startpagina terug naar Spel aan de Maas
Klik op de volgende regel op de eerste letter van het spel waar je naar zoekt.
1-9
Spelverslag van Bus

Sessies:

25 september 2007
2 januari 2007
21 juni 2005
15 juli 2003
7 januari 2003

27 november 2001

25 september 2007

Spelers: Bas, Dagmar en Niek

Na Stixx werd het tijd voor een serieuzer spelletje. Dagmar, Niek en Bas stonden een tijdje voor de kast zonder het eens te kunnen worden. Uiteindelijk viel de keus op Bus, al was Niek niet erg enthousiast. Hoewel de anderen het eerder gedaan hadden was Bas de enige die de regels nog voldoende kende, dus hij moest het aan de anderen uitleggen.
Voor de startopstelling legden Dagmar en Niek hun routes langs het centrum naar het ene station, en Bas naar het andere. Hierdoor konden Dagmar en Niek elkaars ingebrachte passagiers makkelijk gebruiken. Bas had het hier wat lastiger mee, en legde daarom zijn route vooral langs plekken waar de anderen ook kwamen, om zo toch genoeg passagiers te hebben.
Dagmar nam de eerste rondes snel de leiding, maar Bas, die wat meer in zijn bussen en route had geïnvesteerd, kwam wat later weer gelijk met haar. Toen kreeg Niek de keus om voor een strafpunt de tijd stil te laten staan en Dagmar (die voor deze dreiging snel wat gebouwen van het huidig gewenste type had gebouwd) twee punten te gunnen, of de tijd door te laten gaan, waardoor Bas er drie zou krijgen. In beide gevallen zou Niek drie punten inleveren op de nummer een. Dat hij de eerste optie koos leverde dan ook veel verontwaardigd commentaar van Bas op.
De keus bleek echter niet verkeerd, want de rondes daarna haalde Bas zijn achterstand op Dagmar weer in. Daarbij was hij ook nog zuiniger met zijn acties geweest. In de laatste ronde had hij nog vijf acties, tegen twee voor Dagmar en een voor Niek. Aangezien het duidelijk was dat door de tijd stil te laten staan de anderen geen punten zouden scoren en hij zou winnen, deed hij maar geen moeite meer te kijken of al die acties op een andere manier nog meer punten zouden kunnen opleveren.

Uitslag: Bas 12, Dagmar 9, Niek 4
Waardering: Bas 5, Dagmar 4, Niek 3½

2 januari 2007

Spelers: Bas, Ilja en Willemien

Willemien kwam laat aan op de spellenavond bij Dirk Jan en de acht al aanwezige spelers hadden twee spellen uitgekozen die met maximaal vier spelers gespeeld konden worden. Gelukkig waren Ilja en Bas zo lief om zich los te scheuren van de uitleg van "Section X" respectievelijk "De Val van Rome" om samen met Willemien een spel voor drie uit te zoeken.
Het werd Bus. Nieuw voor Ilja, bekend bij de andere twee. Dat Ilja nog niet ervaren was leverde in ieder geval Willemien voordeel op dat ze niet erg gepest werd door gemene zetten van Ilja. Ze kon haar buslijnen mooi naar de plekken leggen waar ze daarna de goede gebouwen kon bouwen en Ilja pikte ook de passagiers nauwelijks voor haar neus weg. Maar dat kwam ook omdat Willemien een buslijnennet had gelegd dat nauwelijks raakte aan Bas en Ilja. Het was niet zo makkelijk om punten te halen want er waren veel kruisingen waar twee verschillende gebouwen waren gebouwd zodat veel reizigers geen bus namen om bij hun bestemming te komen, maar gewoon het kruispunt overstaken. Ook was er een duidelijke
oververtegenwoordiging van uitgaansgelegenheden en te weinig werkplekken (wishful thinking?). Na de eerste twee beurten liep Willemien al drie punten voor op Bas en Ilja, hetgeen veel is voor dit spel. In de volgende twee beurten liep ze nog twee punten uit op Bas, die gelukkig ondertussen wel wat punten haalde. Later liep Bas nog een puntje in, maar daarmee haalde hij de beginspurt niet in. Ilja doorgrondde de mechanismes van het spel in de loop van het spel, maar dat was niet voldoende om Bas en Willemien bij te houden.

