Ghost Stories

Geplaatst door

1-4 spelers
60 minuten
Auteur: Antoine Bauza
Uitgever: Repos Production (2008)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel …

De oneliner die mij van Pirates of the Caribbean het meest is bijgebleven is de zin: “You better start believin’ in ghost stories miss Turner, you’re in one!” Het spel Ghost Stories dat op Spiel 2008 werd gepresenteerd heeft meer te maken met Kung-Fu films dan met Disney’s piratenspektakel, maar is met hetzelfde oog voor detail uitgevoerd.

In Ghost Stories kruipen de spelers in de huid van taoïstische monniken. De monniken hebben als taak om een schattig Aziatisch dorpje te beschermen tegen de herrijzenis van Wu Feng, de Meester van de Negen Hellen die hier eeuwen geleden is begraven. Inderdaad, Ghost Stories is een coöperatief spel waar de spelers samen moeten werken om te winnen van het spelsysteem.

Iedere beurt bestaat uit een Yin en een Yang fase. In de Yin fase zijn de geesten aan zet en moet je een aantal handelingen voor hen uitvoeren. In deze fase kunnen ze bijvoorbeeld dorpsbewoners aanvallen of ander kwaad aanrichten. In deze fase komen ook nieuwe geesten in het spel.

In de Yang fase zijn de spelers zelf aan de beurt. Ze mogen zich bewegen en vervolgens de hulp van één van de dorpsbewoners inroepen of een geest verdrijven. Ieder van de negen dorpsbewoners kan de monniken op één manier helpen, bijvoorbeeld door het schenken van een Boeddha waarmee je een geest kan verdrijven of extra fiches die je kunt inzetten om geesten te verdrijven. Geesten verdrijven doe je door middel van dobbelstenen, je moet het juiste aantal ogen in een bepaalde kleur gooien (eventueel aangevuld met wat trucjes van bepaalde dorpsbewoners).

Op een gegeven moment komt de incarnatie van Wu Feng in het spel (als de spelers het zo lang hebben volgehouden). Zodra deze incarnatie is verdreven, winnen de spelers het spel.

… en de waardering

Ghost Stories is een heel sfeervol coöperatief spel. Het spel is prachtig uitgevoerd, met mooie plastic monniken, boeddha’s en geesten. Aan de afbeeldingen op de borden en kaarten is ook heel veel aandacht besteed. Het spel zelf is in het begin een beetje overdonderend door alle verschillende locaties en geesten, maar na een paar rondes begint alles op zijn plaats te vallen en kun je steeds vlotter doorspelen.

Aan het begin van het spel kan je nog een beetje voor jezelf spelen, maar hoe verder je komt, hoe meer geesten er liggen en hoe belangrijker het wordt dat je elkaar helpt waar je kan. Soms is het beter om zelf een klap van de geestenwereld te incasseren, als je hierdoor de tijd hebt om een ander te helpen die er slechter voor staat. Hoe drukker het op het bord wordt, hoe lastiger het ook wordt om te kiezen wat je wilt doen omdat elke keuze betekent dat je andere dingen met vervelende gevolgen niet kan doen.

Ik vind Ghost Stories een zeer geslaagd spel. Het uiterlijk van het spel draagt zeker bij aan mijn speelplezier, maar het spel zelf zit gewoon ook heel goed in elkaar. Het speelt goed met alle spelersaantallen, dus ook in je eentje. Ik zou graag willen eindigen met zeggen dat ik bezeten ben door dit spel, maar dat gaat me net te ver. Het spel echter wel grote aantrekkingskracht op me en ik heb er veel plezier aan beleefd. Het blijft in je hoofd zitten en dat is een goed teken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *