Labyrinth Duel

Geplaatst door

1-2 spelers
15 minuten
Auteur: Marco Teubner
Uitgever: Ravensburger (2009)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 3]

Het spel …

Ik probeer natuurlijk zo onbevooroordeeld mogelijk aan het spelen van een spel te beginnen om een zo puur mogelijk indruk te krijgen. Dit lukt de ene keer beter dan de andere keer. Bij Labyrinth the duel werd het me weer eens moeilijk gemaakt. Na het lezen van het de regels drong het beeld van schuifpuzzeltjes zich wel erg sterk op. En laat ik nou niet echt een fan zijn van dit type vermaak. Probeer dan maar eens onbevooroordeeld aan het spelen te beginnen.

In Labyrinth, the Duel krijgen beide spelers een bordje voor zich waarop ze vierkante tegels leggen met stukjes labyrint er op. Eén vakje blijft natuurlijk leeg. Bij het neerleggen moet je er wel op letten dat je bijvoorbeeld de stukjes met een T-splitsing er op niet allemaal op dezelfde manier liggen (de poot van de T moet je verschillende kanten op laten wijzen).

Op de randen van het bordje staan allemaal magische afbeeldingen. De spelers trekken beide een kaartje en zetten hun Tovenaar bij het betreffende plaatje. Daarna wordt er een nieuw kaartje opengedraaid en moeten de spelers net zo lang gaan schuiven met hun stukjes tot ze een weg hebben aangelegd van hun tovenaar naar het nieuwe artefact. De speler die dit het snelste doet krijgt het kaartje en verplaatst zijn tovenaar. De verliezende speler laat zijn tovenaar staan. Door dit bewegen van de tovenaars maken de spelers nooit precies dezelfde puzzel, waardoor spieken zinloos is geworden.

Het spel is afgelopen zodra een speler acht kaartjes heeft verzameld. Je kan het spel ook in je eentje spelen door te proberen binnen een bepaald aantal minuten (bijvoorbeeld vijf) zo veel mogelijk kaartjes te verzamelen.

… en de waardering

Mijn vooroordeel is helaas niet ontkracht. Ik vind schuifpuzzels niet leuk en ik vind een spel waarin ik onder tijdsdruk schuifpuzzels moet oplossen dus ook niet leuk. Het mist de interactie van een echt spel. De spelers hebben bovendien niet altijd dezelfde kans om een puzzel op te lossen, hoe verder de twee punten die je moet verbinden uit elkaar liggen hoe moeilijker het is. Als de ene speler dus een grote afstand moet overbruggen en de ander een korte, dan is dit meestal in het nadeel van de speler die het lange stuk moet. Hier wordt het spel alleen maar onaantrekkelijker door. Er zijn vast liefhebbers van schuifpuzzels (anders zouden er niet zo veel gemaakt worden) en die zullen dit wellicht wel een leuk spel vinden, aan mij is al het geschuif echter niet besteed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *