startpagina terug naar Spel aan de Maas
Klik op de volgende regel op de eerste letter van het spel waar je naar zoekt.
1-9
Spelverslag van Rasende Roboter

Sessies:

20 november 2007
24 juli 2007
29 december 2006
14 november 2006
27 september 2005
10 mei 2005
5 november 2002
12 februari 2002

20 november 2007

Spelers: Bas, Jeroen en Mark

We sloten de avond af met een snel spelletje. Rasende Roboter leek ons wel geschikt. Dit bleek een echt denkspelletje te zijn waarbij vooral een razendsnelle geest belangrijk is. Het was al snel duidelijk dat het Bas het best afging om zich met zijn geest in die van een robot te verplaatsen. Keer op keer bleek hij in staat om supersnel de optimale route te vinden. Mark kon nog aardig met hem meekomen, en Jeroen deed vooral voor spek en bonen mee. Op het einde van het spel mocht hij als troostprijs het laatste fiche oprapen. Het is onduidelijk of dit uit medelijden was, of omdat de anderen inderdaad minder scherp waren.
De waardering: Bas had het spel voorgesteld, en gaf het een vier. Mark en Jeroen vonden het wel een aardig spel, maar misten de interactie. Deze blijft beperkt tot het sneller dan de ander bieden van een minimale routelengte.

Uitslag: Bas 11, Mark 5, Jeroen 1
Waardering: Bas 4, Mark en Jeroen 3

24 juli 2007

Spelers: Bas, Leunis, Marjon en Willemien

Wendy ging naar huis en Willemien haalde Rasende Roboter tevoorschijn, waar de anderen ook wel zin in hadden. Aangezien iedereen het eerder had gespeeld werden alle borddelen met spiegels gebruikt. Men had de indruk dat er gemiddeld lange routes nodig waren. Toppunt was een fiche dat Bas in 27 stappen wist op te halen. Maar ook de kortere routes wist hij
meestal als eerste te vinden. Ondanks de ongelijke uitslag vond iedereen het een leuk spel.

Uitslag: Bas 13, Willemien en Leunis 2, Marjon 0
Waardering: Bas, Willemien en Marjon 4, Leunis 3½

29 december 2006

Spelers: Bas, Anne-Marie en Dirk Jan

We zochten nog een snel spelletje. Hoewel Dagmar ons allerlei kaartspelletjes uit haar kast aanprees viel de keus toch op Rasende Roboter. De deelnemers kenden het allemaal en we besloten om alle bordkanten met de reflectoren te gebruiken.

Anne-Marie nam al snel de leiding met drie fiches en even later had Dirk Jan er ook 3.  Bas was blijkbaar nog een beetje moe van het harde nadenken bij Roads & Boats, want op dat moment had hij nog helemaal niets. Toen werd hij weer wakker en begon met een inhaalslag.

Even later werd er een groen fiche gedraaid dat erg simpel was. Bas en Dirk Jan riepen tegelijkertijd "drie!". Men besloot het fiche terug te schudden. Enige tijd later werd het fiche (als een na laatste) weer gedraaid, terwijl de groene robot intussen niet verplaatst was. Bas had in de gaten dat die robot er nog stond en het fiche nog moest komen, dus terwijl de anderen zich nog afvroegen waar het doel was riep hij onmiddelijk weer "drie!" en had nu het fiche.

Uitslag: Bas 9, Anne-Marie en Dirk Jan 4.
Waardering: Dirk Jan 4.5, Bas 4, Anne-Marie 3.5

14 november 2006

Spelers: Anne-Marie, Dirk Jan, René en Willemien

Er waren nog wel een aantal geïnteresseerden voor een laatste spel, hierbij viel de keuze op Rasende Robotor. Doel van dit spel is de kortste route te vinden om een robot bij het fiche te krijgen. Soms is dit eenvoudig en is het vooral een kwestie van snel reageren, andere keren gaat het vooral om creatief gebruik te maken van de andere robots op het bord. Willemien ging vlot van start en scoorde de eerste fiches. De anderen kwamen wat langzamer op gang en niemand was in staat om de achterstand nog in te halen.

Uitslag: Willemien 8, Dirk Jan 4, Anne-Marie 3, René 2
Waardering: Dirk Jan 4½, de anderen 4

27 september 2005

Spelers: Bas, Dirk Jan, Peter Hein en Willemien

Rasende Roboter lag nog klaar, dus iedereen hoefde maar even zijn stoel te verplaatsen en we konden verder spelen. Bas heeft de nieuwe Rio Grande-versie, met de halfdoorlatende muren, die robots in een andere kleur afketsen. Voor de anderen was dat even wennen, want ze kenden alleen de oorspronkelijke versie van dit klassieke puzzelspel. Dat is natuurlijk een slappe smoes, want Bas is een natuurtalent die dit spel anders ook wel gewonnen zou hebben. Wat de anderen natuurlijk niet belette om hun best te doen! Peter Hein en Willemien konden in het begin nog aardig meedraaien, maar toen Bas op vier fiches zat was hij niet meer te stoppen. Dirk Jan is ook niet echt een zwakke speler te noemen, maar had vanavond even zijn dag niet. Of zou die wiskunde repetitie teveel van zijn grijze cellen gevergd hebben? De strijd om de eerste plaats na Bas bleef onbeslist tussen Peter Hein en Willemien. Willemien kon echter de morele winnaar genoemd worden, want de voorlaatste puzzel loste ze erg elegant op. Het was een hele pittige, en alleen Bas claimde hem op te kunnen lossen in, jawel, 32 stappen. Willemien dacht dat het in minder kon, maar had nog niet goed geteld. Ze riep dus maar 31, maar had er uiteindelijk slechts 12 nodig. Het was de mooiste oplossing van de avond.
Iedereen vond het een leuk spel, zelfs Peter Hein -geen liefhebber van het genre- moest bekennen dat dit ook voor hem gold. Misschien wordt het tijd zijn waardering bij te stellen?

Uitslag: Bas 8, Willemien en Peter Hein 4, Dirk Jan 1
Waardering: Bas, Dirk Jan en Willemien 4, Peter Hein 3½

10 mei 2005 

Spelers: Bas, Dirk Jan, Jaap, Leunis en Vincent (Wendy later ook)

Dirk Jan had voor deze spellenavond een paar spellen klaargezet waar hij al een tijdje niet meer aan toe was gekomen. Bas zag Rasende Roboter staan en Jaap en Leunis waren ook wel enthousiast om dit spel eens te spelen. Vincent kende het spel nog niet en deed dan ook min of meer voor spek en bonen mee. Een korte uitleg met voorbeeld maakten de regels wel duidelijk, maar het tempo waarmee de anderen oplossingen vonden, kon hij nog niet bijbenen. Na een paar ronden kwam Wendy nog binnen. Bas liet ondertussen zien waarom hij het spel gekozen had: niet alleen omdat hij het leuk vindt, maar ook omdat hij er goed in is! Jaap en Leunis waren al een beetje gewend om van hun oom en soms van hun vader te verliezen, maar Bas was ook een geduchte tegenstander. Gelukkig waren er ook een paar opgaven bij die niemand snel zag, waardoor iedereen in ieder geval de tijd kreeg om over de zetten na te denken. Na het draaien van alle fiches, bleek Bas toch te goed voor de anderen deze avond.

Uitslag: Bas 8, Dirk Jan 5, Leunis 3, Jaap 1, Vincent 0, (Wendy 0) 
Waardering: Jaap 4½, Dirk Jan en Bas 4, Leunis 3½

5 november 2002

Spelers: Bas, Dirk Jan en Wendy

Bas en Wendy konden na Beestenboel blijkbaar geen genoeg krijgen van puzzelspelletjes, en trokken Rasende Roboter uit de kast. Dirk Jan is een groot Robo-fan, en wilde het ook graag spelen om de bittere nasmaak van een negatieve wending in zijn strijd tegen de Confederatie weg te spoelen.
Er werd gespeeld tot alle fiches opwaren. Bas kwam hier uiteindelijk als winnaar uit de strijd, met Wendy als goede tweede daar vlak achter. Het was al laat, en verdere uitslagen of waarderingen zijn niet genoteerd. Met dat laatste zal het wel goed zitten, blijkens het enthousiasme van de spelers.

12 februari 2002

Spelers: Bas, Dirk Jan, Jorrit, Willemien

Nadat Tikal en Bali afgerond waren, gingen sommigen de Nederlandse schaatsers aanmoedigen op de 500 meter. Bas, Dirk Jan en Willemien vonden leuker vertier in Rasende Roboter, een soort mix tussen Set en Robo Rally, al is dit een manke vergelijking. Halverwege kwam Jorrit meedoen, zonder voor de fiches te gaan. De spelers proberen wakker te blijven terwijl de robots rondrazen. De robots lopen elkaar handig in de weg, maar het denkwerk dat daar voor nodig is, is slopend. Alle fiches worden opgespeeld, waarna Dirk Jan en Bas er evenveel verzameld hebben.

Uitslag: Bas en Dirk Jan 7, Willemien 3, Jorrit 0
Waardering: Dirk Jan 4½, de rest 4

terug naar boven