BGG@SEA dag 6: terugvaren richting Seattle

Geplaatst door

Aan alle goede dingen komen een eind en dus zette de cruiseboot op dag 6 van de cruise weer koers richting Seattle. Op dag 6 voeren we dan ook de hele dag op zee en waren er geen excursies. We hadden ons opgegeven voor het Tichu-tournooi dat om 12 uur zou beginnen. In de ochtend zijn we in onze hut gebleven en hebben we vanaf het balkon de zee afgespeurd naar wildlife. We hebben flink wat porpoise gezien en ook een paar blowholes (de fonteintjes die uit de spuitgaten van walvissen komen). Ze zaten helaas te ver weg en zijn bovendien ook te snel om ze goed op de foto te krijgen, dus ik heb er geen mooi plaatje van maar het was echt geweldig gaaf.

Om 12 uur meldden we ons in de Conference Room voor de start van het duplicate Tichu (Taipan) toernooi (door de Amerikanen uitgesproken als Tietsjoe). BGG-er Jeff had een koffer bij zich met allemaal speciale bakjes waarin de Tichu-kaarten al gedeeld waren (het systeem dat ook voor duplicate bridge wordt gebruikt). Er deden 6 duo’s mee en we vulden dus 3 tafels. Elk duo speelde drie rondes tegen elk ander duo. Doordat je allemaal met dezelfde verdeelde kaarten speelt, kunnen de scores onderling vergeleken worden. In deze vorm van Tichu gaat het er dus niet om hoe goed je het doet tegen je directe tegenstander, maar hoe goed je het doet in vergelijking met de andere teams die met dezelfde hand hebben gespeeld. Het is hierdoor lastig om tijdens het tournooi in te schatten hoe goed je het doet.

We speelden dus drie keer tegen elk team. Elke ronde begon met het openen van een envelop waarop je startkaarten stonden afgebeeld. Op basis van dit plaatje kon je al een Grand Tichu roepen. Dat heb ik twee keer gedaan en beide keren verloren (de eerste keer kon ik daar niets aan doen, de tweede keer had ik door slimmer te spelen de Grand Tichu waarschijnlijk wel binnen kunnen halen). Als je geen Grand Tichu wilde roepen dan mocht je het pakje kaarten pakken wat bij jouw hand hoorde. Je pakte dan ook een envelop waarin stond welke kaarten je hoorde te hebben om even te controleren of de vorige spelers alles netjes hadden terug gestopt (wat altijd het geval was). Vervolgens geef je zo als gebruikelijk drie kaarten door, maar schrijf je wel even op wat je doorgeeft en wat je terugkrijgt zodat aan het eind van de ronde alles weer netjes terug gelegd kan worden. En daarna speel je zoals gebruikelijk een rondje Tichu.

Om te voorkomen dat je van andere tafels ging bijhouden of er met een hand Tichu werd geroepen, moest je de Tichu’s niet hardop uitspreken maar aangeven door een gekleurde kaart te pakken (rood voor grand Tichu, geel voor een gewone Tichu en zwart als je geen Tichu wilde roepen). Niek en ik spelen eigenlijk nooit meer Tichu en dus maakten we af en toe wel wat foutjes, maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben met veel plezier zitten Tichu-en. Het was leuk om via dit tournooitje weer een aantal nieuwe mensen te ontmoeten (al was het ene stel leuker dan het andere).

Na 15 rondes zat het tournooi er op en rekende Jeff de uitslag uit door de scores in te vullen in een spreadsheet op zijn laptop. Tot mijn aangename verrassing waren Niek en ik tweede geworden van de 6 koppels. We konden dus met opgeheven hoofd de zaal verlaten.

Omdat het toernooi in de Conference Room (een zaal zonder ramen) was gespeeld, wilden we na het tournooi wel even wat daglicht meepakken en zijn we tot het eten even op ons balkon gaan zitten. Tijdens het eten zaten we aan het raam op de achterkant van de boot. Op eens zagen we in het water een enorme groep dolfijnen aankomen. Het waren er echt tientallen! De dolfijnen doken door de golven en zwommen zelfs met meerdere (tot zes aan toe) in een rijtje richting en daarna voorbij het schip. Soms kwamen ze zelfs even helemaal uit het water gesprongen. Dit was echt één van de hoogtepunten van de cruise voor mij.

Na het eten gingen we weer naar het Conference Center (’s avonds werd de Main Dining Hall gebruikt voor het diner en kon je daar dus helaas niet spelen). Ik zag in de kast Dinosaur Island staan. Ik heb dit spel recent gebacked via Kickstarter en was er erg nieuwsgierig naar. Het enige dingetje was dat ik nog wel even de regels moest lezen. Ik koos dus een rustig hoekje in de zaal en begon aan de regels. Ik was nog nauwelijks begonnen of er kwam een stel vragen of ze mee mochten doen (als ik het me goed herinner waren het Dan en Averill uit de staat New York). Ik gaf aan dat dat ik dat prima vond, maar dat ik het spel nog niet kende en dus nog eerst de regels moest lezen. Ze vonden het geen enkel probleem om daar op te wachten. Omdat het geen dun regelboekje was, gingen Dan en Averill samen met Niek een paar korte spelletjes doen terwijl ik me door de regels van Dinosaur Island worstelde (ze hebben Dice Forge en Strike gedaan). Het kostte me nog best wat moeite om de regels te leren doordat in de regels niet altijd alle termen even consequent gebruikt werden, maar het lukte me uiteindelijk toch.

Ik vond het best een beetje spannend om een spel dat ik niet kende in het Engels uit te leggen. Maar ik bracht het er best goed vanaf. Ik heb natuurlijk tijdens het spel nog wel een paar keer even iets op moeten zoeken in de regels, maar ik heb geen grote fouten gemaakt. Op een klein uitglijertje na, hebben we het spel dus volgens de regels gespeeld.

Dinosaur Island is eigenlijk Jurassic Park the boardgame. Zelfs verschillende plaatjes of namen in het spel verwijzen naar Jurasic Park, maar de algehele vormgeving van het spel is wel echt anders (nineties neon). In het spel bouwt iedere speler zijn eigen Dino-park. In je park moet je natuurlijk Dino’s hebben. De genetische codes voor de Dino’s kan je tijdens het spel kopen bij gespecialiseerde bedrijfjes en daarna heb je alleen nog maar het juiste DNA nodig en natuurlijk een goed beveiligd verblijf waar het beest in kan worden opgesloten. De dino’s zijn de grote publiekstrekkers van de parken (en hoe gevaarlijke hoe meer mensen komen kijken natuurlijk). Om al die bezoekers bezig te houden kan je verder nog atracties (achtbaan, draaimolen) of verkooppunten (restaurant, souvenirs) bouwen.

Het spel bestaat uit vijf verschillende fases. In de eerste fase mag je je drie onderzoekers aan het werk zetten. Zij kunnen bijvoorbeeld DNA-verzamelen of de opslagcapaciteit voor DNA vergroten (grotere koelkast aanschaffen). Onderzoekers die je niet nodig hebt, kan je bewaren om ze in een latere fase van het spel andere taken in het park uit te voeren (bijvoorbeeld als portier om ongewenste bezoekers buiten te houden). In de tweede fase van het spel mag je op de markt twee dingen kopen, bijvoorbeeld specialisten (soort van actiekaarten die je een speciale mogelijkheid geven), attracties voor in je park of handige uitbreidingen voor je laboratorium (waar je de onderzoekers te werk stelt en waardoor je ook weer nieuwe mogelijkheden krijgt). In de derde fase zet je je gewone personeel aan het werk. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe verblijven maken voor dino’s, nieuwe dino’s maken (als je over het juiste DNA beschikt) of een presentatie voor geldschieters geven om zo meer geld binnen te halen. In de vierde fase komen de bezoekers naar het park. Afhankelijk van hoe aantrekkelijk je park is (op basis van de dino’s die je hebt) mag je een aantal bezoekers uit een zakje trekken. In het zakje zitten gele (betalende) en paarse (hooligans die zonder betalen het park binnen weten te komen) bezoekers. Nadat iedereen binnen is moet je checken of je beveiligingsniveau wel hoog genoeg is voor de dino’s die je hebt. Voor ieder punt dat je te kort schiet weet een dino een bezoeker op te vreten (en die handige hooligans weten daarbij altijd de dans te ontspringen). Vervolgens krijg je punten voor iedere betalende bezoeker die je over hebt. In de vijfde en laatste fase wordt alles weer klaar gezet voor de volgende ronde.

Aan het begin worden een aantal doelen neergelegd (één meer dan het aantal spelers) en als je die weet te volbrengen scoor je ook punten. Het spel is afgelopen aan het eind van de ronde waarin het op één na laatste doel door iemand wordt gerealiseerd.

Dinosaur Island is een heel thematisch spel. Het is echt leuk om je eigen Dino-park te maken en de bezoekers bij de verschillende verblijven en attracties te plaatsen. Het park van Dan was zo populair dat hij niet in staat was om alle bezoekers binnen te laten en dus werden de rijen voor zijn park steeds langer. Ik had in het begin mijn beveiliging niet op orde en dus verdween er af en toe een bezoeker tussen de kaken (vleeseters) of onder de voeten (planteneters) van een dino. Aan het begin waren we allemaal vooral bezig met het maken van een leuk park en het ontdekken van het spel. We negeerden de doelen daardoor een beetje en daardoor duurde het spel misschien net wat langer dan had gehoeven. Maar dat was niet erg want we vonden het allemaal een erg leuk spel. Ik moet nog een paar weken of misschien zelf maanden geduld hebben voor mijn exemplaar wordt bezorgd, maar ik kijk er erg naar uit om het spel weer te spelen.

Het was inmiddels al na middernacht en dus de hoogste tijd om te gaan slapen. De volgende dag zouden we namelijk weer vroeg op moeten vanwege de laatste BGG-excursie. Cruisen is een hele relaxte manier van reizen, maar misschien niet de beste vakantie als je veel wilt uitslapen omdat er van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat van alles te doen en zien is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *