Ook november was weer een topmaand op spellengebied. Niet alleen kwam er 27 keer een spel op tafel, ook wist ik nog flink wat spellen te verkopen waardoor er nu lekker veel ruimte in mijn spellenkasten is. Het spellenspektakel viel een beetje tegen (ik was een beetje ziek), maar aan het eind van de maand heb ik nog een volle dag spellen kunnen doen met Peter Hein, Anton en Coen dus dat maakte veel goed.
Het leukste nieuwe spel (by far) was Pandemic Legacy. Pandemic Legacy is een variant van Pandemic waar je een serie van scenario’s speelt. De uitkomsten van een scenario zijn van invloed op de volgende keren dat je het spel speelt. En dit gebeurt op nogal extreme wijze. Zo moet je (niet verwijderbare) stickers op het bord plakken, schrijven op kaarten of zelfs kaarten verscheuren. Op bepaalde momenten in het spel krijg je nieuwe instructies waardoor het spel verandert. Ik wil het speelplezier van groepen die nog moeten beginnen niet verpesten, dus ik houd het bewust vaag wat er gebeurt maar het is echt super gaaf en leuk. Omdat dit een spel is waar je niet even over nieuw kan beginnen (de stickers zin al geplakt, de kaarten verscheurd) is het slim om met een vaste groep te spelen. Ik heb drie collega’s gestrikt om met mij een interventie-team te vormen om dit avontuur aan te gaan. Onze eerste poging verliep nog niet heel succesvol, maar ik moet met het schaamrood op mijn kaken bekennen dat dat mijn schuld was. Ik had een regel verkeerd gelezen waardoor we in te veel steden blokjes bijplaatsten bij een epidemie-kaart. Je mag elk scenario twee keer proberen en de tweede keer waren we echt maar een haar verwijderd van winst. Met de juiste regels hadden we zeker gewonnen. Morgen gaan we weer verder spelen dus ik hoop dat we dan wel gaan winnen.
De andere spellen die ik deze maand voor het eerst speelde waren:
- Qwixx Big Points: een kleine variant op Qwixx met grote gevolgen. Leuk!
- Cherry Picking: een interessant kaartspelletje waar je fruit, mandjes en ladders verzameld die ieder op hun eigen manier worden gewaardeerd. Leuke filler.
- Daxu: tweepersoons spelletje waarin het draait om “denk jij wat ik denk dat jij denkt dat ik denk”. Best aardig.
- Favor of the Pharaoh: dobbelen om de gunst van de farao, afhankelijk van de uitkomst van je worp krijg je weer meer dobbelstenen voor de volgende keer, best aardig maar niet zo leuk als ik had gehoopt.
- RevoltaaA: een typisch Kniziaans kaartspelletje waarin de badeendjes het opnemen tegen de robots, een beetje vreemd maar wel lekker.
- Terra: party/kennis-spel waarin aardrijkskunde en geschiedenis centraal staan, het kon mij niet echt bekoren
- Träxx: lekker, simpel, toegankelijk, licht puzzelspelletje dat me goed beviel.
Van de Gouwe Oude spellen die op tafel kwamen was Kraków 1325 AD de meest opvallende. Dit spel had ik in 2009 voor het laatst gespeeld en kwam eindelijk weer eens op tafel. Het is een beetje schizofreen kaartspel waar je aan de ene kant samen met een partner probeert punten te scoren ten koste van een ander team, maar waar je tegelijkertijd een geheime rol hebt die je ook zo goed mogelijk wil laten scoren. Het kan dus zijn dat het beter voor je geheime rol is om het andere team te laten winnen, maar tegelijkertijd wil je dat ook niet want het is wel het andere team. Het spel is ook nog eens ontzettend mooi om te zien. Het enige minpuntje is dat het wel een beetje lang duurt als je het voor het eerst doet. Maar als je het vaker speelt met dezelfde groep dan moet het steeds beter gaan. Ik heb me prima vermaakt met deze hernieuwde kennismaking. Leuk om die weer eens onder het stof vandaan te hebben gehaald.
En deze maand speelde ik voor het eerst de nieuwe editie van Mysterium. Ik heb de Poolse editie (Tajemnicze Domowostwo) al heel vaak gespeeld en was erg benieuwd naar de veranderingen die zijn doorgevoerd in de nieuwe internationale editie. De verandering die het meest opvalt is het spelmateriaal. Alles heeft een make-over gehad. Zelf vind ik de stijl van Tajemnicze Domowostwo net iets leuker, maar dat is een kwestie van smaak. Wat ik wel een grote verbetering vind, is het scherm dat het spook krijgt om de kaarten in te stoppen die de paragnosten moeten raden. In Tajemnicze Domowostwo had je gewoon stapeltjes kaarten voor je liggen en moest je die dus telkens oppakken om te kijken wie ook al weer wat moest raden. Een scherm werkt een stuk prettiger. Verder is een kleine verandering doorgevoerd in de spelregels. De spelers mogen met fiches aangeven of ze denken dat de andere spelers goed of juist fout gokken. Als je dit goed doet, dan verdien je punten op het “helderziendheids-spoor”. Hoe hoger je hier scoort hoe meer kaarten je in de slotronde te zien krijgt om de echte dader te ontmaskeren. Deze extra regels hadden van mij niet gehoeven, het voegt vooral gedoe toe en weinig pret. En wat ik heel storend vind is dat de fiches waarmee je de herlderziendheids-score moet bijhouden echt ieniemienie klein zijn. Als je die los in de doos stopt, dan zij ze gegarandeerd binnen de kortste keren weg (die van mij zitten dus nu in een ziplockje). Maar welke editie je ook speelt, dit is gewoon een heel sfeervol topspel. Ik hoop dan ook dat de Sint en de Kerstman dit spel deze maand op veel plaatsen zullen afgeven.
Oh, Kraków 1325 AD…..
Dat is inderdaad voor mij ook al weer lang geleden (2010)
heb daar best veel plezier mee gehad.
Toch maar weer eens onder het stof vandaag halen dus.