Uitslag: Willemien 16, Bas 12, Ilja 4
Waardering: Bas en Willemien 5, Ilja 4½

21 juni 2005

Spelers: Bas, Jacqueline, Niek en Willemien

Op zoek naar een alternatief voor Goldbräu werd Bus uit de kast getrokken. Aangezien Niek en Jacqueline Bus nog nooit hadden gedaan en Bas als testspeler het spel goed kent (hij wordt ook in de bedankregels genoemd!), viel de keuze op Bus.
In Bus moet je bushaltes claimen en vervolgens zorgen dat passagiers op het juiste moment langs je halte komen. Daartoe dien je o.a. stokjes als busbanen neer te leggen. Iedere ronde heb je de keuze tussen een aantal opties zoals passagiers op het veld plaatsen, bussen laten rijden, bushaltes plaatsen of startspeler worden in de volgende ronde. Het thema hangt er wel wat bij want elke bus kan slechts 1 passagier vervoeren!
Bas ging gelijk voortvarend van start en scoorde in de eerste twee ronden goed wat hem direct een voorsprong van twee opleverde. De rest ging redelijk gelijk (achter) op. Op een gegeven moment werd de stand weer redelijk gelijk getrokken en hadden Bas, Willemien en Niek nog kansen op de eindoverwinning. Aangezien het spel wat lang duurde besloot Willemien na wat aansporingen iets te snel, hetgeen haarzelf en Niek de eindoverwinningskansen ontnam. Bas die daardoor voor bleef staan kon in de laatste ronde de tijd stilzetten. Daardoor kon er geen passagier meer vervoerd worden en bleef hij de rest voor. Jacqueline kwam er in de loop van het spel wat beter in maar te laat om nog voor de winst te kunnen gaan. Het spel duurde haar ook te lang, hetgeen mede haar beoordeling beïnvloedde. De Bas-winst-bonus werd weer uitgedeeld, maar het spel werd dus wisselend ontvangen.

Uitslag: Bas 7, Willemien 6 en Niek 6, Jacqueline 4
Waardering: Bas 5, Willemien 4½, Niek 3½, Jacqueline 2

15 juli 2003

Spelers: Bas, Dagmar en Peter

In onze groep stelde Bas enthousiast Bus voor. Bus is een spel dat gaat over een zich ontwikkelende stad waar mensen zich verplaatsen tussen thuis, kantoor en kroeg.
De deelnemers beheren een busmaatschappij en de kunst is om zo veel mogelijk passagiers te vervoeren. Dit valt vaak niet mee want sommige bewoners zijn zo onnozel om vlak naast het werk te gaan wonen, en aan reizigers die alleen de straat over hoeven te steken verdient een busmaatschappij niets. Hetzelfde geldt voor wonen dichtbij de kroeg (daar kan ik me wat bij voorstellen), ook hier geldt hetzelfde, geen doelgroep voor de busdienst. De busdienst moet het dus hebben van de reizigers die iets verder wonen van het noodzakelijke kwaad (werk) of het broodnodige plezier (kroeg). Aangezien je zelf enige invloed waar de gebouwen gebouwd worden, hoeveel inwoners er binnenstromen, hoeveel busdiensten je kan onderhouden en vooral hoe je buslijn loopt heb je dus mogelijkheden om de zaak te manipuleren. Maar, dat geldt ook voor de concurrenten en het gebeurd dus maar al te vaak dat je wel een bus hebt maar geen passagiers. In eerste instantie heb je eigenlijk geen flauw idee wat precies handig is, en Bas wist snel te laten zien wat wel handig was, want binnen no-time had hij heel wat passagiers vervoerd, terwijl Dagmar en Peter nog aan het ontdekken waren welke kant er uit gegaan diende te worden. Bas wist ook goed te anticiperen op andermans zetten, en vervoerde nogal eens passagiers naar gebouwen die door Dagmar en/of Peter gekocht waren. Het bord ziet er erg leuk uit, netjes uitgevoerd en toch ziet het er ook uit alsof het gisteren pas ingekleurd is. Ik had het spel nog nooit ergens gezien en vind het zeker voor herhaling vatbaar, waarbij de kanttekening geplaatst moet worden dat Bas in een volgend spel nimmer zo’n grote voorsprong meer zal behalen, zelf als het noodzakelijk zal dienen te zijn dat alle overige busdiensten met elkaar fuseren.

Uitslag: Bas 14, Peter 7, Dagmar 5
Waardering: Bas 5, Peter 3½, Dagmar 3

7 januari 2003

Spelers: Bas, Dirk Jan en Willemien

Met tien spelers aanwezig zonder uitgesproken voorkeur voor een bepaald spel was het een geharrewar om te bepalen wie wat ging spelen. Bas stelde onder andere Bus voor, een spel dat niet iedereen kende. Alternatieven waren Tyros, In de Ban van Ring + en La Città. Uiteindelijk bleven Bas, Dirk Jan en Willemien over. Willemien maakte het niet veel uit wat er gespeeld werd, Dirk Jan kende Bus wel, maar La Città niet en Bas wilde Bus, één van zijn favorieten, graag spelen.
Bij Bus is het de bedoeling om met bussen zoveel mogelijk mensen van hun huis, naar hun werk, vandaar naar de kroeg (of kwam de kroeg voor het werk?!) en vervolgens weer naar huis te vervoeren. Om dit te kunnen doen moeten busroutes worden aangelegd, bussen aangeschaft en ook de gebouwen moeten in de stad geplaatst worden. Ook het werven van nieuwe passagiers op de stations maakt deel uit van het spel. Het komt er op aan om alle activiteiten in de juiste volgorde en op het juiste moment uit te voeren. Het mis/gebuik maken van door anderen geplaatste gebouwen en passagiers, is een complicerende factor.
Met z’n drieën zijn er meestal veel bussen te verdelen, aan het einde van dit spel had iedereen er zelfs vier. Deze keer waren gebouwen en passagiers niet populair. Ondanks het grote aantal bussen waren de passagiers niet op en zelfs de C-locaties voor de gebouwen waren niet allemaal bezet. Wel werd er drie keer een actieblokje geïnvesteerd in het stilzetten van de klok, om hiermee vooral het scoren van de tegenstanders te voorkomen. Bas wist de op één na laatste ronde de startbus te behouden. Hierdoor kon hij als eerste een busrit claimen in de laatste beurt. Hierop besteedde Dirk Jan, die als derde zou mogen rijden, dus zonder passagiers én zonder bestemmingen, zijn laatste actie aan het stilzetten van de klok. Hiermee voorkwam hij dat Bas (veel) punten ging scoren. Het stilzetten leverde hem echter ook een strafpunt op, net als Bas en Willemien. Hierdoor kon Bas als onderste bezetten van de voorste plek op het scorespoor, het spel ook winnen. Het stilzetten van de klok komt duidelijk vaker voor met minder spelers.

Uitslag: Bas 11 punten, (1 steen onderop), Dirk Jan 11 punten (1 steen, bovenop) en Willemien 8 punten (1 steen)
Waardering: Bas 5, Dirk Jan en Willemien 4½

27 november 2001

Spelers: Bas, Dirk Jan, Jasper, Joan en Wendy

Omdat de opkomst mager was had Bas het spel Bus van Splotter uit de kast gehaald. Het spel was net uitgelegd aan Jasper, die er voor het eerst bij was, Dirk Jan en Joan, toen Wendy nog binnen kwam. Gelukkig kon het spel met 5 spelers gespeeld worden, en kon de tweede uitleg in het Nederlands. Voor mensen die het nog nooit gedaan hadden bleef het erg vaag. Maar toen het spel begonnen was werd het steeds duidelijker. De bedoeling van het spel is om passagiers via jouw buslijn te vervoeren, simpel gezegd. Om de beurt mag je een blokje van jezelf bij een actie leggen. Het aantal acties is echter beperkt. Zo kan je wegen aanleggen, een bus kopen, passagiers bij zetten, bushaltes creëren, zorgen dat je de volgende beurt als eerste begint etc. Keuzes genoeg, maar ze zijn snel weg. Joan ging voor de meeste wegen, het rode netwerk ging over het hele speelbord. Dirk Jan had een minder lange route, maar uiteindelijk wel 4 bussen! De anderen hadden een minder opvallende voorkeur. Jammer was dat halverwege het spel Sten binnen kwam en de hele avond moest toekijken omdat Bus een avondvullend spel is.

Uitslag: Jasper 12 (op zijn eerste avond meteen een zege!), Dirk Jan 10, Bas en Wendy 9, Joan 8
Waardering:
Bas vindt het een leuk spel omdat je (net als bij La Città) veel keuzes hebt. Daarom gaf Bas zijn eerste 5. Jasper vond het een stuk minder leuk omdat er weinig interactie is en gaf een 3. Wendy was nog minder positief: :”Te weinig spanning omdat je maar moet afwachten wat je tegenstanders doen. In die zin is het een passief spel”, en gaf een 2,5. Joan "enjoyed it" en vond het een 4 waard. Dirk Jan gaf net als Bas de maximum score van 5 punten.
Sten had geen commentaar maar vond het niet een leuk spel om naar te kijken.

terug naar boven