startpagina terug naar Spel aan de Maas
Klik op de volgende regel op de eerste letter van het spel waar je naar zoekt.
1-9
Spelverslag van Leonardo da Vinci

Sessies:

4 december 2007
22 mei 2007
8 mei 2007
17 april 2007

4 december 2007

Spelers: Bas, Willemien en Helene

Willemien had op het spellenspektakel voor een vriendenprijsje Leonardo da Vinci gekocht en Bas, die het niet eerder had gedaan, wilde dat graag eens proberen. Omdat hij niet wist of Dagmar en Niek
het hadden had hij het maar meegenomen. Dat bleek verstandig, want zij hadden het inmiddels verkocht. Het was een indicatie van hoe leuk ze het vonden en ze wilden dan ook niet meedoen. Zelfs Wendy, die het ooit een 4.5 had gegeven, speelde liever Zooloretto. Gelukkig voor Bas wilden Willemien en Helene wel meedoen. Beiden hadden het eerder gedaan, maar kenden het niet zo goed meer. Daar Bas vantevoren de regels had gelezen kon men toch vrij snel op gang komen.
Iedereen begon met andere privileges, al waren sommige duidelijk meer in trek dan andere. Bas begon met materialen een een labaratorium upgrade, Helene met een upgrade en een robot, en Willemien met materialen en een extra laboratorium.
Helene en Willemien voltooiden in het eerste deel van het spel meer uitvindingen, terwijl Bas meer voor de lange termijn ging. Dat legde hem geen windeieren, want tegen het einde had hij meer leerlingen, robots en materialen dan de anderen. Ook bemachtigde hij in ronde 7 de actie om de komende vier uitvindingen te manipuleren. Daar moest hij erg lang over nadenken en toen ook nog drie dure materialen bijkopen, want al die uitvindingen hadden steen nodig, nu juist het enige waar
hij geen voorraad van had.
Het gevolg van dit alles was dat Bas in de laatste twee rondes zijn laboratoria voluit kon laten uitvinden, terwijl de anderen niet zo veel meer konden doen. Hierdoor eindigde hij ruimschoots als eerste. Hij vond het spel ook het leukst. Willemien's grootste bezwaar was dat je nauwelijks kunt plannen wat voor materialen je nodig gaat hebben.

Uitslag: Bas 71, Helene 43, Willemien 35
Waardering: Bas 4, Willemien 3.5, Helene 2.5

