startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Rotterdam
Rotterdam

Auteur: Hans van Tol
Uitgever: The Game Master (2007)
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 60 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: bord


Het spel ...

Eindelijk is er dan een spel met als thema onze woonplaats en ’s lands grootste havenstad: Rotterdam! Het spel speelt zich af in de havens en de bedoeling is om grondstoffen naar de juiste havens te transporteren alwaar het omgezet kan worden in een eindproduct.

Je zou zeggen dat met de uitbreiding van de tweede maasvlakte genoeg ruimte is voor de boten om de juiste haven te vinden maar nee hoor. Vanaf de vertrekpunten geven kleuren de verschillende routes aan. De speler die aan de beurt is kiest een kleur die hem het beste uit komt. Maar nadat de gewenste boot via die kleur gevaren heeft, moeten alle andere boten die een lijn met de genoemde kleur voor zich hebben liggen ook varen, met als gevolg: graan in de olieraffinaderij metaal in de jamfabriek of erger. Doordat in iedere geul meerdere kleurenkeuzes zijn kan een boot behoorlijk afdrijven. Als een grondstof in de verkeerde haven terechtkomt gebeurt er niks mee. Je krijgt geen productkaart en kunt weer opnieuw beginnen.

Ieder haven waar je kan aanleggen produceert twee verschillende goederen. Je mag niet kiezen maar krijgt de bovenste kaart van de stapel. Heb je je boot dus naar de goede haven weten te loodsen, kan het zo zijn dat je nog steeds niet het product hebt dat nodig is om één van je opdrachtkaartjes te vervullen. Een opdrachtkaart bestaat meestal uit het krijgen van twee producten. Er mag tijdens het spel onderling geruild worden maar er zijn niet zoveel producten in omloop dus dat wordt niet zo vaak gedaan.

Tijdens het spel kan je ook nog een soort kanskaarten verdienen waarmee je jezelf kan helpen of een ander kan pesten. Zodra er iemand 12 punten aan opdrachten voor zich heeft liggen is de laatste ronde begonnen.

... en de waardering

De geluksfactor is erg hoog geworden. Iedereen kijkt als eerste welke kleur varen hemzelf het beste uitkomt en daarna eventueel voor zo veel mogelijk nare gevolgen voor de anderen. Als je met z’n vieren speelt bepaal je dus maar voor 25% hoe je boten gaan varen. Grote kans dat je ze nooit in de juiste havens krijgt. De invloed van het pakken van (verkeerde) productkaarten en het spelen van kanskaarten maakt het er nog erger op. Terecht dus genoemd als een familiespel, maar zelfs dan is je invloed te klein. Het idee van de vaarroutes via kleuren is erg leuk, maar het idee ontstaat dat dit spel iets langer in de test- en aanpasfase had moeten blijven om uit de spelelementen te halen wat er in zit.

2 pionnen
Wendy

terug naar boven