startpagina terug naar Spel aan de Maas
Klik op de volgende regel op de eerste letter van het spel waar je naar zoekt.
1-9
Spelverslag van Return of the Heroes

Sessies:

22 november 2005
2 november 2004

22 november 2005

Spelers: Dagmar, Dirk Jan, Niek en Peter Hein

Dagmar was op voorhand al nieuwsgierig naar Return of the Heroes en nam Niek op sleeptouw. Die liet zich door de karakterkaarten snel overtuigen dat dit spel de moeite waard kon zijn. Dagmar paste direct al wat psychologische oorlogvoering toe door ook bij haar mannelijke medespelers de vrouwelijke kant van de karakterkaarten boven te leggen, om ze zo uit hun concentratie te brengen. Niek werd bestreden met een stel zware longen van de strijdster, Peter Hein moest het doen met de wel erg volwassen romper van de elfin.
Na een paar speelrondes kwam Dirk Jan binnen. RotH is zo’n spel waarbij je prima na een paar beurten in kunt vallen. Ze geschiedde, en Dirk Jan kreeg van Dagmar de priesteres die wel wat make-up tips kan gebruiken (en het vooralsnog in de kwantiteit gooit).
De karakters begonnen eerst het landschap wat te verkennen, op zoek naar queesten om te vervullen en monsters om te bevechten. De strijdster van Niek begon in een ongelukkige uithoek van het bord, waardoor ze telkens die verdraaide verborgen paden bij het witte dorp weer moest zien te vinden. Je zou zeggen dat ze het na een paar keer wel kon vinden, maar haar richtingsgevoel was blijkbaar niet zo goed ontwikkeld als haar vechtkunst (oftewel Niek slaagde er maar niet in 5 of lager te gooien).
De dwergin van Dagmar arriveerde snel bij het eerste gedeelte van haar queeste. Het monster bleek echter behoorlijk taai, want het maakte haar maar liefst vier levenspunten afhandig. Er zat niets anders op dan de lange reis naar huis weer te aanvaarden, die niet bepaald verkort werd door de korte benen van de dwerg. Haar koninkrijk voor een paard! Dit belette haar zich verder te bekwamen in allerhande vechtkunst. Bovendien kwam Niek een kijkje nemen in haar huis en stal daarmee enige kennis (zie dat maar thematisch recht te breien).
Aan de andere kant van het bord ging het met de ontwikkeling van Peter Hein voorspoedig. Er was geen wezen meer dat aan zijn (haar) snelle boog zou ontkomen en ook in magie had hij zich steeds meer bekwaamd. De strijd met de Naamloze durfde de elfin nog niet aan, want haar vaardigheden in het man-tegen-elf gevecht waren zo goed als afwezig.
Ook priesteres Dirk Jan zat wel goed in de magie. Bovendien werd hij geholpen door een Nimbus 2000, waarmee hij snel het hele land afvloog. Dankzij verschillende artefacten en opgedane kennis waren de manwijven al tot heel wat in staat, maar ze veronachtzaamden hun heldendaden. Dagmar had zich daar nog het meest op geconcentreerd en omdat ze het wel een beetje zat was, toog ze naar het kasteel van de Naamloze om er een eind aan te maken. Daar toonde ze aan dat je karakter heus niet onverslaanbaar hoeft te zijn om dien Naamloze aan te kunnen. Ze wist het te verslaan en peperde ze de heren in dat ze zich teveel door andere zaken hadden laten afleiden in hun zwerftochten door het land.
Peter Hein is een liefhebber van het genre en had zich uitstekend vermaakt. De anderen waren minder overtuigd en vonden het toch wel erg lang duren met veel dobbelwerk. De kwalificering ‘geavanceerd ganzenbord’ van Niek vond haar weerklank in zijn waardering.

Waardering: Peter Hein 3, Dagmar en Dirk Jan 2, Niek 1½

2 november 2004

Spelers: Dirk Jan, Frank, Mike en Peter Hein

Frank had Rückkehr der Helden al klaar gelegd, een tijdrovende klus die anders alleen maar van de speeltijd af zou gaan. Aanvankelijk leek hij het alleen met Mike te gaan spelen. Peter Hein gaf uiteindelijk toe aan zijn zwakte voor fantasyspellen en deed ook mee. Voor Dirk Jan was er ook geen plek meer bij Pompeji, en hij maakte het viertal compleet.
Rückkehr der Helden is een ‘queestespel’, in het genre van Talisman, Magic Realm en vele andere. Het bord bestaat uit zestien tegels, die willekeurig neergelegd kunnen worden. Dit zorgt voor wat meer variatie in het spel. Doel van het spel is het kasteel van de Naamloze te betreden en hem te doden. Voor je zijn kasteel binnen mag, moet je eerst een queeste volbrengen. Iedereen start met twee van deze opdrachten, je mag zelf kiezen welke je vervult.
De voorwerpen en personen die je daarvoor nodig hebt komen echter pas tijdens het spel op het bord. De eerste fase van het spel gaat dus vooral op aan het rondzwerven over het bord om kleinere opdrachten te voldoen, monsters te verslaan en je karakter op andere manieren op te waarderen. Vooral strijder Mike bleek hier erg succesvol in; hij had een goede hand van dobbelen, en kwam eigenlijk nooit voor problemen te staan. Anders was het voor Peter Hein, wiens geestelijke maar niet van een dief kon winnen. Daardoor moest hij terug naar zijn kasteel om zijn wonden te verzorgen. Franks karakter ontwikkelde zich niet zo hard, maar hij was wel de eerste die aan een van zijn twee grote opdrachten kon beginnen. De andere spelers moesten hier nog wat meer geduld voor hebben. Maar omdat Franks elf nog wat zwak was, was hij nog lang niet toe aan de Naamloze en zijn dienaren. Mike en Peter Hein hadden bijna gelijktijdig een queeste vervuld. Dirk Jan had inmiddels een bijna onverslaanbare tovenaar, maar moest nog op zoek naar de juiste contacten om een opdracht te vervullen. Mike en Peter Hein spoedden zich naar het kasteel, een race die Mike won. Omdat zijn karakter al erg sterk was, zou het verslaan van de Naamloze een formaliteit moeten zijn. Alleen een paar erg ongelukkige worpen zouden hem van de overwinning kunnen houden. Zijn geluk liet hem echter ook nu niet in de steek, en hij sloot het spel als winnaar af.
Frank en Mike zijn na twee potjes nog erg positief over het spel, Dirk Jan en Peter Hein vonden het wel OK. Een voordeel ten opzichte van andere avonturenspellen is dat het vrij vlot speelt (het is makkelijk in twee uur te spelen) en dat het wat meer als een echt spel voelt dan alleen een geavanceerd ganzenbord zoals Talisman. Nadelen zijn de toch altijd aanwezige geluksfactor en het feit dat een speler die eenmaal op voorsprong heeft moeilijk in te halen is. In tegenstelling tot veel van dit soort spellen, kun je je medespelers namelijk niet aanvallen, bestelen of meer van soort akeligs. Al met al een redelijk geslaagd spel voor de liefhebbers van het genre.

Waardering: Frank en Mike 4, Peter Hein 3, Dirk Jan 2½

terug naar boven