startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Trans America
Trans America

Auteur: Franz-Benno Delonge
Uitgever: Winning Moves (2002)
Aantal spelers: vanaf 2 tot 6
Speelduur: 30 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Trans America verscheen eerder bij Winsome Games, een kleine uitgever die zich specialiseert in treinspellen. In die uitvoering luisterde het nog naar de naam Iron Road, en leed het een anoniem bestaan. Sinds Winning Moves een licentie van dit eenvoudige treinspelletje heeft bemachtigd, is daar verandering in gekomen. Een andere naam, een betere uitvoering voor een gunstiger prijs, en belangrijker nog, Duitstalige versie zorgden ervoor dat het zelfs tot de finale van de Spiel des Jahres van 2002 wist door te dringen.

In Trans America moeten de spelers spoorwegen aanleggen om steden in de V.S. met elkaar te verbinden. Op het speelbord, dat in een raster van driehoeken is verdeeld, staan 35 steden afgebeeld in zeven verschillende kleuren. Van iedere stad is er een bijbehorende kaart. Aan het begin van het spel krijgt elke speler van iedere kleur een kaart; dit zijn de vijf steden die ze onderling moeten verbinden.

Voor er spoorwegen aangelegd worden, plaatsen de spelers hun startsteen op een snijpunt van het raster. De steden staan ook op de snijpunten van de rasterlijnen; het is toegestaan je startsteen op een stad neer te zetten. Is een speler aan de beurt, dan mag hij twee sporen op normaal terrein plaatsen, of één spoor op een moeilijk terrein (bergen of rivieren). Gelegde sporen moeten in contact staan met je startsteen.

Zo ontstaan er netwerken op het bord, die steden met elkaar verbinden. Sluit je jouw netwerk aan op dat van een andere speler, dan vormen ze samen één netwerk, waar beide spelers nieuwe sporen aan mogen toevoegen. Op deze manier kun je een gedeelte van het bord veel sneller bereiken dan op eigen kracht.

Een ronde eindigt als een speler al zijn vijf steden op zijn netwerk heeft aangesloten. De andere spelers tellen hoeveel sporen ze nog nodig zouden hebben om hun steden te bereiken; daarbij tellen bergen en rivieren dubbel. Dit is het aantal strafpunten dat ze incasseren, en dit wordt afgetrokken van de beginscore van 13 punten. Er worden net zoveel rondes gespeeld tot een speler nul of minder punten heeft. Als dit te lang duurt, kan deze grens ook naar boven bijgesteld worden. De speler die aan het eind nog de meeste punten over heeft, wint het spel.

... en de waardering

Voor fans van complexe (trein)spellen heeft Trans America niet veel te bieden; daarvoor is het te simpel en speelt het toeval een te grote factor. Dit maakt Trans America zeker geen slecht spel. Er is nog wel degelijk enige planning nodig om je steden zo efficiënt mogelijk met elkaar te verbinden, en je moet daarbij de netwerken van je medespelers goed in de gaten houden. Vooral tegen het einde van een ronde, als je netwerk bijna ‘af’ is, wordt het behoorlijk spannend. Kortom, als snel spel tussendoor zijn er slechtere keuzes denkbaar.

Trans America wordt ook in Nederland geleverd door distributeur H.O.T. Sports, met Nederlandse spelregels. Kijk op hun website voor meer informatie.

3 pionnen
Peter Hein

terug naar boven