22 mei 2007

Spelers: Dagmar, Ilja, Niek en Peter Hein

Dagmar, Niek en Peter Hein hadden het kort geleden nog gespeeld dus hoefden de regels alleen aan Ilja uitgelegd te worden. Het duurde even voor Niek zich realiseerde dat hij het spel al eerder had gespeeld, maar de herinnering aan de symbolen die zo akelig op elkaar lijken kwam snel weer boven. Hij waarschuwde Ilja daarvoor en besloot niet weer dezelfde fout te maken.
Bij het kiezen van startprivileges hadden de heren (weer) een voorkeur voor goed uitgeruste laboratoria. Dagmar en Ilja kozen wat meer divers, waaronder veel materialen. Je strategie in de eerste beurt is erg afhankelijk van wat je in het begin kiest. Zo probeerde Peter Hein zijn grote en opgewaardeerde lab direct van twee robots te voorzien (hij had vijf florijnen genomen om dit te bekostigen) en werkte Dagmar direct hard aan de eerste uitvinding. Doordat ze en extra leerling had genomen, kon ze elders op het bord ook nog wat doen.
Al in de eerste ronde slaagden Dagmar, Niek en Peter Hein er in om hun eerste uitvinding te voltooien. Peter Hein trof het dat zijn uitvinding niet ook door een van beide anderen was gedaan en kreeg de kaart zonder meer binnen. Dagmar en Niek moesten bieden, waarbij Niek aan het langste eind trok.
Ilja moest wat langer wachten op haar eerste voltooide uitvinding en kwam al snel in geldnood. Omdat Dagmar haar geld wat al te kwistig over de balk smeet kreeg ze snel last van hetzelfde probleem. Tot overmaat van ramp zaten beide spelers elkaar voortduren dwars, omdat ze inzetten op dezelfde vakken. Het meest dramatisch waren wel de vier leerlingen plus een meester die Ilja bij de werkplaats had ingezet en niets opleverden omdat Dagmar evenveel had ingezet (maar eerder was) en ze niet twee florijnen had om de actie alsnog te kunnen doen. Niek, met zijn enkele leerling had dat wel en kon voor een schijntje nog een robot kopen.
Peter Hein probeerde zoveel mogelijk daar te gaan staan waar niemand interesse in leek te hebben en kwam zo goedkoop aan grondstoffen. Omdat hij al vanaf de eerste beurt een groot lab met twee robots had, kon hij de werkplaat links laten liggen. Dat bespaarde hem veel leerlingen, want de rest wilde daar wel graag zijn. Met veel grondstoffen koos hij een paar keer de optie om de vier bovenste uitvindingen te bekijken en zo alvast te beginnen in zijn lab.
Hij leverde zo de ene na de andere dure uitvinding op, wat de rest met lede ogen aanzag. Dagmar en Niek haalden ook allebei een redelijk productie, maar voltooiden minder (Dagmar) of minder profijtelijke (Niek) uitvindingen. Ilja moest er helemaal nog een beetje inkomen en moest minstens een keer een uitvinding afbreken omdat ze de verkeerde materialen onder het lab had gelegd. Ondanks zijn voornemen overkwam Niek hetzelfde, wat zijn humeur natuurlijk weinig goed deed.
De laatste twee rondes waren snel voorbij; er werden nog een paar laatste uitvindingen gedaan en het was alweer voorbij. Niek had als enige uitvindingen van vijf verschillende soorten gedaan en verdiende een grote bonus. Het waren alleen vooral kleine uitvindingen, wat weer minder geld opleverde. Dagmar had een lagere bonus, maar wel een gouden uitvinding. Die laatste bleek genoeg om de tiebreaker voor de tweede plaats van Niek te winnen.
Peter Hein was de duidelijke winnaar; als enige had hij twee gouden uitvindingen afgerond. Ilja eindigde op enige afstand, maar had natuurlijk het nadeel dat ze het nog niet eerder had gespeeld.
Dagmar, Niek en Peter Hein vonden het nog steeds een redelijk spel, maar geen hoogvlieger. Ilja sloot zich hier voorlopig bij aan.

Uitslag: Peter Hein 79, Dagmar 52 (1 gouden uitvinding), Niek 52 (0), Ilja 32
Waardering: Peter Hein 3½, Dagmar, Ilja en Niek 3

8 mei 2007

Spelers: Dagmar, Niek en Peter Hein

Dagmar had het spel al een tijdje in huis, maar kon geen touw vastknopen aan de slecht geschreven spelregels van haar editie. Peter Hein is in het bezit van de nieuwe Nederlandse editie met herschreven regels, die een stuk makkelijker te lezen zijn. De uitleg nam nog even in beslag, net als de keuze voor de twee privileges waar iedereen mee begint. Dagmar en Niek kozen voor een extra laboratorium en een aantal materialen, Peter Hein nam een nieuw laboratorium dat hij direct opwaardeerde. Zo had hij direct ruimte voor de robots.
Omdat Dagmar en Niek hun laboratoria direct inzetten voor uitvindingen, konden ze bij het betreffende actieveld niets halen. Peter Hein kon dus voor slechts twee florijnen aan twee robots komen, die direct hard aan het werk gingen. Dagmar zette haar leerlingen direct aan het werk bij de uitvindingen en had er de eerste beurt dus al eentje af. Niek zette in op een wat grotere uitvinding, zodat het voor hem even duurde voor hij zijn eerste inkomsten kreeg. Hij raakte daardoor wat achterop bij Dagmar en Peter Hein, die wel snel inkomsten uit uitvindingen kregen om hun acties te betalen.
Dagmar begon halverwege het spel last te krijgen van het feit dat ze nauwelijks extra leerlingen had geworven, terwijl de heren dat wel hadden gedaan. Gelukkig voor haar had ze voldoende geld om snel een paar leerlingen bij te kopen. Dat vergrootte voor Niek en Peter Hein even de mogelijkheden elders, vooral op de grondstoffenmarkt. Daar konden ze tegen scherpe prijzen de nodige materialen verwerven.
Het spel naderde nu snel de ontknoping en iedereen begon grondstoffen in te slaan voor die laatste paar grote uitvindingen. Na het drama van de vorige keer benadrukte Peter Hein voor de zekerheid nog maar even dat er in ronde acht geen nieuwe uitvindingen worden omgedraaid. In dit spel gebeurde het na ronde zeven ook niet, omdat niemand die ronde een uitvinding voltooide. Peter Hein maakte in de laatste rondes nog twee grote uitvindingen af, goed voor veertig florijnen. Dagmar en Niek maakten allebei een grote en nog een kleinere. Voor Dagmar was het verschil net groot genoeg om naast de winst te grijpen. De achterstand die Niek tijdens het spel had ingelopen (onder andere doordat hij niet had begrepen dat robots al aan het werk gaan in de ronde dat ze aangeschaft worden) had hij niet meer kunnen goedmaken en hij eindigde op gepaste afstand.
Alle spelers waren wat in dubio over hun waardering. Het was leuk om te doen, maar tegelijkertijd voelde het wel erg mechanisch. Nog maar eens spelen of dat gevoel beklijft.

Uitslag: Peter Hein 67, Dagmar 61, Niek 36
Waardering: Dagmar en Peter Hein 3½, Niek 3

17 april 2007

Spelers: Dirk Jan, Mark, Peter Hein, Wendy en Willemien

Peter Hein was net in bezit gekomen van de fraaie Nederlandse editie van dit spel en wilde het graag eens op de dinsdagavond proberen. Mark kon van Funkenschlag afgehouden worden en ook Dirk Jan wilde wel meedoen. Halverwege de uitleg kwamen ook Wendy en Willemien aanschuiven, die uitgevochten waren op de zeven zeeën.
Bij de uitleg trok Peter Hein de vergelijking met Caylus, omdat je net als in dat spel mannetjes in moet zetten op verschillende plaatsen op het bord om grondstoffen en andere zaken te verwerven die je uiteindelijk nodig hebt om punten (geld) te verwerven. Bij het kiezen van de privileges koos iedereen voor een opwaardering van het laboratorium plus een robot, behalve dirk Jan. Hij ging voor extra geld en leerlingen. Verder waren extra materialen ook populair.
Dit had tot gevolg dat al in de eerste ronde een aantal werken voltooid werd, door Mark, Wendy en Willemien. Dit bracht hen wat extra geld in het laatje, dat ze goed konden gebruiken in de tweede ronde. Peter Hein zat nu als enige krap bij kas en moest een ronde rusitg aan doen. Pas in de tweede ronde voltooide hij zijn eerste uitvinding. Dit kwam hem niet zo goed uit, want terwijl de rest in de tweede ronde extra leerlingen en materialen haalde, moet hij in feite een hele ronde bescheiden aan doen.
Dirk Jan was nog geduldig met het voltooien van uitvindingen en rekruteerde voor de zekerheid nog wat extra leerlingen. Daardoor kon hij in de volgende ronde zo’n beetje iedere actie die hij wilde doen gratis uitvoeren en de anderen tegelijkertijd op kosten jagen. Veel uitvindingen had hij nog niet gedaan, dus dat was ook wel nodig.
Wie wel vele uitvindingen deed was Wendy. Ze concentreerde zich daarbij volledig op de uitvindingen met het passer-symbool, waarvoor vooral hout nodig is. Haar laboratoria werden daardoor steeds efficiënter, waardoor ze zich kon blijven concentreren op het bord. Willemien had nu als enige van minstens drie soorten een uitvinding liggen, terwijl Mark en Peter Hein hetzelfde probeerden te bereiken. In de zevende en laatste ronde kocht Wendy zo’n beetje alle beschikbare materialen op. Ze ging ervan uit dat de uitvindingen die ze daarmee kon doen nog wel omgedraaid zouden worden, zodat ze een smak geld zou verdienen. Ze had echter de regel gemist dat na de zevende ronde er geen nieuwe uitvindingen meer gedaan worden en had dus helemaal niets aan haar materialen. Peter Hein lukte het nog wel om een grote uitvinding te doen, goed voor twintig florijnen en een derde soort uitvinding. Met dat geld eindigde hij tot zijn niet geringe verbazing (en die van anderen) op de eerste plaats.
Ondanks haar foutje op het einde was Wendy zeer te spreken over Leonardo (‘lekker broeden’). De anderen vonden het ook wel leuk, maar nog wel aan de taaie en trage kant. Mark merkte op dat het met vijf spelers altijd en overal wel erg vol is en het heel moeilijk is om te krijgen wat je nodig hebt. Met minder spelers is dat minder het geval en daarbij zag hij nog wel potentie voor een hogere waardering. Nog maar eens spelen dus.

Uitslag: Peter Hein 42, Wendy 37, Mark 32, Willemien 22, Dirk Jan 20
Waardering: Wendy 4½, Peter Hein 3½, Dirk Jan en Willemien 3, Mark 2½

terug naar boven