startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Take 10!
Take 10!

Auteur: Wolfgang Kramer
Uitgever: 999 Games (2010)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 7
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 20 tot 70 minuten
Prijs: circa 8 euro


Het spel ...
Een moderne klassieker onder de kaartspellen is Take 5!, uit 1994. Sinds ik (in 2000) bijhoud welke spellen ik speel, heb ik dat spel iedere jaar minstens één keer gespeeld. Er is geen enkel ander spel waarmee dat gelukt is. Zo’n klassieker vraagt natuurlijk om spin-offs en dat is met Hornochsen en Tanz der Hornochsen al eerder gebeurd. Nu is er Take 10!, de eerste spin-off die ook in het Nederlands is verschenen.

Net als in Hornochsen kies je hier niet simultaan een kaart, maar heeft iedere speler zijn eigen beurt. Je begint met tien kaarten. Iedere beurt moet je een kaart op de aflegstapel leggen, mits de waarde van je kaart niet meer dan 10 hoger is dan de bovenste kaart van de stapel; lagere kaarten leggen mag sowieso niet. Wil of kun je dit niet, dan neem je alle kaarten van de aflegstapel in je hand. Er worden nu twee kaarten omgedraaid, die ieder een nieuwe aflegstapel beginnen. Er komen dus steeds maar aflegstapels bij.

Neem je zo minstens drie kaarten in je hand, dan krijg je een stierenkop. Iedere stierenkop staat je toe om op één stapel meerdere kaarten af te leggen, zolang de hoogste kaart maar binnen de limiet van 10 blijft. Hoe meer stierenkoppen je hebt, des te sneller je kaarten af kunt leggen.

Een ronde eindigt zodra een speler geen kaarten meer hebben. De andere spelers krijgen strafpunten gelijk aan het aantal koeienkoppen op hun resterende kaarten. Je speelt net zoveel rondes als er spelers zijn. Wie daarna de minste strafpunten heeft, wint het spel.

... en de waardering
Net als Hornochsen biedt Take 10! wat meer tactische keuzes dan de illustere voorganger. Helaas betaal je daar een prijs voor in de toegenomen speeltijd. Zeker als je met vier of meer spelers bent, duurt het spel nog behoorlijk lang. Dan blijkt dat het spel ook weer niet zoveel te bieden heeft dat het de moeite waard is om veel langer dan een halfuur te spelen. Al met al is Take 10! een prima kaartspelletje, dat zich echter niet echt onderscheidt van de grote massa aan andere simpele, (semi-)korte kaartspellen. Prima vermaak voor zo nu en dan, maar Take 5! heeft er nog geen concurrentie bijgekregen.

3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven