Pandemic Legacy Season 2 : een eerste blik op de regels

Geplaatst door

Ik moet nog een paar dagen geduld hebben voordat ik op Spiel Pandemic Legacy Season 2 in mijn trolley kan stoppen. Pandemic Legacy Season 1 is met grote afstand het beste spel dat ik ooit gespeeld heb (lees hier de recensie als je het spel niet kent). Ik kan dan ook niet wachten tot ik samen met hetzelfde groepje als waar ik Season 1 mee verslonden heb verder kan gaan spelen met Season 2. Ik heb elke snipper informatie die er over Season 2 beschikbaar kwam dan ook van alle kanten bestudeerd, maar het beeld dat ik van Season 2 had bleef natuurlijk beperkt. Afgelopen week is een groot deel van mijn informatie-gat opgevuld doordat de spelregels nu online staan (zie hier). Ik heb ze natuurlijk meteen geprint en inmiddels gelezen. Ik zal in dit blog kort de hoofdlijnen uit de spelregels beschrijven (lees vooral de regels zelf als je alle details wilt weten). Natuurlijk is het een Legacy-spel en is dus één ding zeker: er gaat van alles en nog wat veranderen (er zit niet voor niets een heel dik Legacy-deck bij het spel), maar we weten nu in ieder geval waar we beginnen.

Voor spoilers hoef je niet bang te zijn. Ik heb niet meer informatie dan de online gepubliceerde spelregels. Ik heb het spel nog niet in huis, het nog niet gespeeld en heb dus geen idee wat er gaat gebeuren als je eenmaal begint te spelen. Alles wat ik je vertel kan je dus zelf ook weten door de spelregels te lezen. Maar als je zelfs daar niets over wilt weten tot je het spel zelf in huis hebt, dan is dit een goed moment om te stoppen met lezen.

Pandemic Legacy Season 2 begint 71 jaar nadat Season 1 eindigde (je kan rustig verder lezen als je Season 1 nog niet gespeeld heb, ik ga niets verklappen). De mensheid had het toen zwaar te verduren en sindsdien is het van kwaad tot erger gegaan. Kleine groepjes mensen zijn op zee op drijvende havens gaan wonen om te voorkomen dat ze besmet zouden worden met een verschrikkelijke virus dat nog over de aarde rondwaart. Vanaf deze drijvende havens proberen ze de mensen op de vaste wal te voorzien van voedsel en medicijnen (voorraden). De wereld is steeds kleiner geworden en met de verder weg gelegen steden is inmiddels al het contact verbroken. Alsof dit nog niet verontrustend genoeg is zijn nu ook de leiders van de havens verdwenen, samen met alle soldaten. De bewoners van de drijvende havens vallen daardoor continu ten prooi aan rondtrekkende, rovende bendes die zich The Hollow Men noemen. Er zit niets anders op, een paar mensen moeten in actie komen, ook al hebben ze geen idee hoe. En inderdaad, jij bent een van deze mensen als je Pandemic Legacy Season 2 op tafel zet.

Het bord van Pandemic Legacy Season 2 ziet er heel anders uit dan dat van Season 1 of de andere Pandemie-varianten. Je ziet een stuk van de Atlantische Oceaan met de randen van delen van het oosten van Noord Amerika en Zuid Amerika en de westelijke randen van Europa en Afrika. Naast een aantal steden staan er ook 3 drijvende havens op het bord (deze havens mag je zelf een naam geven die je met een pen op het bord schrijft). Aan het begin van het spel worden er wat voorraden over de verschillende steden verdeeld en daarnaast worden zoals gebruikelijk de player-decks en infectie-decks klaargelegd. Net als in Season 1 schud je door het player-deck ook een aantal Event kaarten (en Epidemics kaarten). Wat opvallend is, is dat er twee soorten Event-kaarten zijn. Er zijn Rationed Events en Unrationed Events. Hoe beter je het doet, hoe minder Rationed Events je mag gebruiken, maar de Unrationed Events (die je aan het begin van het spel nog niet hebt) stop je allemaal in het deck.

Aan het begin van je eerste potje ga je vervolgens eerst een karakter creëren waar je mee gaat spelen. Je neemt een leeg paspoortje en daar plak je een sticker met een foto van jouw karakter op, je plakt er een sticker met een beroep (en dus speciale eigenschap) op en ten slotte geef je je karakter een naam, woonplaats (een haven) en een leeftijd. Mijn groepje heeft in Season 1 heel veel lol gehad met het bedenken van de namen van de karakters dus ik vind het super leuk dat dit element weer terug is gekomen.

En dan kan je aan de slag. De vraag is alleen waarmee. En dat weet ik dus ook nog niet precies. Pandemic Legacy Season 2 bestaat net als Season 1 uit 12 verschillende scenario’s (vernoemd naar de maanden van een jaar) en een proloog (introductie-scenario zonder legacy-elementen waarin je even kan oefenen met de spelregels). In ieder spel moet je een aantal doelen (objectives) zien te behalen. Er zijn verplichte (mandatory) doelen en keuze-doelen. De doelen komen vast tijdens het spelen tevoorschijn uit het Legacy-deck en ik weet dus niet wat er op zal staan. In de spelregels staat een Mandatory Objective kaart afgedrukt waarop staat dat je drie nieuwe “supply centers” (daarover zo meer) moet bouwen. Dit is vast een kaart die je al heel snel tegenkomt in het spel (anders stond hij niet in de spelregels). Als je een scenario de eerste keer wint, dan ga je de keer daarna door met het volgende scenario. Als je een scenario verliest dan heb je één herkansing. Als je dan nog een keer verliest, dan mag je desondanks toch door naar de volgende maand (de geschiedenis wacht niet op jou per slot van rekening).

Het spel verloopt vervolgens grotendeels volgens het standaard Pandemic-sjabloon. Tijdens je beurt voer je namelijk achtereenvolgens vier acties uit, trek je vervolgens twee kaarten van het player-deck en voer je daarna een infectie-fase uit. Aan het begin van een beurt komt er alleen nog bij dat je moet controleren of je niet in een stad staat waar mensen ziek zijn geworden.

Als dat het geval is, dan loop je namelijk een wond op. Voor de wonden hebben de makers iets origineels bedacht. Onderaan ieder paspoortje staan 7 zilveren vakjes waarvan je het zilveren laagje kan wegkrassen. Iedere keer als je een wond oploopt, dan moet je het volgende vakje wegkrassen. Als je geluk hebt staat er niets onder zo’n vakje en kom je dus met de schrik vrij. Maar het kan ook zijn dat je een scar-sticker uit moet zoeken en in je paspoort moet plakken. Op iedere scar-sticker staat een bijzondere (vervelende) eigenschap waar je iedere keer dat je met dit karakter speelt last van zult hebben. En als je echt pech hebt, dan kan het dus zelfs zijn dat je karakter dood blijkt te zijn. Ik vermoed dat dit niet standaard pas bij het laatste vakje voor zal komen. Dit zal er dus misschien wel voor zorgen dat je noodgedwongen regelmatig van karakter moet wisselen. In Season 1 heeft mijn groepje dit nauwelijks gedaan omdat we erg gehecht waren aan onze karakters. Dat had ook zijn charmes, maar misschien is het ook wel echt leuk als je af en toe verplicht met een helemaal nieuw karakter moet beginnen.

Er zijn natuurlijk verschillende acties waar je uit mag kiezen. Allereerst zijn er verschillende soorten acties waarmee je je over het bord kan bewegen (over land of via de zee, maar niet via de lucht). Ook mag je weer kennis delen (kaart doorgeven of ontvangen van de stad waar je in staat). En je mag een voorraadcentrum (supply center) bouwen door vijf kaarten in dezelfde kleur af te geven. Daarnaast zijn er verschillende acties waarmee je voorraden produceert en bezorgt. Er zijn twee manieren om voorraden te produceren. Op de langzame manier maak je één eenheid voorraad. Maar je kan ook gebruik maken van een kaart uit het player-deck waarmee je in een klap veel meer voorraden kan maken (dan moet je die kaart natuurlijk wel hebben). Zo’n kaart kan je op twee manieren gebruiken: je kan kiezen voor de actie lokaal produceren of de actie systeem-wijd produceren. In het tweede geval maak je het meest, maar dan moet je wel een van de drie vakjes die op deze kaart staat wegstrepen. Als je het derde vakje wegstreept, moet je de hele kaart vernietigen. Dat lijkt me iets om heel voorzichtig en zuinig mee om te gaan want vernietigen in een Legacy-spel betekent echt vernietigen (kapot scheuren) en die kaart ben je vanaf dan dus voorgoed kwijt.

Naast de verschillende acties waarvoor je één van je vier acties per beurt moet gebruiken, introduceert Season 2 ook twee gratis acties die je onbeperkt mag uitvoeren. Met de eerste actie mag je voorraden oprapen van de stad waar je bent en ze op je eigen karakterkaart leggen. Deze grondstoffen kan je dan later op een andere plek bezorgen (dat kost dan helaas weer wel een actie). De tweede gratis actie is dat je zo veel voorraden mag geven of krijgen van een andere speler die op dezelfde locatie is als jij bent.

De laatste (niet gratis) actie die je kan uitvoeren (maar niet in de proloog) is de Recon-actie waarbij je de wereld gaat ontdekken. Ik gok dat Recon de afkorting is van Reconnect (opnieuw aansluiten), maar het zou ook voor Reconnaissance (verkenning) of Reconcile (verzoenen) kunnen slaan. Wie het weet mag het zeggen. Tijdens deze actie verken je onbekende gebieden en probeer je zo te ontdekken wat er is gebeurt en hoe deze nieuwe gebieden je kunnen helpen bij het bereiken van je doelen. Dit klinkt alsof het verhalende deel voor een belangrijk deel gestuurd gaat worden door dit (her)ontdekken van de wereld. Je kan de Recon-actie alleen op bepaalde plaatsen op het bord uitvoeren. Op deze plaatsen staat een vakje waarop staat welke combinatie van kaarten je moet inleveren en of er een supply-center moet zijn in de plaats waar je de actie uitvoert. Als je een Recon-actie (succesvol) uitvoert dan mag je daarna één van de acht zwarte doosjes (ze zijn er weer!!!!) die we nog kennen uit Season 1 open maken. Ik ben reuze benieuwd wat er nu weer in deze doosjes zal zitten!

Maar nadat je zelf aan zet bent geweest, is natuurlijk het tijd voor het spel om zijn ellende over je heen te storten. Dit keer moet je alleen geen ziekte-blokjes leggen in de steden van de kaarten die je trekt in de infectie-fase, maar moet je voorraad-blokjes weghalen uit deze steden. En pas als je dat niet kan moet een groen epidemie-blokje in deze stad neerleggen. En dan zijn we toch weer terug op bekend terrein. In elke stad mogen namelijk maar 3 epidemie-blokjes liggen. Als er een vierde bij komt, dan is er onmiddellijk een uitbraak waarbij een je bij elke aangrenzende stad een voorraad-blokje weg moet halen en als dat niet kan natuurlijk een epidemie-blokje moet plaatsen. En tsja, daarmee kan ja natuurlijk ook weer een uitbraak creëren. Het slechte nieuws is dat zodra je een groen epidemie-blokje op het bord moet leggen je ook een stapje moet zetten op het zogenaamde Incidenten-track. Dit track is maar 8 stapjes lang. En inderdaad: als je op het laatste vakje komt heb je onmiddellijk verloren.

Je wint het spel door de gevraagd hoeveelheid objectives te vervullen (dit verschilt per scenario). Je verliest het spel op het moment dat je aan het eind van het Incident-track komt doordat er te veel zieken op het bord zijn gekomen of doordat het player-deck is uitgeput.

Aan het eind van ieder spel moet je nog een aantal acties doorlopen. Ik kan nog niet helemaal volgen wat hier staat en vermoed dat dat duidelijker zal worden tijdens het eerste echte scenario. Je moet in ieder geval soms nog een Legacy-kaart (of misschien wel meerdere) lezen en afhandelen. Ook zijn er nog ander soortige kaarten waar je soms nog wat mee moet (Turning Point kaarten en Infection Deck kaarten). Maar het goede nieuws is dat je aan het eind van ieder spel ook nog een aantal upgrades mag kiezen. In Season 1 mocht je standaard 1 upgrade kiezen. In Season 2 hangt het aantal upgrades dat je mag kiezen af van het aantal steden dat met elkaar verbonden is. Je krijgt dan een aantal punten die je vervolgens mag uitgeven aan verschillende upgrades. Zo kan je karakters upgraden, een city-kaart upgraden, een infectie-kaart aanpassen of het bevolkingsaantal van een stad verhogen. Het lijkt er op dat er in deze fase nog meer te kiezen is. Ik denk dat je daarbij misschien ook kan kiezen tussen hoe goed de upgrades zijn (hoe beter, hoe duurder en hoe minder je er dus van kan pakken). Dit zou wel eens hele interessante keuzes op kunnen leveren.

Season 1 begon als gewone Pandemie, maar werd al snel door de eerste Legacy-veranderingen op zijn kop gezet. Season 2 begint al niet als Pandemie (al gebruikt het wel de structuur van het spel), maar zal vast ook binnen de kortste keren beginnen te veranderen. Ik heb er echt reuze veel zin in. Ik verwacht dat de makers weer een spannend verhaal voor ons bedacht hebben dat we spelenderwijs gaan ontdekken. Tijdens het ontdekken van de wereld zullen uit de zwarte doosjes vast af en toe verrassingen komen die ons helpen, maar vast ook regelmatig zaken die het spel lastiger maken. Zodra ik het spel een paar keer gespeeld heb, zal ik jullie (spoiler-vrij) laten weten hoe het me bevalt. Wordt dus vervolgd!

Eén reactie

  1. Gisteren de proloog en Januari gespeeld. Mijn vrees was dat door de (te?) hoge verwachtingen het tweede seizoen gaat tegenvallen. Nu Januari was heel leuk om te spelen en 't is aangenaam verfrissend. Ik kijk dan ook naar uit om de komende weken met onze vaste groep dit spel te ontdekken. Ik heb het grote geluk dat ik dit spel kan spelen met een vaste groep en kort na elkaar. Dat maakte seizoen 1 alvast een ervaring die ik niet ga vergeten en ik heb een vermoeden dat seizoen 2 enkel pittige momenten zal hebben.

Laat een antwoord achter aan Wouter Cordewiner Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *