Duelosaur Island

Geplaatst door

2 spelers
30-60 minuten
Auteur: Ian Moss
Uitgever: Pandasaurus Games (2018)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel…

Duelosaur Island is een tweepersoons spin-off van het populaire spel Dinosaur Island. Ook in Duelosaur Island gaan twee spelers de strijd aan om wie het beste Dino-park kan bouwen met interessante dinosaurussen, horeca, souvenirshops en spannende attracties. En natuurlijk moet je daarbij je beveiliging goed in de gaten houden, want bezoekers gaan toch liever niet naar parken waar dino’s soms uitbreken en vervolgens hun maag vullen met bezoekers. Het meest opvallende verschil met Dinosaur Island is de uitvoering van dit spel: er staat veel minder spelmateriaal op tafel. Onder andere de plastic roze dino’s zijn verdwenen. Maar ook speltechnisch is er het een en ander aangepast.
 

In Duelosaur Island bestaat elke ronde van het spel uit 4 fases. In de eerste fase krijg je inkomsten (kaarten en geld) gebaseerd op hoe je je park hebt gebouwd (horeca levert bijvoorbeeld extra geld op en souvenirwinkels extra kaarten). De kaarten kunnen op drie manieren gebruikt worden in het spel, namelijk als dino (de bovenkant van de kaart), horeca/souvenirshop/attractie (onderkant van de kaart) of om bepaalde acties te mogen uitvoeren (afleggen van een kaart).
 

In de tweede fase van het spel ga je kaarten met “specialists” (extra acties of scoremogelijkheden) en DNA verzamelen. Dit gaat via het “ik verdeel en jij kiest als eerste” mechanisme. De ene speler trekt drie specialisten uit en kiest daar twee van uit die die ronde gekozen kunnen worden. Daarna trekt hij uit een zak vijf dobbelstenen, gooit deze dobbelstenen en legt ze vervolgens op het bord neer bij fiches waarop nog een extraatje staat (bijvoorbeeld DNA, geld of handkaarten). Vervolgens kiezen de spelers om de beurt drie specialisten en/of dobbelstenen uit. Er blijft altijd één kaart of dobbelsteen over. Op elke dobbelsteen of kaart staat een aantal stippen die van invloed zijn op hoe gevaarlijk je park is en hoeveel beveiliging je dus nodig hebt (daarover zo meer).
 

In de derde fase gebruik je vervolgens het geld, de kaarten en het DNA die je in de vorige fase verzameld hebt om je park uit te breiden. Als je bijvoorbeeld over het juiste DNA-beschikt, dan kan volgens het recept op één van je handkaarten een dino klonen. Je legt deze kaart dan aan de bovenkant van je eigen spelersbordje zodat alleen de dino die je gemaakt hebt nog zichtbaar is. Elke dino levert “excitement” (opwinding) en “threat” (gevaar) op. Hoe hoger je excitement-level is, hoe meer geld en punten je iedere ronde verdient, als je tenminste er voor gezorgd hebt dat je “security” (beveiliging) hoog genoeg is om al die gevaarlijke dino’s veilig onder te brengen in je park (je security-level moet minimaal gelijk zijn aan het gevaar van je dino’s en het aantal stippen op de in fase 2 overgebleven dobbelsteen of kaart). Met geld kan je je security verhogen of horeca, souvenirshops of attracties kopen. Je betaalt dan het bedrag dat op de kaart staat en schuift de kaart onder je eigen spelersbordje zodat alleen nog de horeca/souvenirshop/attractie die je net gebouwd hebt nog zichtbaar is.
 

Natuurlijk zal je altijd zien dat je net te weinig geld of de verkeerde soorten DNA hebt. Gelukkig kan je DNA-verkopen om aan geld te komen of bewerken tot de juiste soort. Als je DNA gaat bewerken, moet je alleen wel een handkaart inleveren.
 

In de vierde fase scoor je vervolgens punten voor het aantal bezoekers dat naar je park komt en dat je park ook weer veilig verlaat. Bezoekers die opgegeten worden leveren juist strafpunten op.
 

Het spel is afgelopen zodra aan het eind van een ronde een speler een bepaald aantal punten heeft gehaald. Je kan daarbij kiezen voor kort, middel of lang spel (hoe langer het spel hoe meer punten je moet halen voor het spel is afgelopen. Bij je eindscore tel je vervolgens nog punten op voor de dino’s en attracties die je hebt gemaakt (staan op de kaart afgebeeld) en krijg je nog punten voor ieder setje bestaande uit een horeca, souvenirshop en attractie en voor sommige specialisten. Wie daarna de meeste punten heeft, heeft het spel gewonnen.

…en de waardering

Duelosaur Island is wat betreft thema duidelijk schatplichtig aan Dinosaur Island, maar is tegelijkertijd echt een ander spel dat goed op eigen benen kan staan. Het spel is een stuk gestroomlijnder waardoor het spel een stuk sneller op tafel te zetten is en ook een stuk sneller doorspeelt. Het spel mist daardoor wel een beetje de wow-factor die je wel hebt als je Dinosaur Island met al zijn prachtige plastic dino’s op tafel zet. Het “ik verdeel en jij kiest” mechanisme werkt goed en zorgt regelmatig voor lastige keuzes. Voor mij voelt dit spel een beetje als een spannende race waarin het iedere ronde spannend is of het je lukt om het net beter te doen dan de andere speler. In veel potjes die Niek en ik hebben gespeeld gingen we lang of zelfs het hele spel nek aan nek en viel de beslissing pas aan het eind van het spel door de einscores voor gebouwde dino’s, attracties en specialists.

Ik vind Dinosaur Island iets leuker dan Duelosaur Island doordat je voor je neus echt je park opgebouwd ziet worden. Maar Dinosaur Island duurt een stuk langer en ik heb niet altijd tijd voor zo’n groot, bombastisch spel. Voor die momenten is Duelosaur Island een meer dan prima alternatief.

 
 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *