Sagrada

Geplaatst door

1-4 spelers, vanaf 10 jaar
30-45 minuten
Auteurs: Daryl Andrews & Adrian Adamescu
Uitgever: Floodgate Games (2017)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 7 Gemiddelde: 3.9]

Het spel…

In de Middeleeuwen waren kleurstoffen duur en alleen betaalbaar voor de kleine, rijke bovenlaag van de samenleving. Het gevolg was dat er in het straatbeeld weinig kleur te bekennen was. De meeste kleuren die je gezien zal hebben waren groen, bruin en grijstinten. Maar voor God was natuurlijk alleen het beste goed genoeg. En dus werden kosten nog moeite gespaard om de kerken en kathedralen de stralende middelpunten van de steden en dorpen te maken. En dan mocht een kleurrijk glas en lood raam natuurlijk niet ontbreken. We kijken nu nog steeds vol bewondering naar de prachtige ramen die in verschillende godshuizen te vinden zijn. Kan je nagaan hoe indrukwekkend diezelfde kleurrijke ramen waren in de kleurloze tijd dat ze gemaakt werden!

In Sagrada kruipen de spelers in de huid van de fameuze glas in lood kunstenaars van de middeleeuwen. Iedere speler probeert tijdens het spel het mooiste raam te produceren. Alle spelers krijgen hiervoor een glas in lood raam (mooi stevig kartonnen frame) toegewezen en kiezen een ontwerp uit vier opties. In dit raam moet een raster van 4 bij 5 vakjes nog worden ingevuld. Verder worden aan het begin van het spel nog 3 kaarten neergelegd met daarop de elementen waarop de ramen aan het eind van het spel worden gewaardeerd en 3 kaarten met speciale acties die spelers tegen betaling van glasdruppels kunnen uitvoeren. Het aantal glasdruppels dat je krijgt, hangt af van hoe moeilijk het ontwerp is dat je hebt gekozen.

Het spel wordt in 10 rondes gespeeld. Iedere ronde worden er een aantal doorzichtige, gekleurde dobbelstenen uit een zakje getrokken. De startspeler kiest een van deze dobbelstenen en legt hem in zijn frame. De eerste dobbelsteen moet aan de rand liggen en de volgende dobbelstenen moeten horizontaal, verticaal of diagonaal aangrenzend worden gelegd. Nadat alle spelers in een ronde hun eerste dobbelsteen hebben gepakt, pakken alle spelers in omgekeerde volgorde nog een dobbelsteen (de laatste speler mag dus twee keer achter elkaar en de eerste speler pakt zowel de eerste als de laatste dobbelsteen).

Bij het plaatsen van de dobbelstenen moet je rekening houden met het ontwerp van je raam. Als er bijvoorbeeld een groen vakje in je ontwerp staat, dan moet je daar een groene dobbelsteen op leggen (ongeacht het aantal gegooide ogen). En als er een 4 op een vakje staat dan moet daar dus een 4 komen te liggen (ongeacht de kleur). Verder moet je er nog rekening mee houden dat dobbelstenen nooit horizontaal of verticaal grenzend naast een dobbelsteen met dezelfde kleur of waarde gelegd mogen worden.

Naast het plaatsen van de dobbelstenen mag je dus tegen betaling van glasdruppels de speciale acties uitvoeren. Met deze acties mag je bijvoorbeeld dobbelstenen van plaats verwisselen, de waarde van een dobbelsteen veranderen of dobbelstenen opnieuw gooien. De eerste speler die een actie kiest, betaalt hiervoor 1 glasdruppel. De volgende speler betaalt al 2 glasdruppels en zo gaat de prijs voor iedere volgende keer dat een actie uitgevoerd wordt met 1 omhoog. En dan te bedenken dat je maximaal 5 glasdruppels per spel hebt.

Na 10 rondes is het spel afgelopen en worden de ramen gewaardeerd. Aan het begin van het spel hebben alle spelers een kaart met een kleur gekregen. Iedereen scoort net zo veel punten als er ogen op de dobbelstenen in deze kleur staan. Daarna worden de 3 score-kaarten afgehandeld. Er zitten 10 verschillen score-kaarten in het spel dus elk spel is anders. Op deze kaarten staat bijvoorbeeld dat je punten krijgt voor iedere kolom waar op elk vakje een andere kleur ligt. Of je krijgt punten voor de kolommen waar ieder getal anders is. Of je krijgt punten voor elk setje van een dobbelsteen met een 1 en 2. Vervolgens krijgen de spelers nog 1 punt voor elke glasdruppel die ze niet gebruikt hebben en 1 strafpunt voor elk leeg vakje dat ze in hun raam hebben zitten. Wie daarna de meeste punten heeft, wint het spel.

…en de waardering

Sagrada is een lekker vlot puzzelspelletje, dat zowel bij families als bij verwende veelspelers in de smaak zal vallen. De regels van Sagrada zijn simpel, maar je moet tijdens het spel nog goed opletten dat je niet per ongeluk een foutje maakt het plaatsen van een dobbelsteen. Dit komt doordat je tegelijkertijd meerdere scoringsmogelijkheden aan het maximaliseren ben. Je probeert vaak zowel een bepaalde combinatie van kleuren en getallen in de rijen en kolommen te krijgen en dan ook nog de dure dobbelstenen in jouw kleur te scoren. En dan moet je ook nog rekening houden met de verplichte kleuren en getallen in jouw ontwerp. Bij mij gaat het altijd wel ergens mis (en als ik eerlijk ben, blijft het vaak niet bij 1 foutje…), al is het maar omdat de dobbelstenen niet altijd meewerken (verkeerde kleuren, verkeerde getallen).

Maar wat het spel naar een hoger niveau tilt is de prachtige uitvoering. Vooral de kartonnen glas in lood ramen in combinatie met de doorzichtige gekleurde dobbelstenen zijn een lust voor het oog. Als het spel er niet zo goed uit had gezien, dan had ik het waarschijnlijk nét geen vierde pionnen willen geven, maar daar doe ik nu echt niet meer moeilijk over.

5 reacties

  1. Ik heb een vraag.
    De kaart kleurdiagonalen telt voor alle kleuren. Klopt dat? Op de kaart zie je alleen de kleuren blauw en geel.Tel je 1 punt per diagonaal gelegde dobbelstenen?

  2. Dagmar,

    Je schrijft "De eerste speler die een actie kiest, betaalt hiervoor 1 glasdruppel. De volgende speler betaalt al 2 glasdruppels en zo gaat de prijs voor iedere volgende keer dat een actie uitgevoerd wordt met 1 omhoog."

    Volgens mij klopt dat niet, uit de spelregels haal ik: "1. Place Favor Tokens on the
    Tool Card — 1 if there aren’t any tokens on the card, otherwise place 2."

    Dus volgens mij betaalt de eerste speler die een actie kiest 1 glasdruppel en iedere volgende speler die deze actie kiest steeds 2 glasdruppels.
    Scheelt duidelijk in hoeveel acties je je kunt permitteren.
    Erik

  3. Goed gezien! En dat is waarom dit spel zo leuk is, het lijkt zo makkelijk maar je ziet altijd ergens iets over het hoofd.

  4. Mooie review, jammer dat in de laatste foto je 2x een 4 langs elkaar hebt liggen in de bovenste rij.

    Blijft een erg goed spel, wat een perfecte balans slaat dat het makkelijk te begrijpen is, maar moeilijk te perfectioneren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *