2-5 spelers (vanaf 8 jaar)
20 minuten
Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: Helvetiq (2021)
Het spel…
Het is jullie, een bende dieven, gelukt om het museum binnen te komen! Nu is het zaak de buit te verdelen en zo snel mogelijk weg te komen zonder gepakt te worden. Tijdens dit spel vinden er maar liefst vier verschillende kunstroven plaats, en de meesten zullen er nog mee weg komen ook. Maar Knizia zou Knizia niet zijn als er niet een addertje onder het gras zat. Zorg dus voor een goed alibi.
Aan het begin van iedere overval liggen er negen fiches in het midden van de tafel. Dit zijn de kunstschatten die meegenomen kunnen worden. Alle dieven hebben vier kaarten in hun hand. Met die kaarten kan je een fiche met hetzelfde getal van het midden van de tafel pakken, of als dat getal daar niet meer ligt, stelen bij je medespelers. Je vult je hand steeds weer aan tot vier. Op sommige fiches staan een of meerdere stipjes, dit zijn alibi’s die je nodig hebt om onder de radar van de politie te blijven. Als alle negen fiches meegenomen zijn is de roof ten einde en heeft iedereen de buit van die ronde binnen.
Naast kaarten en fiches met getallen zijn er een aantal bijzondere kaarten en fiches. Meestal staan waakhonden in dienst van de beveiligers, maar in dit spel moet je meer denken aan agressieve dobermanns die juist het boevengilde bijstaan. Maar dan wel om ze te beschermen tegen elkaar. Een dief is immers nooit te vertrouwen. Speel je een waakhondkaart, dan mag je de houten hondenkop voor je neer zetten. Zo lang hij daar staat kan er niet bij je gestolen worden. Probeert iemand het toch, dan mag je kiezen of je de kunstschat toch geeft, of dat de hond over gaat lopen naar de andere speler. Er zijn ook kaarten met de hebberige dief. Deze mag willekeurig welk fiche uit het midden van de tafel pakken. Een erg handige kaart om de ronde mee te kunnen eindigen door het laatste fiche te pakken als je al veel geroofd hebt.
En dan is er nog de baas van de bende. Die heeft naast een eigen kaart ook een eigen fiche van het hoogste aantal van vijf punten. Maar je moet in dit gezelschap wel even bewijzen dat je de baas bent. Dit fiche mag je aan het eind van de ronde alleen houden als je de een van de twee hoogste andere kunstschatten hebt weten in te pikken. Zo niet, dan ben je een leider van niks en mag het gescoorde fiche weer in de doos. Er wordt vier keer een heist uitgevoerd. Daarna kijk je welke speler de hoogste waarde aan buit heeft weten te scoren. De politie heeft echter een van jullie weten te pakken. De speler met de minste alibi’s verdwijnt achter slot en grendels en scoort helemaal niks.
…en de waardering
Helvetiq schaart dit spel onder de categorie ’After Dinner’, en dat vind ik eigenlijk wel een hele goede benaming. Het is redelijk snel duidelijk wat je moet doen, maar het moet wel een beetje intuïtief en met vaart gespeeld worden, anders valt het dood. Dit spel gedijt bij een beetje chaos en genadeloze medespelers. De leeftijdsaanduiding is 8+, maar dan wel met kinderen die tegen hun verlies kunnen. Want anders wordt het, na het afpakken van de fiches, ruzie after dinner.
