2-4 spelers (vanaf 8 jaar)
30 minuten
Auteur: Johny Pac
Uitgever: Final Frontier Games (2019)
Het spel…
Wat krijg je als je mancala met een werkverschaffingsspel combineert in het Wilde Westen? Volgens de doos van het spel zelf kom je dan uit bij A fistful of meeples. De titel is in ieder geval een zeer geslaagde samenvoeging van deze drie elementen. Nou nog kijken of dat voor het spel zelf ook geldt.
Op het spelbord van A fistful of meeples staat een standaard straatje in een klein dorpje in het Wilde Westen. Je vindt hier natuurlijk de bank, het politiebureau, een saloon en heel veel neutrale gebouwen (allemaal voorzien met de kenmerkende klapperdeuren). Aan het begin van je beurt worden de bewoners (meeples) van het stadje over deze locaties verdeeld. In het stadje wonen sheriffs, goudzoekers, bouwvakkers, zakkenrollers én een vrouwelijke entrepreneur (ik heb zo’n idee hoe zij de kost verdiend, maar dit wordt in de spelregels niet verder toegelicht).
In je beurt pak je alle meeples die op een locatie liggen op en zet je er een voor de deur van één van de buren en de volgende weer voor nog een locatie verder in de straat, enzovoort tot alle meeples geplaatst zijn. Vervolgens mag je de meeples in een door jou gekozen volgorde in de gebouwen zetten en daarbij de actie uitvoeren die hoort bij het beroep van de meeple. Bouwvakkers kunnen de gebouwen waar ze in lopen voor je kopen of een eerder gekocht pand renoveren (tegen betaling natuurlijk). Als je op deze manier een pand koopt, dan leg je een fiche met jouw spelerskleur op dit pand (panden leveren aan het eind van het spel punten op). Goudzoekers geven geld aan de eigenaar van een pand waar ze naar binnen gaan. Zakkenrollers pikken geld van eventueel aanwezige goudzoekers. En de sheriffs pakken de zakkenrollers op en gooien ze in het gevang (en krijgen hiervoor een stukloon). En de enige dame in het spel lokt de aanwezige bouwvakkers mee naar de kroeg en krijgt hiervoor ook goed betaald.
Je kan natuurlijk geen Western-spel maken zonder de mogelijkheid te bieden voor een ouderwets vuurgevecht. Aan beide uiteinden van de straat kan een meeple geplaatst worden met een fiche van één van de spelers erbij. Zodra aan beide kanten van de straat een meeple staat, wordt er met dobbelstenen bepaald wie er raak schiet. De verliezer eindigt op het kerkhof, maar niet voordat de overwinnaar zijn zakken heeft geleegd.
Als je aan het eind van je beurt een bepaalde hoeveelheid geld hebt verzameld, dan ben je verplicht om dit bij de bank om te ruilen voor een goudstaaf (die ook weer punten waard is aan het eind van het spel).
Er zijn verschillende zaken die het eind van het spel kunnen triggeren zoals dat de begraafplaats vol ligt of dat de bank zonder goud is komen te zitten. De spelers tellen dan hun punten (op basis van de gebouwen en het goud dat ze bezitten) en wie de meeste punten heeft wint het spel.