startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Seeland
Seeland

Uitgever: Ravensburger (2010)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 60 minuten
Prijs: circa 30 euro


Het spel ...

Nederland is niet zo vaak onderwerp van een spel. Als het dan toch gebeurt, is de setting meestal de Gouden Eeuw. Zo ook Seeland, waar het gaat om een typisch Nederlands verschijnsel: het droogleggen van polders. Het spel speelt zich af rondom een naamloos Zeeuws stadje, middenin drassig gebied. Zes molens staan al klaar rond de stadsmuur om de boel in te polderen.

Een beurt is eenvoudig: je neemt een fiche en daarna leg je hem op het bord. Welk fiche je neemt, wordt bepaald door een soort ‘rondelsysteem’. De burgemeester loopt rondjes over de markt, met een fiche op iedere marktkraam. Het fiche van de marktkraam waar de burgemeester eindigt is degene die je neemt. Je moet de burgemeester minstens een stap verzetten. Meer stappen kost guldens. Rondom de markt liggen vijf guldens, op de achterste staat een pion per speler. Sla je een kraam over, dan gaat je pion naar de volgende gulden. Eenmaal vooraan kan dat niet meer. Als de laatste pion de achterste gulden heeft verlaten wordt deze vooraan gelegd, zodat iedereen weer meer kan overslaan.

De fiches zijn er in twee soorten: landschappen en molens. Landschaptegels zijn er in drie varianten en leg je naast een molen van jezelf. Molens leg je aangrenzend aan een fiche naar keuze. Hier mag je een molen op plaatsen.

Is een molen omringd door fiches, dan wordt hij gewaardeerd. Je krijgt punten gelijk aan de waarde van de molen plus de waarde van de omliggende landschappen. Het spel eindigt als de markt niet meer aangevuld kan worden met fiches en de burgemeester op een lege kraam landt. De speler met de meeste punten wint.

... en de waardering

Seeland is een typische Kramer. Net als in bijvoorbeeld Hacienda of de AP-spellen met Kiesling bouwen de spelers gezamenlijk het bord vol en proberen daarmee de meeste punten te scoren. Het grote verschil met die andere spellen is de eenvoud. Seeland is een simpel spel: tegeltje pakken, neerleggen en klaar. Weinig mogelijkheden dus voor treuzelaars om de boel op te houden. Dat maakt het een stuk geschikter voor families en gelegenheidsspelers, maar misschien minder voor de verwende strateeg.

Ik ben een groot fan van Kramer, juist vanwege de diepgang die de eerder genoemde spellen bieden. Tegelijkertijd ben ik ook gecharmeerd van Seeland. Het heeft die typische Kramerkeuzes, maar dan in een vlottere en eenvoudiger verpakking. Op zijn tijd kan ik dat zeker waarderen en Seeland is gewoon een goed spel. Voor wie het basisspel te gewoontjes is zijn er drie varianten (nog zo’n Kramertrekje). Die geven het spel wat extra, zonder het drastisch te veranderen.

Seeland is een vlotte Kramer, zoals hij ze van mij wel meer mag maken.

4 pionnen
Peter Hein

terug naar boven