Maandoverzicht: februari 2016 (Dagmar)

Geplaatst door

In februari was het aantal momenten dat ik spellen speelde niet zo hoog, maar stonden meestal wel meerdere spellen achter elkaar op tafel waardoor ik uiteindelijk toch nog op 18 spellen terecht kwam. Naast een aantal spellen met Niek, had ik twee keer een spellenmiddag/avond afgesproken.

De eerste keer was met een neef en nicht van Niek. Zij hadden een tijdje terug gevraagd of ik nog wat tips had voor leuke familie-spellen en ik had wast spellen genoemd. Ze vroegen toen of ze ook een keer langs mochten komen voor een try before you buy sessie. Geef mij een excuus om spellen op tafel te zetten en je weet dat ik ja zeg. Het werd een hele gezellige middag en avond waarop we ze flink wat spellen hebben laten proberen, namelijk Ticket to Ride, Mysterium, Qwixx, Splendor en Sushi Go. Het enige spel dat tegenviel was gek genoeg Mysterium. Ik was de geest en had echt geen goede kaarten om hints te geven en daardoor werd het spel wel heel moeilijk en niet zo leuk. Gelukkig hadden ze alle andere spellen wél echt leuk gevonden. Ik kreeg de dag na hun bezoek al een appje dat de eerste spellen aangeschaft waren dus dat is een goed teken. Deze familie-spellendag is dus voor herhaling vatbaar.

De tweede spellensessie was in het laatste weekend van de maand. Niek was naar het buitenland en ik had het rijk alleen en dus wat spellustigen (Seb, Caroline en Lody) afgesproken om de tijd met mij te komen doden. We hebben op deze dag drie spellen gedaan die alle drie nieuw voor mij waren.

Als eerste speelden we The Grizzeld. Dit is een coöperatief spelletje waarin je als groep soldaten moet zien te overleven in de loopgraven van de eerste wereldoorlogen. Wat dit spel extra bijzonder maakt is dat de illustraties gemaakt zijn door de Franse cartoonist Tignous die ook bij Charly Hebdo werkte en die bij de aanslag is omgekomen. Hij had een paar dagen voor de aanslag de illustraties van dit spel afgerond en afgeleverd bij de uitgever. Deze kennis maakt dat de verschrikkelijke aanslag toch weer even dichterbij komt. Het spel zelf vond ik erg leuk. We hebben het niet weten te winnen, maar ik zou het graag nog een keer spelen.

Voor het eten was er daarna nog tijd voor een kort spelletje en daarvoor kozen we Flip City. Dit is een kaartspel met push your luck factor waarin je een stad moet bouwen. Je hebt een stapel kaarten en daarvan zie je de bovenste. Je mag zelf weten of je de bovenste kaart speelt (al zijn er kaarten die je verplicht moet spelen). Op kaarten staat geld (dat je kan gebruiken om nieuwe gebouwen te kopen of gebouwen te upgraden) en huilies (unhappy smilies). Als je daar drie van open draait is je beurt voorbij en mag je niets kopen. Doel is om in een beurt als eerste een bepaald aantal overwinningspunten te hebben (staan ook op de gebouwen) of om een bepaald aantal kaarten te hebben gespeeld. Ik vond het idee best aardig, maar de geluksfactor was me iets te hoog. Als je pech hebt moet je een paar keer een kaart achter elkaar spelen met een huilie er op en ben je af. Als je dat meerdere beurten hebt, dan is het spel echt minder leuk. En daarna moet je het geluk hebben dat je kaarten op de juiste volgorde geschud raken zodat je genoeg punten hebt of genoeg kaarten kan spelen. Je hebt er wel enige invloed op, maar te weinig naar mijn smaak. Ik had aan het begin van het spel vaak pecht (drie huilies achter elkaar), maar aan het eind had ik juist geluk doordat mijn puntenkaarten achter elkaar lagen waardoor ik de winst binnen sleepte. Kortom, origineel concept, maar niet mijn smaak.

Na het eten gingen we aan de slag met Viticulture met de Tuscany uitbreiding. Dit is een workerplacer waar je aan de slag moet als wijnboer. Het spel ziet er echt fantastisch uit, met heel veel custom-made houten speelfiguren. Wat ik bijzonder vond is dat iedere ronde (een jaar) uit vier seizoenen bestaat en in ieder seizoen zijn bepaalde acties beschikbaar. Je mag alleen pas in het volgend seizoen gaan plaatsen als iedereen klaar is met het voorgaande seizoen. Elke actie is maar beperkt beschikbaar (twee keer bij vier spelers) en dus is de beurtvolgorde heel belangrijk. Gelukkig kan je hier invloed op uitoefenen. Ik vond het een leuk spel, maar het duurde wel erg lang. Waarschijnlijk kwam dit doordat we het spel nog aan het ontdekken waren en we tussendoor bovendien veel gekletst hebben (het was een erg gezellige spellendag). Lody en Caroline hebben het spel inmidddels ook nog een keer met zijn tweeën gespeeld en waren toen binnen een uur klaar. Dat vind ik wel een hoopgevend bericht. Ik zou dit spel daarom graag nog eens proberen. Het is wat betreft thema en spelmechanisme namelijk een spel dat Niek ook wel leuk zou kunnen vinden, maar het is (door de geweldige uitvoering) wel een heel duur spel om aan te schaffen dus ik wacht nog even af. Wie weet krijg ik op een Spellenpret-dag een herkansing.

Verder heb ik weer een sessie Pandemic Legacy met mijn collega’s gespeeld. We wisten twee keer op een rij te winnen, al was het de tweede keer heel nipt. Ik wil niet verklappen wat er in het spel gebeurt, maar ik kan wel zeggen dat het echt super leuk is. Het verhaal en het spel ontwikkeld zich elk potje een beetje verder en verveeld me nog lang niet. To be continued dus…..

Met Niek heb ik niet heel veel gespeeld. Dominion kwam weer eens op tafel (leuk, waarom spelen we dat niet vaker) en ook het Agricola tweepersoonsspel kwam weer eens uit de kast (wat een topspel is dat). Verder speelden we nog twee keer een genoeglijk potje scrabble. En toen was de maand al weer voorbij!

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *