Exit

1-4 spelers
60-150 minuten
Auteur: Inka en Markus Brand
Uitgever: 999 games (2017)

[Aantal: 2 Gemiddelde: 3.5]

Als je baas je vraagt om een personeelsuitje te verzinnen dat leuk is en waar aan teambuilding wordt gewerkt, dan is de kans groot dat je op zoek gaat naar een escaperoom. Het grote nadeel van escaperooms vind ik zelf dat ze best duur zijn. Je betaalt al snel 100 euro voor een uurtje escapisme en dat is toch best een heel bedrag, zeker als je zelf moet betalen. Gelukkig weet de spellenliefhebber dat het ook goedkoper kan. In de spellenwereld zijn er inmiddels meerdere series Escaperoom-spellen te vinden. De Exit-serie is daarvan, door het winnen van de Spiel des Jahres in 2017, de bekendste.

Deze serie bestaat inmiddels uit 6 kleine doosjes en ik verwacht dat er in de toekomst nog meer worden uitgebracht. Elk doosje bevat een ander escaperoom-scenario dat je thuis kans spelen. De scenario’s beginnen natuurlijk altijd met een verhaaltje waarin wordt verteld waar je opgesloten zit en hoe dat zo is gekomen. Ik heb drie van de scenario’s gespeeld. In deze drie scenario’s zat ik opgesloten in achtereenvolgens een Egyptische piramide, een verlaten hutje het bos en een onderzoeksstation op de Noordpool.

Elk scenario bestaat uit verschillende puzzels en raadsels die je op moet lossen. Het spelmateriaal bestaat uit drie stapels kaartjes (de raadselkaarten, de hulpkaarten en de oplossingskaarten), een draaischijf en een boekje. Je begint met het lezen in het boekje en hier vind je (als je goed zoekt) je eerste opdracht, bijvoorbeeld doordat je een bepaalde kaart uit de stapel genummerde raadselkaarten moet halen. Vervolgens ga je aan de slag om de driecijferige codes uit de raadsels te kraken. Het spelmateriaal kan je hierbij niet sparen. Vaak moet je schrijven of tekenen of dingen kapot scheuren of knippen.

De raadsels worden aangegeven met een symbool (cirkel, vierkant, kruis, etc.). Als je denkt dat je de oplossing van een raadsel weet, dan draai je de drie schijven op de draaischijf zo dat de code van boven naar beneden leesbaar is onder het juiste symbool. In het open vakje zie je dan een cijfer verschijnen. In de stapel oplossingskaarten zoek je dan de bijbehorende kaart om te checken of je oplossing klopt. Als de oplossing klopt, dan krijg je de opdracht om nieuwe raadselkaarten om mee aan de slag te gaan.

Ik ben in de drie spellen die ik heb gespeeld heel veel verschillende soorten raadsels en puzzels tegengekomen. Als je goed kijkt en nadenkt, dan is er vaak wel uit te komen. Maar soms zie je het gewoon echt niet. Gelukkig kan je dan hulp vragen door de hulpkaarten te bekijken. Voor ieder raadsel zijn drie kaarten beschikbaar. De eerste twee kaarten geven tips om je op weg te helpen, door bijvoorbeeld aan te geven welke kaarten en bladzijde van het boekje je nodig hebt om het raadsel op te lossen. En als het dan nog niet lukt, dan kan je op de derde kaart de oplossing vinden en de uitleg hoe je dit had moeten vinden.

Als je het laatste raadsel hebt ontrafeld, dan ontsnap je uit je benarde positie. Je kan daarna nog kijken hoe goed je het gedaan hebt. In het spelregelboekjes staat een tabel waarin sterren (0-10) worden uitgedeeld op basis van de hoeveelheid tijd die je nodig had en het aantal hulpkaarten dat je hebt gebruikt.

De eerste keer dat ik de Exit-serie speelde snapte ik veel van de raadsels niet en de draaischijf viel ook nog eens de hele tijd uit elkaar. Ik vond er dus weinig aan, maar ik wilde het spel toch een herkansing geven. De tweede en de derde keer snapte ik de raadsels beter (ervaring helpt) en speelde ik de spellen met veel plezier. Sommige raadsels vond ik wat ver gezocht, maar de meeste zitten echt slim in elkaar. Als je de oplossing vindt, dan snap je vaak niet dat je hem niet meteen zag en dat is een goed teken. Het spelmateriaal is wel redelijk klein, waardoor het lastig is om tegelijkertijd met meerdere mensen aan hetzelfde raadsel te werken.

De exit-spellen zijn echt gemaakt voor éénmalig gebruik. Ik lees op het internet dat er mensen zijn die heel voorzichtig zijn en het spel niet kapot spelen (bijvoorbeeld door onderdelen te kopiëren), maar daar is het spel niet voor bedoeld. Je moet schrijven, krassen, scheuren en knippen in het materiaal en aan het eind van je sessie kan je het spel dus gewoon bij het oud papier gooien. Dat weet je van te voren dus daar moet je niet over klagen. Voor 15 euro koop je dus 1 a 2 uur speelplezier voor maximaal 4 personen. Ik vind dat alleen eigenlijk net te duur, zeker omdat er andere Escaperoom spellen zijn die wel meerdere keren gespeeld kunnen worden (en dus doorverkocht) en die per scenario maar 10 euro (die van Identity) of zelfs minder (de Unlock-serie) kosten. En daarom geef ik de Exit-serie 3 pionnen. Inhoudelijk zal elke escaperoom-liefhebber deze serie met plezier spelen, maar het is net te duur voor wat het is.