startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Risk Express
Risk Express

Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: Hasbro (2006)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 20 tot 30 minuten
Soort: dobbel


Het spel ...

Dobbelspellen zijn weer helemaal terug. Hasbro doet volop mee aan de trend en heeft van veel spelklassiekers dobbelversies uitgebracht, allemaal met de toevoeging ‘Express’. Nou ja, Yahtzee heet gewoon nog Yahtzee. Hoe moet je daar nou een dobbelversie van maken?

Een van de spellen in de Express-lijn is Risk Express. Van alle Express-spellen is dit de enige waar een auteursnaam vermeld staat op de doos: Reiner Knizia. Voor mij goed nieuws, want van Kniziaspellen ben ik wel gecharmeerd. Bovendien mag je van iemand die een boek schreef met de titel ‘Dice games properly explained’ wel verwachten dat hij een beetje verstand heeft van dobbelspellen.

Risk Express bevat veertien territoriumkaarten, verdeeld over de zes bekende continenten. Australië heeft er een, Azië vier. Door het gooien van dobbelstenen probeer je de gebieden te veroveren. Op de kaarten staat afgebeeld wat je moet gooien om een gebied in te lijven: soldaten, kanonnen, enzovoort. Deze symbolen staan gegroepeerd in de zogeheten verdedigingslinies. Je begint met het gooien van zeven dobbelstenen en moet na iedere worp precies één volledige verdedigingslinie van een gebied kunnen bezetten. Lukt dat niet, dan moet je een dobbelsteen inleveren. Je gooit net zo lang door tot alle linies bezet zijn (waarna je het gebied veroverd hebt) of je het gebeid niet meer kunt veroveren.

Na de eerste worp moet je kiezen welk gebied je aanvalt. Dat mag een neutraal gebeid zijn of een van een medespeler. In het laatste geval komt er wel een linie van één generaal bij. Heb je alle gebieden van een continent veroverd, dan zijn ze veilig en mogen ze niet meer door anderen veroverd worden.

Is het laatste gebied veroverd, dan tellen de spelers de waarde van al hun gebieden op, waarbij complete continenten meer opleveren dan de som van de individuele gebieden. De speler met de meeste punten wint.

... en de waardering

Zoals het een goed dobbelspel betaamt gaat het bij Risk Express niet simpelweg om het gooien van hoge getallen. Welke symbolen goed zijn en welke niet hangt helemaal van je eigen keuzes af. De keuzes welk gebied aan te vallen en in welke volgorde de verdedigingslinies te bezetten zijn niet heel ingewikkeld, maar ook zeker niet triviaal. De mogelijkheid om andermans gebeid aan te vallen creëert een stukje interactie en spanning die Risk Express uit doet steken boven het doorsnee dobbelspel. Voortdurend landjepik zal de speelduur wel iets boven de gesuggereerde speelduur van twintig minuten tillen, maar het saldo is voor mij positief. Daar komt bij dat het spel uitstekend te vervoeren is in het kunststof dobbelbakje. Wie op zoek is naar een snel, simpel en makkelijk te vervoeren spel voor op vakantie heeft met Risk Express dus een goede kandidaat in handen.


3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven