startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Similo
Similo

Auteur: Hjalmar Hach, Pierluca Zizzi, Martino Chiacchiera
Uitgever: 999 games (2020)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 8
Leeftijd: vanaf 7 jaar
Speelduur: 5 tot 10 minuten
Prijs: circa 10 euro
Soort: kaartspel


Het spel ...
Similo is een nieuw spel in het Raad je Plaatje genre. Op dit moment zijn er twee varianten van Similo uitgebracht, één met sprookjes en één met historische figuren. Beide spellen zijn exact hetzelfde en kunnen zelfs gemixt worden. En wie weet komen er in de toekomst nog wel andere varianten uit, de mogelijkheden lijken me eindeloos (sporters, hoofdpersonen uit boeken, acteurs, muzikanten, etc.).

Similo bestaat uit een deck kaarten. Op elke kaart staat een figuur afgebeeld. In de sprookjeseditie kom je bijvoorbeeld Roodkapje, Sneeuwwitje en Kapitein Haak tegen. In de historische editie kom je bekende bewoners van geschiedenisboeken tegen, zoals Alexander de Grote, Isaac Newton en Marie-Antoinette.

Aan het begin van het spel trekt één speler (de tipgever) één kaart en bekijkt deze zonder hem aan de andere spelers te laten zien. Dit is de kaart die de anderen moeten gaan raden. Daarna trekt de tipgever nog elf kaarten, schud de te raden kaart door deze elf heen en legt de twaalf kaarten open op tafel.

Daarna trekt de tipgever vijf kaarten. Uit deze vijf kaarten kiest hij één kaart die hij als tip op tafel legt (en vult daarna zijn hand weer aan). Als de tipgever de kaart verticaal op tafel legt dan betekent dat dat deze kaart “iets” met de raden kaart gemeen heeft. Als de tipgever de kaart horizontaal op tafel legt dan betekent dat dat de kaart verschilt van de te raden kaart. Na de eerste tip moeten de andere spelers één kaart weg nemen waarvan zij denken dat het niet de te raden kaart is.

Op deze wijze worden er maximaal vijf rondes gespeeld, al moet er elke ronde een kaart meer worden weggespeeld. Na de tweede ronde moeten de radende spelers dus twee kaarten elimineren, na de derde drie, etc.. In de vijfde en laatste ronde (als je zo ver komt…) zijn er nog twee kaarten over en moeten de spelers nog één kaart verwijderen zodat, als het goed is, de te raden kaart over blijft. Als dit lukt dan hebben ze gewonnen!

... en de waardering
Similo heeft me aangenaam verrast. In een klein doosje zit een leuk, vlot spelletje verpakt. Dit lijkt me een perfect spel voor ouders om in hun tas te stoppen zodat ze het tevoorschijn kan halen als ze hun kinderen even moeten entertainen (bijvoorbeeld zodat jij nog wat langer op dat terrasje in de zon kan blijven zitten). Maar ook zonder kinderen is dit best een leuk spellen-snackje om even tussen door te doen.

Het enige minpuntje is misschien dat het te voor de hand ligt om met de eerste hint altijd aan te geven wat het geslacht van de te raden kaart is. Hierdoor vallen al veel kaarten af. Ik vind de sprookjesversie daardoor misschien nog wel iets leuker dan de historische. In de sprookjesversie zitten namelijk ook dieren en niet wenselijke wezens (zoals de zeeheks en blikken man). Ik denk dat kinderen bovendien veel historische figuren niet kennen en ze die versie daarom minder leuk zullen vinden. Ik denk dat Saladin (een leider van moslimlegers tijdens de kruistochten en Anne Bonny (een vrouwelijke piraat uit de achtiende eeuw) niet bekend zijn bij het grote publiek, laat staan bij kinderen. Je kan het spel dan nog steeds spelen door hints te geven die heel erg aansluiten bij het uiterlijk van de te raden kaart.

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven