startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Section X
Section X

Auteur: Chislaine van den Bulk
Uitgever: The Game Master (2006)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 60 minuten
Prijs: circa 25 euro


Het spel ...
Het thema van 2006 in de spellenwereld waren de piraten, waarschijnlijk omdat er weer films met piraten op het witte doek zijn verschenen. Section X zou wel eens een trendsetter kunnen worden voor 2007. Gezien de populariteit van de serie Prisonbreak, zou een hausse van spellen over gevangenissen en ontsnappingen me niet geheel verbazen. Bijzonder aan Section X is dat het het eerste spel van uitgever The GameMaster is, die niet gemaakt is door de GameMaster himself, Hans van Tol. Deze keer heeft hij een idee van een ander uitgebracht. We zijn benieuwd of dit spel de successen van zijn eigen spellen, zoals De Ontembare stad en Skyline of the world, kunnen evenaren.

Alle spelers beginnen in Section X op het midden van het speelbord, dat een gevangeniseiland voor moet stellen (een soort Alcatraz). De gevangen proberen te ontsnappen door een tunnelstelsel te graven en op die manier het vaste land te bereiken. Iedere beurt trekt een speler een fiche waar een stukje tunnel op staat afgebeeld. Daarna mag je deze aanleggen waar dat past. Vervolgens mag je of met je gevangen lopen of met een het plaatsen van een deur een gangenstelsel claimen. Niemand kan deze gang nog in of uit, behalve de eigenaar. Dit eigendom van een stelsel is niet alleen daarom erg belangrijk. Alleen de eigenaar van een gang mag fiches van die gang verplaatsen, ruilen of draaien.

Zodra een speler er in is geslaagd om drie poppetjes in veiligheid te brengen wordt de uitbraak ontdekt door de bewaking! Alle poppetjes die zich op dat moment in het gangenstelsel bevinden gaan er aan. Het complete gangenstelsel stort namelijk in. Om te voorkomen dat je gevangenen op deze gruwelijke wijze aan hun einde komen, kun je schuilplaatsen aan je gang koppelen. Per schuilplaats mogen er twee gevangen schuilen. De schuilplaatsen zijn de enige fiches die nog op het bord liggen als de stof is opgetrokken.

Het ontsnappen en graven begint weer van voren af aan. De schuilplaatsen mogen inclusief gevangen verplaatst worden (zolang je de afstand tot het vaste lang minimaal gelijk houdt). Dat biedt dus perspectieven. Wie als eerste vijf gevangenen aan wal heeft gekregen wint en beëindigt het spel.

... en de waardering

Een leuk concept en iedere ronde ben je flink aan het puzzelen wat je het beste zou kunnen doen. Helaas heb ik ook bij dit spel het gevoel dat het iets langer had moeten rijpen en dat er meer ingezeten had. De regels zijn niet helemaal duidelijk: discussies zijn er dan ook iedere keer dat je het spel speelt. Wanneer is een aftakking van een gang ook eigendom van een ander? En erger, na het instorten van een gangenstelsel blijven de schuilplaatsen met gevangen op het bord liggen. De speler die dan aan de beurt is kan in die beurt een deur plaatsen op een schuilplaats zodat de schuilplaats helemaal niets meer waard is. Je mannetjes zitten gevangen. Als je echt helemaal vast zit mag je een sleutel gebruiken om je te bevrijden, maar ook daar zijn de regels niet helemaal helder. Met het voordeel van de twijfel geef ik het toch een drie, randgevalletje.

3 pionnen
Wendy

terug naar boven