startpagina terug naar Spel aan de Maas
Klik op de volgende regel op de eerste letter van het spel waar je naar zoekt.
1-9
Spelverslag van Mysterie van Zwijnstein

Sessies:

2 januari 2003

2 januari 2003

Spelers: Dagmar, Niek, Nienke en Wendy

Omdat dit spel al erg lang ongespeeld (en daarmee ongerecenseerd) bij Wendy in de kast lag had ze de poging maar weer eens gewaagd om een kinderspel op de dinsdagavond mee te nemen. Met verrassend veel animo deze keer.
Dagmar en Niek hadden vriendin Nienke meegenomen en zo waren er al vier spelers gevonden. Misschien was het leuke uiterlijk en de bekendheid met het boek een reden om met enthousiasme aan het spel te beginnen.
Niek was de enige die het spel Cluedo niet kende en kreeg daarom extra uitleg. Het spel lijkt er erg op, met enkele tovertrucjes als extra.  Wat ook anders is, is dat niet alle kaartjes in het begin worden verdeeld, maar dat je die kunt verdienen door naar een andere kamer te lopen. Hiermee kwam meteen een extra geluksfactor om de hoek kijken. Niek gooide niet zo hoog en kon daardoor niet ieder ronde een andere kamer bereiken. En alleen daar kan je kaarten verdienen. Bovendient struint er in het midden een spook rond dat je kaarten af kan pakken of je in een kamer kan opsluiten. Alleen in het begin is er gebruik gemaakt van het spook. Toen de kaarten eenmaal verdeeld waren hadden we allemaal wel iets beters te doen. Niek had de minste kaarten verzameld maar was toch als eerst ervan overtuigd te weten wat er gebeurt was. Dit tot grote hilariteit van de andere spelers, omdat die wisten dat het niet mogelijk was dat zeker te weten na drie keer vragen en ook drie maal een kaart ter inzage te hebben gehad...
En helaas, zijn moed werd dan ook niet beloond. Voor de rest van het spel was zijn enige taak had laten bekijken van de kaarten. Dagmar en Wendy struinden ondertussen behoorlijk effectief door Zweinstein. Nienke had de smaak nog niet zo te pakken en was meer geïnteresseerd in de smartlap op haar discman.
Tegelijkertijd dachten zowel Dagmar als Wendy de juiste oplossing te weten. Hier was het weer zo’n geluksfactor die een dominante rol speelde. Om op de juiste plaats te komen heb je een speciale kaart nodig (dan mag je door een geheime gang en dat soort dingen). Wendy had zo’n kaart en liep vastberaden de trap op. Dagmar had hier natuurlijk geen zin in, en ging voor Wendy de route blokkeren. Uiteindelijk ging ze toch een kamer in, maar door haar worp mocht ze een Zweinstein kaart trekken. Deze keer was het geluk wel met haar, want de kaart liet haar verplaatsen naar een kamer van haar keuze. Alwaar bleek dat ze het mysterie juist had opgelost.

Waardering: Nienke en Wendy 2½ (als je in je achterhoofd houdt dat het een kinderspel is), Dagmar en Niek 2

terug naar boven