startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Sakkara
Sakkara

Auteur: Manfred Grabmeier
Uitgever: Kosmos (2007)
Aantal spelers: 2
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Prijs: circa 20 euro
Soort: 2-persoons


Het spel ...

Er was een tijd dat spellenliefhebbers ieder nieuw tweepersoonsspel van Kosmos blind kochten omdat elk spel goed, beter of best was. Voorbeelden van spellen uit deze tijd zijn het Kolonisten kaartspel, Lost Cities, Rozenkoning en Caesar en Cleopatra). Maar langzaamaan kwam de klad in de serie. Het laatste echt goede spel uit deze serie is wat mij betreft Jambo, daarna was het weer middelmatigheid troef.

Omdat ik toch vaak tweepersoonsspellen speel en een zwak heb voor een spel dat zich afspeelt in Egypte, besloot ik toch maar weer eens blind een nieuw tweepersoonsspel te kopen uit deze serie. Het spel heet Sakkara en op de doos staat een piramide in aanbouw met op de achtergrond het beroemde gouden gezichtsmasker van Toetanchamon en op de voorgrond een plaatje van het ketterse farao-echtpaar Nefertiti en Achnaton. Het spelmateriaal dat ik in de doos aantrof staat in schril contrast met de uitbundige buitenkant, sobere kartonnen fiches en een al even kleurloos spelbord.

Maar uiteindelijk koop je een spel om te spelen en niet om te bekijken. In het spel zelf proberen de spelers als eerste een heuse piramide te bouwen. Dit doe je door eerst de bouwmaterialen te verzamelen en deze dan in de juiste volgorde op elkaar te stapelen. De bouwmaterialen liggen kris kras door elkaar in de woestijn. Je hebt twee hulpjes tot je beschikking waarvan je er in je beurt telkens één mag bewegen om een grondstof op te rapen. De ruimte in je magazijn is beperkt, dus je kunt maar beperkt hamsteren.

Natuurlijk kan je je hulpjes te voet alle benodigde grondstoffen op laten rapen, maar dit is een nogal tijdrovend proces. Het kan ook een stuk sneller, namelijk door gebruik te maken van vier toverspreuken. De twee belangrijkste hiervan zorgen er voor dat je tot wel acht extra tegels kan oprapen in je beurt. Een toverspreuk activeer je door een bepaalde combinatie van grondstoffiches uit te spelen. Omdat je net zo veel toverspreuken mag uitspreken als je kunt in één beurt, is het mogelijk om de fiches die je met de eerste toverspreuk verzameld hebt, meteen in te zetten voor nog een toverspreuk.

... en de waardering

Helaas is ook Sakkara weer niet de tweepersoonstopper waar ik op hoopte. De doos is nog leuk om te zien, het spelmateriaal wordt al minder en het spel zelf stelde mij helemaal teleur. Doordat je met toverspreuken in één klap ontzettend veel grondstoffiches kunt krijgen, ben je gek als je begint met het handmatig verzamelen van de benodigde fiches, je probeert gewoon zo snel mogelijk een complete toverspreuk bij elkaar te sparen en vervolgens kun je een groot aantal grondstoffen in je magazijn leggen. Het vervelende hiervan is dat als je het geluk hebt dat je dan meteen weer de juiste grondstoffen hebt om nog een toverspreuk uit te spreken, het bord voor de volgende speler wel heel leeg is geworden waardoor die speler zelfs met een toverspreuk veel minder fiches kan oprapen en soms een aantal beurten kwijt kan zijn om zijn mannetje weer in een gebied te krijgen waar nog wat te halen is. De toverspreuken zijn dus eigenlijk gewoon te sterk waardoor het spel te makkelijk dood slaat doordat één speler een veel betere uitgangspositie krijgt dan de ander.

2 pionnen
Dagmar

terug naar boven