startpagina.
0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
Wadi
Wadi

Auteur: Martijn Faber
Uitgever: Emma Games (2007)
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 30 minuten
Prijs: circa 20 euro
Soort: bord
Lees ook het Spelverslag


Het spel ...

Spiel 2007 zag de geboorte van alweer een nieuwe Nederlandse uitgever: Emma Games. Op Spiel kom je als uitgever natuurlijk niet zonder spel; in dit geval was dat Wadi. Zoals de titel al doet vermoeden, speelt Wadi zich af in de woestijn. Daar moeten de spelers proberen water uit de wadi te pompen om hun akkers en velden mee te bevloeien, voor de wadi opdroogt.

Het speelbord bestaat uit losse tegels, waarop water of een van de drie veldsoorten afgebeeld staat. Het spel voorziet in enkele scenario’s, die aangeven hoe je met de tegels een speelbord kunt vormen.

In het begin van het spel is het bord nog leeg en is de wadi voorzien van veel water. Een speler die aan de beurt is, heeft keuze uit twee opties: een shadouf (pomp) plaatsen en water pompen, of twee keer pompen. Shadoufs mogen alleen op een lege veldtegel komen, en mogen niet grenzen aan een andere veldtegel met daarop een shadouf. Pompen doe je door een waterschijfje van een tegel (wadi of land) aangrenzend aan een shadouf naar een andere aangrenzende tegel te verplaatsen. Je mag daarbij ook water halen naar een tegel waar een shadouf staat. Is iedereen geweest, dan stroomt het water in de wadi, dat nog niet is weggepompt, een tegel verder.

Zo raakt het bord steeds voller met shadoufs en water en wordt het steeds lastiger om een goede plaats voor een nieuwe shadouf te vinden. Dan kan de tweede bouwregel in werking treden: als je volgens de normale regels niet meer zou kunnen bouwen en ook geen water uit de wadi kunt pompen, mag je een shadouf ook plaatsen aangrenzend aan een shadouf van een medespeler. Dit moet je goed in de gaten houden, want op deze manier kun je toch nog op een interessant plekje een shadouf plaatsen!

Het spel eindigt als er geen water meer in de wadi is. Voor iedere shadouf krijg je punten voor de aangrenzende bevloeide veldtegels. De speler met de meeste punten wint.

... en de waardering

Zonder woordspelingen te willen maken kan ik wel zeggen dat Wadi een vrij droog spel is. Door de volledige afwezigheid van toeval moet de variatie in het spel vooral van de spelers zelfs komen. Maar daar gaat het mis: je hebt per beurt maar twee keuzes, en die keuzes kun je ook maar heel beperkt invullen. Ieder scenario kent zijn eigen aantrekkelijke plekjes, die als eerste gevuld zullen worden. Daarna worden de mindere plekjes bezet en proberen de spelers hier en daar elkaar wat punten af te vangen met het rondpompen van water.

Door dit gebrek aan variatie valt het spel snel in herhaling en verdampt iedere vorm van spanning. Daar kun je misschien wat aan doen door andere scenario’s te spelen, maar dat is dweilen met de shadouf open. Ik had Wadi graag leuk gevonden, maar het is me allemaal te voorspelbaar en te weinig variabel om het weer op tafel te leggen. Jammer.


2 pionnen
Peter Hein

terug naar boven