Century: De Specerijenroute

Geplaatst door

2-5 spelers
30-45 minuten
Auteur: Emerson Matsuuchi
Uitgever: Plan B Games (2017)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 4 Gemiddelde: 3.3]

Het spel…

Cube-pushing klinkt non-gamers vast nog redelijk sportief in de oren. Mogelijk doet het ze denken aan vierkante gewichten die je aan een apparaat in de sportschool hangt voor je jezelf eens goed in het zweet werkt. Maar wij spellenliefhebbers weten wel beter. Cube-pushing doe je in een spel waar je eindeloos in de weer bent met blokjes. Soms moet je ze verplaatsen, soms moet je ze ruilen soms moet je kopen en verkopen. In dit genre is recent een nieuw spel op het toneel gekomen. Het spel heet Century de Specerijenroute (of Spice Road in het Engels).

De blokjes in Century: De Specerijenroute stellen (niet geheel verrassend) specerijen voor: kurkuma (gele blokjes), saffraan (rode blokjes), kardemon (groene blokjes) en kaneel (bruine blokjes). Je moet tijdens het spel deze blokjes verzamelen, upgraden en ruilen om zo bepaalde combinaties te verwerven waarmee je opdrachten kan vervullen. De opdrachten leveren punten op en wie de meeste punten heeft wint het spel.

Aan het begin van het spel begint iedereen met een aantal blokjes en twee actiekaarten. Met de ene actiekaart mag je twee extra gele blokjes pakken en met de andere mag je twee blokjes een stap upgraden of één blokje twee stappen upgraden (van geel naar rood naar groen en ten slotte naar bruin). Op tafel liggen nog zes actiekaarten en 5 opdrachtkaarten. Er zijn grofweg 3 soorten actiekaarten. Sommige kaarten geven je het recht om blokjes te pakken (bijvoorbeeld 3 gele of 2 rode), sommige kaarten geven je het recht om een bepaald aantal upgrade-acties uit te voeren en de derde soort kaarten geeft het recht om blokjes om te ruilen in andere blokjes (ruil 3 gele in voor 1 groen en 1 rood blokje of ruil 2 groene blokjes in voor 3 rode en 2 gele blokjes).

In je beurt kan je allereerst een kaart uit je hand spelen. Je voert dan de actie uit die op die kaart staat. Een regels die je hierbij makkelijk over het hoofd ziet is dat je bij de ruil-actiekaarten je de ruil meerdere keren mag uitvoeren zolang je maar genoeg blokjes hebt. Bij de andere typen kaarten (pak blokjes of upgraden) mag je de actie maar één keer uitvoeren.

Je mag in je beurt ook een van de openliggende actie-kaarten pakken. De eerste kaart uit de rij is gratis, maar voor elke andere kaart moet je blokjes inleveren. Je moet namelijk een blokje leggen op elke kaart die je niet pakt. En als later iemand anders die kaart wel pakt dan krijgt hij of zij er die blokjes juist bij cadeau.

De derde actie die je kan doen is rusten. Je mag dan alle actie-kaarten die je gespeeld hebt weer op handen nemen zodat je ze opnieuw kan spelen.

De laatste actie die je mag dien is het uitvoeren van één van de openliggende opdrachten. Je levert dan de juiste combinatie van blokjes in en pakt de opdrachtkaart. Sommige kaarten zijn heel makkelijk te realiseren (weinig blokjes en/of goedkope blokjes nodig) en andere zijn lastiger (veel blokjes en/of dure blokjes nodig). Hoe lastiger de opdracht is, hoe meer punten je er voor krijgt. Voor het vervullen van de eerste twee kaarten uit de opdracht-rij krijg je bovendien (zolang de voorraad reikt) nog 3 of 1 bonuspunten in de vorm van een muntje.

Het spel eindigt zodra een speler zijn vijfde of zesde (afhankelijk van het aantal spelers) opdrachtkaart heeft voltooid. De ronde wordt dan nog uitgespeeld en wie de meeste punten heeft wint het spel.

…en de waardering

Century de Specerijenroute wordt veelvuldig vergeleken met het immens populaire Splendor. Wat deze spellen gemeen hebben is dat ze heerlijk vlot doorspelen. Beurten duren zelden lang en iedereen is gewoon lekker bezig. In Century de Specerijenroute probeer je aan het begin van het spel mooie actiekaarten te pakken die samen een mooie combo vormen om snel goedkope blokjes in dure blokjes te transformeren om zo waardevolle opdrachten te vervullen. Maar ja, iedere beurt waarin je een nieuwe actie-kaart pakt is ook een beurt waarin je geen stappen vooruit zet (tenzij er net wat blokjes op de betreffende kaart liggen). Soms moet je het dus ook maar gewoon doen met de actiekaarten die je al hebt en er daar dan maar wat langer over doen.

Maar daar houdt de vergelijking voor mij dan ook wel op. Ik vind Splendor veel spannender en leuker. Ik vind Century de Specerijenroute een degelijke cube-pusher, maar het heeft niets extra’s waardoor het boven het maaiveld uitsteekt. Ik mis de opbouw die in Splendor zit waar elke vervulde opdracht je een voordeeltje oplevert voor de rest van het spel en je door slim de opdrachten te kiezen je een pad baant naar steeds sneller mooie opdrachten vervullen. In Century: de Specerijenroute begin je na het vervullen van elke opdracht gewoon weer helemaal opnieuw (los van dat je wellicht nog wat blokjes over hebt).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *