral de boot mist, is volgens mij in toegankelijkheid. Het spel is gewoon te complex voor het speelplezier dat het biedt. Het spelregelboekje is dan misschien van klein formaat, maar 28 pagina’s regels blijft veel. De regels zitten bovendien vol met humoristisch bedoelde zijpaden, waardoor je al snel de draad kwijt raakt. En dit zorgt vervolgens voor een chaotisch spelverloop.

Ik vind het spijtig dat het spel niet goed uit de verf komt, want het idee om een coöperatief spel te laten afspelen in een onderzeeër is op zich goed. Dat het wel zou moeten kunnen werken, laat Space Alert zien, ook coöperatief, ook in een afgesloten voertuig met verschillende ruimtes, ook chaotisch, maar vooral leuk.

2 pionnen
Dagmar

terug naar boven