startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Sphinx
Sphinx

Auteur: Gunter Baars
Uitgever: Ravensburger (1999)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 4
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30 tot 45 minuten
Prijs: circa 25 euro
Soort: kinder
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

De grote sfinx is een van de bekendste symbolen van Egypte (naast natuurlijk de piramides en het masker van Tutanchamon). Het reusachtige beeld met het lijf van een leeuw en de kop van de farao waakt al duizenden jaren over de piramiden.

In Sphinx zijn de spelers dappere archeologen die in een mysterieuze piramide op zoek gaan naar de schat van de farao. De toverkracht van de Egyptenaren is nog steeds niet uitgewerkt en dus kun je het onverwachte verwachten: geheime doorgangen, nuttige tips van mummies en waakzame Sphinxen.

Voor de ingang van de schatkamer staan drie sfinxen opgesteld. Op de onderkant van de indrukwekkende beelden staat een kleur. Om de schatkamer in te mogen, moeten de spelers de juiste kleurcode geven. De mummies kunnen je helpen om deze te achterhalen. Je zult dus je weerzin tegen deze schimmige figuren moeten overwinnen om te winnen.

Tijdens een beurt gooi je met drie dobbelstenen. Je loopt vervolgens met je archeoloog door de gangen. Op verschillende plaatsen in de piramiden zijn sfinxkaarten verstopt. Als je over zo’n vakje loopt mag je de betreffende kaart pakken. Maar pas op! Als je deze kaart al had, moet je hem weer inleveren. Als je onderweg langs een andere speler loopt mag je ook van hem of haar een sfinxkaart die je zelf nog niet hebt afpakken.

Verder kun je op een vakje komen waar een mummiehand op staat. Als je daar komt mag je de onderkant van één van de zes sfinxen bekijken om op deze manier de kleurcode te kraken. Als je een loopbeweging eindigt bij een magische draaideur, dan activeer je hierdoor de deur en sta je in een oogwenk aan de andere kant van de muur. Op één van de dobbelstenen staat een slangensymbool. Als je dit symbool gooit, moet je één sfinx die de schatkamer bewaakt verwisselen met een sfinx die aan de zijkant van de piramide in een tempelkamer staat.

Zodra je de code denkt te weten en je de juiste sfinxkaarten hebt verzameld, mag je naar de schatkamer in het centrum van de piramide gaan. Je controleert dan of je inderdaad de juiste code hebt neergelegd.

... en de waardering

Sphinx is een combinatie van ganzenbord en memory, overgoten met een smakelijk themasausje. Door de verschillende elementen te combineren ontstaat een leuk kinderspel. Je kunt elkaar een beetje dwarszitten, je moet een beetje plannen hoe je gaat lopen en je moet onthouden welke sphinx waar staat. Het spel ziet er bovendien erg mooi uit en is van degelijk, stevig materiaal gemaakt.

3 pionnen
Dagmar

terug naar boven