De Mol

5-10 spelers
15-30 minuten
Auteur: Don Eskridge
Uitgever: 999 games (2009)

[Aantal: 2 Gemiddelde: 4]

Een grote favoriet op kinderfeestjes en schoolkampen is Weerwolven van Wakkerdam. Ik denk dat er in Nederland weinig tieners zijn die nog nooit Weerwolven gespeeld hebben. Het spelidee is simpel en leent zich goed voor sfeervolle avonden met weinig licht en onbestemde omgevingsgeluiden: enkele spelers zijn in het geniep slechteriken die de rest een voor een moet vermoorden, de anderen proberen ze te elimineren voor het te laat is.

Sindsdien is het principe van verborgen teams met meer en minder succes toegepast in andere spellen. Een van de geslaagdere versies is De Mol.

In De Mol zijn de spelers rebellen die proberen via geheime missies een kwaadaardig regime ten val te brengen. Maar sommige spelers zijn geheime infiltranten van datzelfde regime en willen de missies saboteren. De infiltranten kennen elkaar, de rebellen uiteraard niet. De vijf missies bestaan telkens uit twee onderdelen: het samenstellen van het team dat de missie uitvoert en de daadwerkelijke missie zelf. Om beurten mogen de spelers een team samenstellen, waarna iedereen stemt over de samenstelling. Is een meerderheid tegen, dan moet de volgende speler een team vormen.

Is een team eenmaal op missie, dan kiezen de leden in het geheim of de missie slaagt of niet. Alleen de mollen mogen een missie laten mislukken, maar moeten daar wel discreet in zijn. Zijn ze te enthousiast, dan heeft de rest hen door en worden ze niet meer voor een missie geselecteerd. Als er drie missies geslaagd of mislukt zijn eindigt het spel en winnen de rebellen dan wel de mollen. Meestal is dat spannend tot de vijfde en laatste missieā€¦

Voor wie Weerwolven maar een spel vol chaos en willekeur vindt (en dat zijn er velen) is De Mol een verademing. Want hoe discreet de mollen ook zijn, je moet in verschillende fases van het spel kleur bekennen of je eruit proberen te bluffen. Sowieso laat je sporen achter waarmee je tegenstanders je kunnen opsporen. Dat geeft volop mogelijkheden tot discussie en gefundeerde beschuldigingen en maakt het spel echt spannend.

Maar uiteindelijk is die discussie toch weer waar het om draait. Als die niet van de grond komt kan ook De Mol vrijblijvend en zinloos aandoen. Dat doet mijn favoriete spel met geheime identiteiten, Kutschfahrt zur Teufelsburg, toch beter: daar proberen beide teams hetzelfde te bereiken, tast iedereen in het duister en probeer je de anderen te snel af te zijn. Aan de andere kant is dat weer een stuk complexer. Als je dus zoekt naar een toegankelijk spel voor een kleine tien spelers is De Mol geen gekke optie.