Tikal

Geplaatst door

2-4 spelers
60-120 minuten
Auteur: Wolfgang Kramer en Michael Kiesling
Uitgever: Ravensburger (1999)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 4 Gemiddelde: 4.3]

Het spel …

Was de Catan het spel dat in 1995 alle lof naar zich toe trok, in 1999 was deze eer voor Tikal weggelegd. In Duitsland won het beide grote spellenprijzen, en ook daarbuiten viel het in de prijzen (behalve in Nederland, waar het slechts genomineerd werd voor Speelgoed van het Jaar 2000). Ook het tweede spel van de auteurs bij Ravensburger, Torres, werd dit jaar in Duitsland verkozen tot Spiel des Jahres. Klaus Teuber krijgt concurrentie….

Als expeditie leider ga je in dit spel op zoek naar Maya tempels en probeer je zoveel mogelijk schatten op te graven. Het speelbord ontvouwd zich naarmate het spel vordert. Iedere keer dat er een speler aan de beurt is, legt deze een zeshoekig terreinvlak aan op het bord. Deze vlakken kunnen bestaan uit tempels, schat vindplaatsen of open plekken in het oerwoud. Een nieuw terreinvlak moet aan minstens één ander vlak een ingang hebben. Deze ingangen zijn een wisselend aantal steentjes op de terreinvlakken. Door het nieuwe vlak handig neer te leggen, kun je deze voor je medespelers moeilijk toegankelijk maken.

tikal
drukte bij de tempels

Iedere beurt heeft een speler tien actiepunten. Die kunnen besteed worden aan het verplaatsen van expeditiedeelnemers, het blootleggen van nieuwe tempelniveaus of het graven of ruilen van schatten. Ieder steentje dat je met een deelnemer passeert kost je één actiepunt. Per spel mag je twee maal een tempel voor jezelf opeisen en twee maal een nieuw expeditiekamp bouwen. Dit laatste voorkomt dat je deelnemers ver moeten lopen, want ze mogen vanaf ieder kamp beginnen. Let bij het blootleggen van een tempel op de niveau fiches. Van de hoogste niveau’s zijn maar enkele exemplaren!

De puntentelling verloopt in vier ronden. Iedere keer dat er een vulkaanvlak getrokken wordt volgt er een puntentelling en na het aanleggen van het laatste terreinvlak volgt de laatste puntentelling. Punten kun je krijgen door de meerderheid te hebben bij een tempel en via je schatten.

… en de waardering

Tikal is eenvoudig te leren, maar heeft voldoende diepgang om lang te blijven boeien. Zo is het principe van de steentjes, die als ingang fungeren voor een aangrenzend vlak, erg makkelijk te begrijpen, maar je moet wel goed kijken om de goedkoopste route te vinden. Groot voordeel van dit spel is dat je er met twee spelers ook veel plezier aan kunt beleven (en dat is bij veel spelletjes wel anders). Een klein minpuntje zijn de soms wat onduidelijke spelregels. Verder ziet het er aantrekkelijk uit en sluit het Maya thema aan bij de spelbeleving. Dit spel hoort bij de topklasse!!

Van de drie Actie Punten Spellen (Tikal, Java en Mexica) van Kramer en Kiesling, is Tikal veruit mijn favoriet. Het thema is leuk, het spel speelt lekker vlot en er zitten genoeg keuzemomenten in. Het enige nadeel van dit type spel is dat sommige mensen veranderen in rekenmachines die precies uit gaan rekenen wat de beste zet is waardoor de vaart uit het spel wordt gehaald. Ik ben nogal ongeduldig, dus dit is voor mij echt een domper op mijn spelplezier. Ik ga voor de waardering echter maar uit van het meest gunstige geval: snelle spelers die soms ook op hun intuïtie durven te vertrouwen. In dat geval is Tikal een subliem spel, wat mij nooit zal gaan vervelen.

Voorwaar een bijzonder spel. Iedere keer weer anders, waardoor het blijft boeien. Geweldig om te spelen, en een lust voor het oog. Af en toe kan het toeval je behoorlijk dwars zitten, maar er zijn genoeg mogelijkheden om dat met slim spelen tegen te gaan. Een aanrader!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *