startpagina terug naar Spel aan de Maas
Klik op de volgende regel op de eerste letter van het spel waar je naar zoekt.
1-9
Spelverslag van Mesopotamië

Sessies:

21 februari 2006
3 januari 2006

21 februari 2006

Spelers: Bas, Dagmar, Niek en Willemien

Dagmar had Mesopotamië meegenomen. Bas wilde dat spel nog wel een keer doen, maar durfde na de hilariteit die hij had veroorzaakt door het uitspreken van het voorstel om Puerto Rico te spelen niet meer te zeggen dat bij Mesopotamië een leuk spel vond, bang dat dat spel ook ineens in de fictieve maag van de cavia zou verdwijnen. Willemien had het spel nog nooit gespeeld, maar wilde het gezien de reactie van haar lieftallige echtgenoot wel proberen.
Nadat het spel was uitgelegd, koos het lot Willemien aan als startspeler. Hier was ze niet zo blij mee, omdat ze liever (als enige speler die het spel nog niet eerder had gedaan) eerst had willen zien wat de andere spelers deden. Toen Bas aan de beurt was, bleek dat Willemien iets doms had gedaan, mede omdat de andere spelers niet duidelijk hadden gemaakt dat het slim was om dat wel te doen. Bas profiteerde hier onmiddellijk van. Willemien keek natuurlijk erg beteuterd dat haar man zo sneaky was. Ook Dagmar en Niek vonden het wel een echte rattenstreek van Bas en lieten dit weten ook. Dagmar gooide alles in de strijd  variërend van echte liefde tot Valentijnsdag. Op voorwaarde dat ze de deze discussie en de liefhebbende daad van Bas ook in het verslag zou zetten was Bas bereid zijn actie terug te draaien zodat Willemien geen nadeel had van haar beginnersfoutje. 
Al gauw had iedereen door wat er gedaan moest worden om de goden van Mesopotamië te behagen en werden er driftig hutjes gebouwd, kinderen geboren, cultusplaatsen opgericht, stenen geofferd en manna en spirituele steun ontvangen. Vooral Willemien ging heel voortvarend te werk en leek op koers naar een harde overwinning. Bas werd daar toch wat minder liefhebbend van en zette twee gemene pestkaarten in tegen haar in de hoop daarmee genoeg tijd te rekken om zelf de overwinning te claimen. Helaas voor hem was Niek hem net voor en werd dus de winnaar. Bas zou in de zelfde ronde ook uit zijn gegaan, maar helaas voor hem telt dat niet omdat je in de eerste ronde minder bewegingspunten krijgt als je begint om zo het startvoordeel weg te halen. Willemien zou na Bas zijn uitgegaan, maar dat was dan wel in een nieuwe ronde geweest. Dagmar had nog wel een paar extra rondes nodig gehad, dus die was wel duidelijk echt laatste. 
De waardering was behoorlijk positief, ook al was er ook wel commentaar op het spel. Het viel Bas bijvoorbeeld op dat in de drie potjes die hij inmiddels had gespeeld, iedere keer een aantal mensen toch wel gelijk uit zouden gaan. Bovendien kan het ook echt wel een beetje tegen zitten waar de tegels worden neergelegd en waar grondstoffen komen te liggen. Van dit laatste had vooral Dagmar behoorlijk wat last gehad, wat haar veel bewegingspunten had gekost.

Uitslag: Niek 1e, Bas 2e, Willemien 3e, Dagmar 4e
Waardering: Niek, Bas en Willemien 4, Dagmar 3

3 januari 2006

Spelers: Bas, Ernst, Helène en Wendy

In Mesopotamië ben je de leider van een volk dat zich in Mesopotamië gaat vestigen. Je ontdekt nieuwe gebieden, bouwt hutten om in te wonen, vermenigvuldigt je mensen en creëert heilige plaatsen om aan het oh zo gewilde Manna te komen.
Bij het begin van het spel start je met een hut met daarbij twee aanhangers. De bedoeling van het spel is om als eerste jouw vier offerfiches naar de tempel te brengen. De offerfiches verkrijg je wanneer je een hut bouwt. Vervolgens moet je een offerfiche met een aanhanger naar de tempel brengen. Dit mag je pas doen als je voldoende Mannavoorraad hebt. Deze aanhanger verdwijnt van het bord, omdat deze zo in de ban van de heer raakt. Daarom moet je steeds nieuwe aanhangers krijgen door te zorgen voor bevolkingsaanwas. Tussendoor bemachtig je grondstoffen; namelijk hout en steen. Met deze grondstoffen kun je hutten en heiligdommen bouwen. Dit doe je door je aanhangers naar bos c.q. steentegels te bewegen waar nog grondstoffen liggen. Daarnaast is het mogelijk om nieuwe grond te ontginnen. Er wordt dan een nieuwe onbekende tegel aangelegd met de daarbij behorende grondstoffen. 
Het spel speelt zich af in drie fasen. Als eerste mag de speler zijn Mesopotamiërs bewegen. De speler heeft per beurt de mogelijkheid om de aanhangers totaal vijf stappen te verplaatsen. Vervolgens heeft hij in de tweede fase de keuze uit vier mogelijke acties namelijk het bouwen van een hut hiervoor zijn twee aanhangers en een stuk hout nodig, het krijgen van kinderen hiervoor zijn twee aanhangers en een hut nodig, het bouwen van een heiligdom twee aanhangers en een steen. Als laatste bestaat de mogelijkheid om een actiekaart te pakken. Deze kaart geeft in de volgende beurt extra mogelijkheden, zoals extra bewegingspunten, extra bevolkingsaanwas, een teleport of inzage in het nieuw te ontdekken gebied. 
Tot slot wordt de manna verhoogd als tenminste een aanhanger bij een eigen heiligdom staat en in geval van een ander heiligdom dienen twee aanhangers aanwezig te zijn.
Ernst had als eerste de vier hutten gebouwd. Wendy had moeite om haar laatste hut te plaatsen omdat ze niet de beschikking had over een vrije woestijntegel. Daarom ontgon ze met haar aanhangers veel grond. 
Op het laatst was het erg spannend ieder maakte kans om als eerste de laatste offerfiche naar de tempel brengen. Vooral de actiekaarten maakte het spannend, omdat de ander niet wist wat iemand in zijn handen had. Uiteindelijk was het Wendy die als eerste de tempel bereikte met haar Mesopotamiër en zo het spel toch nog won.

Uitslag: Wendy 4, Anneke, Bas en Helene 3
Waardering: Anneke, Bas, Helene en Wendy 4

terug naar boven