Losse gedachten

Geplaatst door

Om maar eens een paar op te noemen:

-De tweede story arc van Race wordt een feit! Ontwerper Tom Lehmann verwacht dat het nog meer dan zes maanden zal duren voor de uitbreiding Alien Artifacts het licht zal zien, maar ik weet genoeg. Opvallend is deze uitbreiding in zijn eentje een eigen story arc, waar de vorige er drie bevatte. Goed nieuws dus. Misschien moet ik maar vast een nieuwe basisset aanschaffen, om niet telkens de kaarten van de verschillende uitbreidingen uit te hoeven zoeken. Lees hier meer.

-B&O blijft een mooi spel, maar lang. Gisteravond weer een potje met drie gespeeld. Ondanks pokerfiches en de handige rekenassistent van BGG deden we er nog steeds vier uur over. Ik geef de schuld aan A., die een niet te onderdrukken neiging tot koersmanipulatie heeft. De eerste market round duurde daardoor zeker weer een halfuur. Dit keer gingen wel alle maatschappijen weg in de eerste ronde. Mijn strategie was nu om niet zozeer zelf maatschappijen te beheren, maar minderheidsaandeelhouder te worden in succesvolle maatschappijen. Dat lukte maar net, want ik eindigde met iets van $70 meer dan de nummer twee, op een totaal van ongeveer $4200. Van de tien maatschappijen had ik er meer dan de helft van het spel maar eentje in beheer (eerst roze, later oranje). ‘Winnen zonder werken’, dat bevalt me wel.

-Vorige week voor het eerst Automobile gespeeld. Begon ik na Stoom en Brass net wat milder te worden over Wallace, krijg je dit. Automobile is zo’n gortdroog spreadsheetspel waar alle complexe rekenpartijen moeten verhullen dat dit spel je maar nauwelijks echte keuzes biedt. De belangrijkste keuze is die van het kiezen van een CEO. Hoera, vier betekenisvolle keuzes op een spel van drie uur. Deze keizer heeft gewoon geen kleren.

4 reacties

  1. Je hoeft geen nieuwe basisset voor Race te kopen hoor! Dit keer is het mijn beurt om me op te offeren: ik ben van plan de nieuwe Race aan te schaffen. En je bent tzt altijd van harte welkom 't te komen spelen!

  2. Inderdaad ik zag al even later na het posten dat ik slordig gelezen had, sorry.
    Met een volgende keer spelen gaat het in elk geval korter duren. Drie uur is echt niet de bedoeling, dan gaat het ook vervelen vanwege de downtime. Met 3moet ongeveer 1,5 uur kunnen, met 4bijna twee uur en met 5 weinig meer dan twee uur. Het is numbercrunchen dat wel, misschien toch iets intuitiever spelen om meer vaart te maken. De gemiddelde waarde van een tegeltje is 3,5, dat is je richtlijn waar je een beetje boven of onder kunt gaan zitten, afhankelijk van je eigen tegel en of je eigen fabrieken oud of innovatief zijn. Maar ja, het is niet een spel met diepere lagen of een leercurve, dus dan zal nog een keer spelen je mening nauwelijks veranderen. Het is juist een spel dat nieuwe spelers die het direct goed oppikken, zomaar meteen kunnen winnen. Dat zal met Brass of Steam niet gebeuren tegen ervaren spelers.
    Anyway, ik ben er morgen, evt. voor een potje Automobile 😉

  3. Sorry, ik was niet duidelijk. Met CEO kiezen bedoelde ik het kiezen van een personage. Dit is de belangrijkste keuze per ronde, omdat de speelvolgorde nogal van invloed is in latere fases. Daar kan het erg voordelig zijn om eerste of juist laatste te zijn.

    Wat ik miste in Automobile is creativiteit. Je bent eigenlijk alleen bezig met numbercrunching en moet dan aan het eind van de rit maar afwachten of je productie niet teveel of te weinig is.

    Ik zal het nog wel eens spelen om een definitief oordeel te vellen, maar dat zal met frisse tegenzin zijn.

  4. Tja, Automobile had ik je ook niet aangeraden, niet jouw kopje thee, schatte ik al in. Maar het gaat niet zozeer om die CEO beslissingen, dan heb je de kern nog niet te pakken. Er gaan rondes voorbij dat niemand iets doet met die CEO-beslissingen, ze zijn alleen maar bedoeld om bij te sturen. Allemaal net echt, zoals het hele spel een prachtige stap voor stap vertaling is van het runnen van een autobedrijf. Welke fabrieken in welke segmenten je bouwt is belangrijk, maar het belangrijkste is de productie beslissing. Inschatten van de vraag naar auto's in drie segmenten en de vraag komt weer via drie verschillende verkoopkanalen. Je weet een deel van de vraag, maar je hebt geen zekerheid. Ook weer net echt. In het spel komt het neer op kansrekening, maar had je juist daarvoor niet doorgeleerd ofzo? 😉
    London is wel jouw smaak volgens mij en Last train to Wensleydale vermoedelijk ook, die zijn warm aanbevolen.

Laat een antwoord achter aan Eugene van der Pijll Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *