Augsburg 1520

Geplaatst door

2-5 spelers
25-75 minuten
Auteur: Karsten Hartwig
Uitgever: alea (2006)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel …

Anno 1520 was er in het plaatsje Augsburg een zakenman, Jakob Fugger (dit aspect van het spel schijnt een bron van plezier in de VS te zijn) die zijn handelsimperium uit wilde breiden. In dit spel kruip je in zijn huis en probeer je door invloed uit te oefenen en geld te investeren zo veel mogelijk macht te krijgen.

Dit is het dunne verhaallijntje dat om dit biedspel heen hangt. Vergeet het snel, tijdens het spel is het totaal niet relevant. Iedere speler krijgt een eigen speelbordje voor zich met daarop drie gebieden waarin je je kunt ontwikkelen: Geld, de maatschappelijke ladder (van burger tot koning) en in de handel. Op het speelbord in het midden staan vijf invloedrijke lieden afgebeeld. Wie in een ronde de meeste invloed op zo’n persoon uit kan oefenen (wie de meeste kaartjes kan bieden of bij gelijk aantal kaarten de kaart met de hoogste waarde) mag één van de vijf privilegekaarten pakken. Op deze kaarten staan altijd drie mogelijke acties waarvan je er twee mag uitvoeren. Meestal is dat het omhoog gaan op de ladder in één van de drie ontwikkelinggebieden. Soms kan je kiezen voor extra geld of punten.

De kaarten waarmee je op de personages op het bord kan bieden moet je aan het begin van iedere ronde kopen. Afhankelijk van je positie in de handel krijg je een aantal kaarten, van deze kaarten mag je een aantal kopen. Hoge kaarten zijn duurder dan lage. Bij een bieding bied je met het aantal kaarten. Anderen kunnen passen, verhogen of aansluiten. Als iedereen gepast heeft of aangesloten moet iedereen het aantal geboden kaarten van die persoon op tafel leggen. De persoon met de hoogste kaart wint de veiling. Alle drie ontwikkelingsgebieden zijn interessant, met meer geld kan je meer kopen, met meer status vergaar je punten en scoor je goed in de handel dan levert dat meer kaarten op. Hoe hoger je komt op de ladders hoe schaarser het aantal kaarten van dat niveau. Het hoogste niveau heeft altijd maar 1 kaart. Als een andere speler deze in zijn bezit heeft mag je hem af pakken.

Een ander obstakel in je ontwikkeling is dat je de barrière van 25 respectievelijk 45 punten niet kan overschrijden zonder een kerk / dom te hebben gebouwd. Hier is vervolgens de wet van de remmende voorsprong toegepast: hoe sneller je een gebouw maakt, hoe meer het je kost. Het spel heeft afhankelijk van het aantal spelers een vast aantal ronden

… en de waardering

Het biedsysteem zit goed in elkaar. De samenhang tussen geld en het zelf kopen van de kaarten werkt aardig zolang geld schaars is. Het is goed dat er twee keer geld opzij gelegd moet worden voor een gebouw, anders zou je aan het eind alle kaarten kunnen kopen die je uitgereikt krijgt. De ronden verlopen als je het spel eenmaal door hebt soepel. Als halverwege het spel de hogere niveau’s worden bereikt wordt het lastiger. Je moet privileges van andere spelers af gaan pakken en wie pak je dan. Zeker aan het eind kan je andere speler smaken of breken. Al met al blijft het een enigszins ongrijpbaar spel en kan het eind onbevredigend zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *